zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Marketeer te voorzichtig op online sociale netwerken

Sociale netwerken hebben nog erg veel geheimen voor marketeer

26 juni 2007 - De meeste marketeers hebben nog geen idee hoe ze moeten omgaan met de ontwikkelingen op het gebied van online sociale netwerken. Dat blijkt uit consumentenonderzoek van MarketResponse. De uitkomst: ze worden gebruikt door consumenten, maar nog niet door marketeers.

De bekendheid van de sociale netwerken is zeer hoog: 62 procent van de ondervraagden kent ze. 32 procent van de respondenten bezoekt ze ook.

Profiel


De typische gebruiker van online sociale netwerken is een man (er zitten meer mannen dan vrouwen) tussen de 16 en 35 jaar. Hij woont in een huurhuis in de Randstad of een ander stedelijk gebied. Hoger opgeleid, maar het inkomen is onder modaal. Hij/zij zit meer dan 1,5 uur per dag op internet en dat zeven dagen per week. Gemiddeld wordt een vijfde van de internettijd op een online sociaal netwerk besteed.

Profilering
De waarheid wordt niet altijd gesproken: één op de vijf mannen liegt over zijn geslacht en bij vrouwen is dat één op de tien. Eén op de vier mannen liegt over zijn leeftijd. Eén op de elf vrouwen doet dat ook. Vrouwen profileren zich echter weer sterker dan mannen. Ze geven meer persoonlijke informatie en doen meer met foto's.

Bekendheid
Hyves is de bekendste social network site met 97 procent bekendheid bij de respondenten. Het gebruik ligt op 81 procent onder de onderzochte groep. MySpace komt niet verder dan een bekendheid van 62 procent en 39 procent gebruik. SecondLife is iets minder bekend: 58 procent. Maar scoort qua gebruik erg laag: twaalf procent is er maar geweest. LinkedIn is echt voor professionals: negen procent kent het en zeven procent gebruikt het. De contact/dating sites worden door de helft gekend, en door twintig procent gebruikt.

Rol bedrijven
MarketResponse vroeg ook aan de respondenten of ze een rol zien weggelegd voor bedrijven op de online sociale communities. 53 procent is behoorlijk positief over reclame en promotie op de sites. 29 procent ziet het niet zitten. De bezoekers van de communities waarderen bedrijven overigens niet hoger op 'visie', 'innovatie' en 'algemene exposure' wanneer ze activiteiten ondernemen op communities.

Meer participatie
De resultaten van het onderzoek werden gepresenteerd aan marketeers, inclusief demonstraties van de verschillende netwerken. Bart Götte van MarketResponse: "Ik was verbaasd dat de meeste bezoekers een site als Hyves voor het eerst zagen. Het experimenteergedrag van de marketeers is toch laag. Te laag, zou ik durven zeggen." Hij komt tot de conclusie dat iedereen nog veel te leren heeft. "En dat de meeste marketeers nog geen idee hebben hoe ze moeten omgaan met deze ontwikkelingen. Ik geef ze het advies dat ze het toch zelf maar eens moeten proberen. Meld je aan bij Hyves en kijk er eens rond. Geef het niet meteen op. SecondLife is gehyped, maar zit echt voor in de productlife cyclus. Het moet zich nog verder ontwikkelen. Monitor wat er op die sites gebeurt en reageer niet te snel als je merk in het geding is. Er is nog veel te leren, maar doe dat dan ook. Ik constateer dat veel marketeers denken dat zij de eigenaar van een merk zijn, maar het is toch echt van de gebruikers. Stap dan ook af van dat alles-controlerende gedrag. Participeer!"


Bron: Marketing Online
 
 Doorsturen   4 reacties  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 
 
 
reacties
 
Ad de Beer  |   | 
26-06-2007
 | 
08:59 uur
De internet netwerken worden gehyped. De ICT sector heeft weer een nieuw speeltje waar ze in geloven en dan moet iedereen er dus maar aan.
Als ik de uitkomsten van het onderzoek lees, dan heb ik echt geen behoefte om daar mensen te gaan zoeken voor een bedrijf. Denk je een jonge vrouw uit te nodigen, komt er een oude vent.
Het internet is leuk voor illusies. Daar genieten de sites met sociale netwerken van. Daar genieten de chatboxen van. Maar ook daar blijkt dat het aantal fakers het aantal echte eerlijke mensen overtreft.
Moet ik dan als bedrijf daar tijd aan besteden?
Dan ga ik liever naar de netwerkbijeenkomsten van businessclubs. Je ziet de ander, spreekt de ander, de kans op fake is klein en...... vaak nog een leuke pot bier en voetbal erbij.
Leo Dijkema  |   | 
26-06-2007
 | 
12:32 uur
De gemiddelde marketeer valt qua leeftijd buiten de doelgroep van de populare online communities. Dat zal een belangrijke verklaring zijn voor de lage partcipatie en inschatting van de kansen. Overigens zal niet elke marketeer er iets mee kunnen (wat als je je richt op senioren...)
Wolter Kloosterboer  |   | 
27-06-2007
 | 
15:57 uur
De reactie van Leo sluit goed aan op de beleving die wij opdeden tijdens het uitvoeren van het onderzoek. Zie de posting van Bart Gotte op het MarketInFocus eventblog. Daar vind je ook de presentatie met een preview van de onderzoeksresultaten.
Ron Ladage  |   | 
9-07-2007
 | 
16:22 uur
Ad de Beer, ik geniet regelmatig van je reacties.
Zelf ben ik actief op o.a. Ecademy.com, maar daar heb je regelmatig bijeenkomsten van clubs, zodat je echt netwerkt met echte mensen, daarna ga je op internet de contacten verder uitwerken.
Doordat hun netwerken vrij te bezichtigen zijn, kan je die mensen uitzoeken, waar je contact mee wilt hebben.
Het draait dus altijd om persoonlijk contact, voor de rest is het een tijdbesteding met weinig tot geen resultaat.
In Nederland probeert Xing dit op te zetten.
Voor bedrijven adviseer ik altijd echte netwerkbijeenkomsten, kost soms wel eens te duur, maar wanneer je na een jaar de balans opmaak, filter je de goede eruit.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10