Wargame leert manager zich verplaatsen in tegenstander
13 juni 2007 -
Met behulp van wargames krijgen ondernemingen een ander zicht op complexe problemen. Een belangrijk element van een war game is immers het anticiperen op de reacties van de tegenstander op een eigen zet. En dat is in een traditionele businessplanning vaak een onderbelicht aspect.
War games worden daarom steeds populairder bij bedrijven. Zo speelt Booz Allen Hamilton jaarlijks 100 wargames, in tegenstelling tot de 50 die het drie jaar geleden speelde. De simulaties variëren in complexiteit en het blijkt dat wargames niet alleen goed passen in de scenarioplanning van een onderneming, maar dat sommige games een grote voorspellende waarde hebben.
Interactie Het succes van de wargames vloeit niet voort uit wiskunde of technologie, maar vooral uit de mogelijkheden tot interactie. Het succes van een strategie wordt echter grotendeels bepaald door de (on)mogelijkheden om te anticiperen op de bedrijfscultuur van de concurrentie. Booz Allen Hamilton maakt bij zijn simulaties daarom gebruik van clienten en werknemers die bekend zijn met de mores van de concurrent of die er vandaan komen. En dat is de belangrijkste winst van een wargame: dat managers zich kunnen verplaatsen in hun tegenstander.
Toys for the boys. Maar 't is waar: je kunt er iets uit leren. Maar ik betwijfel of dat ook niet op een andere manier even goed, of beter, kan. De speelse sfeer riep meer creativiteit op bij deelnemers. Ik herinner me dat ik heb deelgenomen aan dergelijke "games" in 1972 en 1983. Er was toen een internationale studieclub (ISAGA) die wat zag in "gaming & simulation".
heer E Geenen
|
|
13
-
06
-
2007
|
10
:
12
uur
Vreemd dat de meeste "wargames" in de geschiedenis en het heden, welke in werkelijkheid worden gespeeld, een negatief balans geven zonder daadwerkelijk ooit "winst" te verkrijgen. Lijk mij geen goed referentiekader; deze wargames. Misschien levert een spelletje memory wel meer op.