zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Huisstijlverandering wekt positieve gevoelens op

Na huisstijlverandering wordt onderneming innovatiever, succesvoller en moderner gevonden

15 juni 2007 - Wereldwijd veranderen jaarlijks vele organisaties hun huisstijl. Meestal met als doel de organisatie er beter uit te laten zien. Vaak wordt er ook verwacht dat deze verbeterde uitstraling een positieve invloed heeft op het imago, en daarmee de prestaties van de organisatie.

Omdat nog weinig bekend was over effecten van een huisstijlverandering op de identiteit en het imago van een organisatie, is er onderzoek gedaan in opdracht van NykampNyboer, in samenwerking met de Universiteit Twente.

Effecten


Voor dit onderzoek zijn de interne en externe effecten van een huisstijlverandering gemeten van vier Nederlandse organisaties die tussen acht maanden en vier jaar geleden hun huisstijl hebben veranderd. De respondenten werd gevraagd naar informatievoorziening over de nieuwe huisstijl, hun kennis over de nieuwe huisstijl en hun waardering voor de oude en nieuwe huisstijl. Om de interne effecten te meten, werden de identiteit van de organisatie en identificatie met de organisatie gemeten bij werknemers. Om de externe effecten te onderzoeken werd het imago van de organisaties gemeten bij consumenten.

Informatievoorziening
Verrassend is de uitkomst natuurlijk niet. De slager doet toch weer onderzoek naar de kwaliteit van zijn eigen vlees. En ook hier is de uitkomst: een huisstijlverandering levert een positieve bijdrage aan de identificatie van werknemers met hun organisatie, en aan het algemene oordeel van werknemers en consumenten over de organisatie. Deze effecten worden vooral beïnvloed door informatievoorziening over de nieuwe huisstijl, waardering voor deze informatievoorziening, kennis over de nieuwe huisstijl en waardering voor de nieuwe huisstijl. Het onderzoek toont daarmee aan dat vooral de eigen werknemers, mits goed geïnformeerd, een positief gevoel overhouden van de verandering.

Buitenwereld
Maar ook de buitenwereld vindt er iets van. Consumenten beoordelen een organisatie na een huisstijlverandering als innovatiever, succesvoller en moderner. Maar zij waarderen de organisatie na de huisstijlverandering als even betrouwbaar en onderscheidend als voorheen. Hieruit blijkt dat een huisstijlverandering alléén niet in staat is de gehele identiteit en imago van een organisatie te beïnvloeden. Om dit te bewerkstelligen zou het gedrag van een organisatie moeten veranderen, schrijft onderzoekster Wendy Bolhuis.


Bron: Marketing Online
 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10