zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Helft managers heeft weleens iemand op staande voet ontslagen

Veertien procent van de managers staat te trappelen iemand het bedrijf uit te schoppen

12 juni 2007 - Bijna de helft van de managers die reageerden op de Managersonline poll 'Heeft u wel eens een medewerker op staande voet ontslagen' heeft inderdaad ervaring op dat gebied. Een derde is blij dat dit nog nooit nodig is geweest; veertien procent wil maar wat graag van een bepaalde medewerker af maar heeft daartoe nog geen kans gezien.

De managers die een medewerker per direct de laan uitstuurden, doen dit met gemengde gevoelens. De één is keihard: 'iemand wordt niet voor niks op staande voet ontslagen'; een ander ziet ook het persoonlijke drama dat aan het gedrag ten grondslag ligt en doet er alles aan de werknemer te begeleiden na het ontslag. Zelfs met het vinden van een andere baan.

Dossiervorming


Voor degenen die wachten op hun kans een ongewenste werknemer kwijt te raken: goede dossiervorming is cruciaal. Of het nu om diefstal of om fraude gaat, zoals de werknemer die zich ziek meldde bij de ene baas en vervolgens bij een ander aan de slag ging. Met goed onderbouwde argumenten en waterdicht bewijs, staat de werkgever een stuk sterker bij de kantonrechter die het ontslag immers nog goed moet keuren. Zeven procent van de managers kwam al eens van een koude kermis thuis en moest het ontslag terugdraaien na de verplichte gang naar de rechtbank.

 
 Doorsturen   1 reactie  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 
 
 
reacties
 
Ron Ladage  |   | 
6-08-2007
 | 
11:08 uur

Bij een goed personeelsmanagement komt men niet onverwachts in de problemen. Los van diefstal en fraude of bovenmatige agressie, komt een ontslag niet onverwachts.
Maar we houden vaak niet bij wat er met een werknemer gebeurd. Zijn personeel file klopt vaak niet en dar wordt het bedrijf , terecht, door de rechter op afgeschoten. Bij beoordelingsgesprekken worden vaak geen goede verslaglegging gemaakt en de vervolgafspraken niet nagekomen.
Met een goede monitorsysteem kunnen zowel de manager als de werknemer zijn rechten bewijzen in geval van conflict.
Zelf wordt ik regelmatig bij bedrijven verzocht om dit probleem te bekijken en eventueel te begeleiden.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10