19 juni 2007 -
Om de beste werknemers binnen te halen, smijt u met geld. Toch? Fout! Geld is misschien belangrijk voor werkzoekenden maar wat ze echt over de streep trekt zijn het aantal vakantiedagen, de vestigingsplaats en of ze hun werk al dan niet flexibel in kunnen delen. Het heersende idee dat werknemers alleen rennen voor geld is dus een mythe.
Dit blijkt uit twee onderzoeken van Croner, dat aan zowel werkgevers als werknemers vroeg wat ze dachten dat sollicitanten zoeken in een baan. De verschillen tussen de antwoorden van beide groepen waren verbazingwekkend.
Verschil van mening Werkzoekenden vallen vooral voor veel vakantiedagen (meer dan vier van de tien) en een gunstige werklocatie (iets minder dan de helft). Meer dan een derde noemt flexibele werktijden en bonussen als zeer belangrijk in hun zoektocht naar de ideale werkgever. Ook de bedrijfscultuur en ontwikkelmogelijkheden scoren hoog. Werkgevers denken echter dat potentieel personeel hele andere dingen zoekt in hun baan. Bijna tweederde denkt dat de bedrijfsreputatie doorslaggevend is, gevolgd door bedrijfscultuur en doorgroeimogelijkheden.
Flexibiliteit vereist Gillian Dowling, consultant bij Croner stelt dat werkgevers hun vooroordelen hoognodig bij moeten stellen. "De werknemers van tegenwoordig worden niet meer alleen gemotiveerd door geld maar willen vooral een goede balans tussen werk en privé. Aan de locatie van de onderneming kan natuurlijk niet snel iets veranderd worden, maar ook thuiswerkmogelijkheden zijn erg aantrekkelijk voor werknemers, evenals andere flexibele oplossingen zoals later kunnen beginnen met werken en duobanen. Werkgevers die die flexibiliteit niet bieden, hebben straks het nakijken."
Wat ik in dit onderzoek vooral zie, is de neiging van mensen om hun eigen behoeften te projecten.
We weten nu dat werkgevers (de vraag blijft natuurlijk om welke soort het hier ging, mkb of groot bedrijf of waren het vooral managers) vooral gaan voor geld en dat status een belangrijke beslissingsfactor is in hun gedrag. Ik vraag me af wat die één derde zei, die andere antwoorden heeft gegeven dan geld en status.
Verder betekent dit onderzoek ook, dat in de onderzochte groep de meeste werkgevers niet open met hun medewerkers over hun wensen praten. Schijnbaar krijg je als werkgever veel werkgever wenselijke antwoorden van je medewerkers als je met ze praat over hun wensen.
Hoewel het natuurlijk ook zo kan zijn, dat de werknemer eerlijker was tegenover de werkgever, dan tegenover de onderzoeker.
In dat laatste geval kunnen we beter kijken naar wat de werkgever te zeggen heeft en hem voortaan vragen om dit soort onderzoeken te doen.
Dit artikel sluit aan bij mijn eigen ervaringen met het werken met (jong) talent.
De kloof tussen de manier van denken van 'de oude generatie' en het 'aanstormend talent' is groot. Veel groter dan veel organisaties zich realiseren. Het gaat niet meer om die vette lease bak, die 1000 euro meer per maand, etcera.
Het gaat er steeds meer om dat medewerkers met plezier, voldoening en en zelfs zingeving willen werken. Mensen zijn vooral op zoek naar geluk. Ook op hun werk. Het wordt de komende jaren De uitdaging voor organisaties om deze nieuwe manier van denken eigen te maken. M.i. de enige manier om nieuwe talentvolle mensen duurzaam te boeien en te binden.
Vriendelijke groet,
Onno Hamburger
Van Harte & Lingsma
Natascha Vantuykom
|
|
6
-
02
-
2008
|
15
:
17
uur
Ik heb vooral de ervaring dat het om geld draait... wij geven mensen mogelijkheden om flexibel te werken, thuiswerk etc... maar als de aap uit de mouw komt, is het toch het bedrag dat elke maand op hun rekening komt dat belangrijk is... vooral bij jongeren!