27 juni 2007 -
Je bent wie je kent. Naast al die fraaie USPs die u te bieden heeft,is zakendoen nog altijd ook een kwestie van gúnnen. Of het nou is om een klant binnen te halen of een mooie carrièrestap te maken: netwerken is een must.
Met onderstaande negen tips haalt u meer uit uw netwerk.
1. Netwerk het liefst met mensen waar u het goed mee kunt vinden. Dat zorgt er ook voor dat u elkaar begrijpt in wat u nodig heeft. Bovendien is een goede netwerkrelatie gebaseerd op wederzijds vertrouwen. Wees dan ook open en oprecht in uw interesse in anderen. Zij prikken er namelijk meteen doorheen als u een praatje komt maken met een verborgen agenda.
2. Verzamel visitekaartjes en berg ze gesystematiseerd op. Schrijf bij het kaartje waar u de persoon hebt ontmoet, en wat u eventueel voor elkaar kunt betekenen.
3. Uw aanbod schept vraag. Als u weet wat u wilt en daar met anderen over praat, komen informatie en contacten van uw netwerkpartner vaak als vanzelf naar boven. Zo niet, dan is er geen match. Denk niet: aan hem of haar heb ik dus niks, maar hou de relatie goed. Relaties kennen immers relaties.
4. Denk mee. Als u een netwerkgelegenheid alleen ingaat voor eigen gewin, dan heeft u een probleem. Het is doorzichtig en weinig sympathiek. Houd er ook tijdens een gesprek op uw verzoek rekening mee dat netwerken altijd wederzijds is. Netwerken begint vaak met het meedenken met een ander, oftewel: u begint meestal met geven voordat u gaat nemen. En zie punt 3: Is het niet direct raak, dan misschien indirect.
5. Wees kritisch. U wilt wat, maar de ander ook. Wees daarom voorzichtig. Zorg ervoor dat u een goede naam hebt en houdt. Verwijs bijvoorbeeld geen mensen door naar uw contacten als u twijfelt aan hun motieven.
6. Denk lange termijn. Denk bij netwerken ook aan de lange termijn. Misschien kunt u nu nog niets met een contact, over een half jaar blijkt u ineens een vraag te hebben waar iemand u mee kan helpen.
7. Bedank mensen die iets voor je hebben gedaan. Het liefst snel, bijvoorbeeld de volgende dag met een mailtje. Vertel wat u eraan gehad hebt. Krijgt u een uitnodiging waarop u niet kunt ingaan, laat dat even weten. Zo houdt u uw contacten warm.
8. Waardeer het als je van iemand een tip krijgt. Zelfs al kunt u er niets mee. Misschien kunt u een ander er blij mee maken. Vertel dat ook aan de tipgever. "Het sloot niet aan bij mijn ervaring, maar ik denk dat een vriendin daarvoor uitermate geschikt zou zijn. Is het goed als ik dit aan haar doorgeef?"
9. Wees attent. Bent u met iemand op goede voet, stuur een kaartje met verjaardagen en laat ook eens iets van u horen als u ze niet nodig hebt.
Altijd erg interessante info, maar dit kan echt niet:
-voor datu elkaar
-doorheen alsu een praatje
-contacten alsu twijfelt
-een uitnodiging waaropu niet kunt
-eens iets vanu horen als u
HBO/HBO+
Update redactie: Inderdaad, erg storend. De u'tjes zijn inmiddels gecorrigeerd.
heer F Schophuizen
|
|
2
-
07
-
2007
|
20
:
37
uur
Kennelijk is spelling (syntaxis) belangrijker dan betekenis (semantiek)...
Tip 1 zou ik liever andersom zien: Zorg er voor dat u goed kunt opschieten met de mensen met wie u netwerkt.
Dit lijkt een nuance verschil, maar mensen met wie het in principe niet goed "klikt" kunnen een heel belangrijkere invloed hebben in een deel van je netwerk waar je zelf niet graag komt. Denk bijvoorbeeld aan die arrogante manager die wel deuren kan openen.
Ron Ladage
|
|
9
-
07
-
2007
|
16
:
11
uur
Wat jammer dat de redactie zo onzorgvuldig is geweest.
We reageren niet op het artikel.
Vind het artikel wat zuinig, er komt veel meer kijken bij netwerken.
Sommige mensen zijn er doorkneed in en anderen hebben moeit om tot een goed gesprek te komen.
Inderdaad is het een grote fout om met het orderboek al klaar te staan.
Netwerken is respect tonen voor elkaar en eerst een stuk vertrouwen winnen naar elkaar toe.
Juist het gebruik kunnen maken van elkaars netwerk, dat levert werk op, niet het rechtstreekse contact.
En bij tips kun je altijd aanvullingen geven of van mening verschillen over de volgorde.
S.C.
|
|
4
-
07
-
2010
|
20
:
43
uur
Hallo,
Weet er iemand of er nog meer Netwerksites zijn voor Assistente Managers tot Managers?
Veel werknemers hebben liever een groot netwerk voor hun organisatie. USPS heeft bijvoorbeeld een enorm netwerk. Veel mensen proberen lid te worden van de organisatie vanwege het enorme netwerk. Nu biedt USPS zijn diensten aan onder Liteblue.
USPS heeft bijvoorbeeld een enorm netwerk. Veel mensen proberen lid te worden van de organisatie vanwege het enorme netwerk. Nu biedt USPS zijn diensten aan onder Liteblue.