zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Personeel neemt bedrijfsgeheimen mee naar nieuwe baas

Acht van de tien werkenden heeft er geen probleem mee gevoelige informatie mee te nemen naar nieuwe werkgever

18 juni 2007 - De meeste werknemers hebben geen enkel gewetensbezwaar wat betreft het downloaden van gevoelige bedrijfsinformatie en die vervolgens mee te nemen naar hun nieuwe baas. En de meeste werkgevers doen weinig of niks om dit tegen te gaan. Uit Europees onderzoek van Check Point Software Technologies blijkt dat vooral de USB stick het werknemers wel heel makkelijk maakt om gegevens te downloaden.

Bijna de helft van de werknemers zou zijn opzegperiode graag gebruiken om handige informatie te vergaren om mee te nemen naar zijn volgende baan. Die achteloze houding komt deels voort uit het feit dat het erg onwaarschijnlijk is dat iemand hen probeert tegen te houden: driekwart van de bedrijven heeft namelijk helemaal geen maatregelen getroffen om te voorkomen dat gevoelige informatie weglekt, aldus Check Point.

Klein en onopvallend


Meer dan acht van de tien werknemers weet dat ze gevoelige informatie zeer eenvoudig kunnen downloaden en mee kunnen nemen, ondanks het feit dat driekwart van de ondernemingen hen een overeenkomst heeft laten tekenen waarin duidelijk staat dat dit verboden is. Eveneens acht van de tien werknemers nemen wel eens gegevens mee naar huis om thuis te kunnen werken. De USB stick is daarvoor het meest gebruikte medium (33 procent), op afstand gevolgd door de laptop (veertien procent). Het probleem met USB sticks is dat ze zo klein en onopvallend zijn en dus makkelijk naar binnen en naar buiten gesmokkeld kunnen worden.

Vertrouwen
"USB sticks zijn ongekend populair, iedereen loopt ermee rond: van kinderen tot CEO's," aldus Martin Allen van Check Point. "Bedrijven geven miljoenen uit aan beveiliging maar vergeten ondertussen dat waardevolle gegevens gewoon aan de sleutelhanger van hun werknemers hangt en dat de meeste van die werknemers geen enkel moreel bezwaar voelen die te delen met hun volgende baas. We raden dan ook aan om computers met vitale informatie niet voor iedereen toegankelijk te maken en de USB sticks die uitgereikt worden aan het personeel te controleren en te beveiligen. Ook een getekende overeenkomst waarin duidelijk staat dat het verboden is om gevoelige en geheime informatie mee te nemen naar een volgende baan, is sterk aan te raden. Maar dat is slechts één kant van de medaille, de andere is ervoor zorgen dat het personeel je vertrouwt en in ruil daarvoor jouw vertrouwen niet beschaamt."

 
 Doorsturen   4 reacties  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 
 
 
reacties
 
Emmy  |   | 
18-06-2007
 | 
10:13 uur
Je kunt niet alles onder controle houden. Laptops, pc, USB sticks, het reikt te ver om in de hand te kunnen houden. en daarnaast is niemand te vertrouwen. Iedereen gaat voor geld en inkomen, en integriteit is iets dat tot het verleden behoort. Ze zijn op een hand te tellen hoor, werknemers die echt te vertrouwen zijn. Ik spreek uit ervaring, sinds het internet bestaat, is vertrouwen en integriteit verbannen naar het land der fabelen. En dat werkt in alles door, op de werkvloer, binnen persoonlijke relaties. We zullen er aan moeten wennen met zn allen.
Ron Ladage  |   | 
18-06-2007
 | 
14:03 uur
Helemaal met Emmy eens.
We leven in een tijd dat bijna alles te vinden is met technologie en dit te beveiligen is bijna onmogelijk.
Dus het is zaak dat de werkgever bepaald op bij welke gegevens de betreffende persoon bevoegd is.
Onbeperkte bevoegdheden geven gewoon te veel verleiding om er iets mee te doen.
Het personeel iedere dag te visiteren is een onhaalbare zaak.
Dus werkgever realiseer je dat elke dag en haal goede mensen je bedrijf in en blijf ze motiveren, dan lopen ze ook niet weg.
Arno Bouwens  |   | 
18-06-2007
 | 
15:34 uur
Als bedrijven veel tijd en kosten gaan steken in het tegen bovengenoemde zaken afschermen van gegevens besteden ze hun energie verkeerd.
Beter kunnen bedrijven investeren in de relatie met hun medewerkers. Het verloop wordt daardoor lager en daarmee de kennis die verloopt, of deze nu op een usb-stick zit, het zakelijke netwerk op LinkedIn, of in het hoofd van de vertrekkende medewerker.

Daarnaast maakt een toevoeging in de arbeidsovereenkomst of inhuurovereenkomst het onderwerp in ieder geval bespreekbaar en weet de medewerker waar de werkgever vindt dat de grenzen liggen. Momenteel hebben veel bedrijven gebruiksovereenkomsten voor PC en laptop, maar ook voor lease-auto, telefoon, etc., maar daarin staat bar weinig over het gebruik van de informatie/kennis die wordt opgebouwd.
heer A.A. Heitink  |   | 
6-09-2007
 | 
12:46 uur
Of er veel of weinig aandacht moet worden besteed om bovenstaande problemen te beheersen is afhankelijk van het type organisatie.
Bovenstaande reacties zijn dan ook iets te kort door de bocht.
De reactie van Arno Bouwens snijd m.i. de goede denkrichting aan:
Vanuit strategisch optiek bepalen of gegevensdiefstal bestreden moet worden én met welke middelen:
Voorlichting, training, technische beperkingen of monitoring. Eenieder spreekt er schande van als dossiers op straat worden aangetroffen, USB sticks worden aangetroffen in auto's en anderzins vertrouwelijk informatie per abuis in de openbaarheid komen.
Tegen dit alles zijn technische tools te bedenken, maar alles wordt bepaald door een kritische analyse door het management: die moet bepalen of het wenselijk is dat informatie de organisatie kan verlaten via USB stick. NIET de IT afdeling bepaalt wat mag, deze is 'slechts'uitvoerder van het beleid:
Dus bedrijfsgeheimen meer naar de nieuwe baas:
- gedoogbeleid, óf
- gebrek aan duidelijke visie hoe dit te bestrijden.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10