zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Werken op vakantie taboe voor Nederlandse manager

Laptop geen onderdeel van vakantiegevoel manager

5 juni 2007 - Uit onderzoek van Robert Half Finance & Accounting is gebleken dat de meeste Nederlandse managers toch niet doorwerken tijdens hun vakantie. Zij laten hun laptop massaal thuis. Buiten de vakanties om zijn zij 's avonds echter vaak wel bereikbaar per e-mail en telefoon. In andere landen, zoals Hong Kong, Italië en Japan, wordt wel altijd doorgewerkt: 's avonds, in het weekend én tijdens de vakantie.

Dit zijn de belangrijkste conclusies uit een internationaal onderzoek van financieel wervings- en selectiebureau Robert Half Finance & Accounting. Het onderzoek heeft plaatsgevonden in april 2007 onder ruim 5.000 Finance en Human Resources Managers en toont de verschillen tussen zeventien verschillende landen wereldwijd.

Laptop mee op vakantie


Ierse (83 procent) en Nederlandse (76 procent) HR en Finance managers nemen geen laptop mee op vakantie. Werken in de vakantie is voor het merendeel van het management in deze landen geen optie. Van de Ierse managers die wel doorwerken valt op dat meer vrouwen (23 procent) dan mannen (vijftien procent) hun laptop meenemen. Managers uit Hong Kong (90 procent) en Italië (57 procent) geven aan wel door te werken op vakantie.

's Avonds en in het weekend werken
In Nederland zijn managers 's avonds optimaal bereikbaar. In de avonduren laten vier op de vijf managers hun telefoon aanstaan en lezen zij ook hun e-mail. Hetzelfde geldt voor managers uit Canada en Hong Kong (beide 83 procent). Ierse managers zijn echter minder enthousiast want hiervan zegt 55 procent, het hoogste percentage, dat ze geen e-mails meer checken zodra ze het kantoor verlaten.
Uit het onderzoek van Robert Half blijkt tevens dat 94 procent van de respondenten uit Hong Kong zegt in ieder geval één weekend per maand, drie op de vier weekenden of zelfs elk weekend door te werken. In Europa genieten vooral Spaanse (65 procent), Ierse (58 procent) en Franse (55 procent) managers liever van hun vrije tijd. Zij werken bij voorkeur niet in het weekend.

Weekend is geen vakantie
Barbara Kollée, Branch Manager Robert Half: "Uit de resultaten blijkt dat mensen een onderscheid maken tussen werken in het weekend en in de avonduren enerzijds en tijdens de vakantie anderzijds. Daarnaast denk ik dat de verschillen tussen de landen vooral cultureel bepaald zijn. Als Nederlander je laptop meenemen op vakantie is blijkbaar niet de manier waarop je op vakantie gaat. Op zulke momenten blijft het werk thuis en wordt het algemeen geaccepteerd gedrag."

Werkuren
Dat Japanners echte 'workaholics' zijn is bekend, dit werd wederom door de resultaten van het onderzoek bevestigd. Een op de vijf Japanse HR en Finance Managers werkt meer dan 55 uur in de week en 95 procent van de respondenten uit Hong Kong heeft een toename gezien in het totaal aantal werkuren in de afgelopen twee jaar. Bijna de helft van de Nederlandse managers is ook meer gaan werken: vijftien procent werkt meer dan 55 uur. De redenen hiervoor zijn meer verantwoordelijkheid en druk. Een derde van de respondenten uit Hong Kong geeft ook aan een sociale verplichting te voelen tegenover collega's. Van de zeventien landen die zijn meegenomen in het onderzoek telt Luxemburg de minste parttimers (drie procent).

 
 Doorsturen   5 reacties  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 
 
 
reacties
 
Ad de Beer  |   | 
5-06-2007
 | 
08:34 uur
Voor alle duidelijkheid, we hebben het dus over HR en financiele managers, de staffuncties dus.
Jammer dat het alleen maar om deze groepen gaat, ik denk dat voor andere functies de uitkomsten wel eens heel verschillend kunnen zijn.
HR managers weten dat werk-leven balans belangrijk is en handelen daar ook naar. Daarnaast hebben we de laptop niet echt nodig, we hebben aan de telefoon vaak genoeg. Echt dringende zaken komen via de telefoon en in je "out of office" boodschap vermeldt je netjes dat mensen je op je handy kunnen bereiken.
En tot slot werkt de laptop op vakantie alleen maar als je over een goede internetverbinding kunt beschikken. Aangezien de Nederlander er massaal met de sleurhut en slaapdoos op uit trekt, is er vaak geen breedband verbinding beschikbaar.
Ook dat kan van invloed zijn.
Ron Ladage  |   | 
9-06-2007
 | 
14:34 uur
Helemaal met Ad de Beer eens, met nog een enkele aanvulling.
Wanneer een manager op vakantie gaat en hij blijkt onmisbaar te zijn voor een paar weken, dan zit er iets heel goed fout in dat bedrijf en zeker bij de betrokken manager.
Hij kan ook van de trap afvallen wanneer hij op zijn werk is en zelfs zijn nek breken, houdt dan het bestaan van dat bedrijf op?
m. montijn  |   | 
3-05-2009
 | 
14:14 uur
ik ben geinteresseerd in verdere info over dit onderwerp.
Ronald Vermeij  |   | 
4-05-2009
 | 
09:50 uur
Waarom zou het het anders vacantie noemen? dan is hetgewoon werken in een andere omgeving dan je eigen kantoortuin?

Het feit dat de wereld je bijna een 24 uurs bla bla bla globale economie door je strot probeert te drukken, wil nog niet zeggen dat JIJ als manager hieraan mee moet werken.

Managers van holland:
Denk aan jezelf, Je eigen gezondheid is niet te vervangen. jouw positie wel!
Ronn van Etten  |   | 
4-05-2009
 | 
12:10 uur
Helemaal eens.
Het 24/7 begint al bij de telefoon of pda of palmtop, metaal in je oor de hele dag om overal te kunnen communiceren.
Nee, even niets is net zo belangrijk als even stevig doorpakken. Maar wel afwisselend.
En op vakantie is het vooral even niets, of iets anders...maar vooral even geen (nauwelijks) werk.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10