Klimaatverandering vraagt om strategisch management
31 mei 2007 -
De grote belangstelling voor klimaatverandering heeft geresulteerd in de creatie van een geheel nieuwe banenmarkt die de volgende jaren alleen maar zal groeien. Uit onderzoek van het Britse Acre Resources blijkt dat het aantal banen met betrekking tot de klimaatverandering tussen mei 2006 en mei 2007 met 130 procent steeg.
Die groei is met name te danken aan de groeiende aandacht voor dit onderwerp binnen grote ondernemingen. Zij stellen steeds vaker managers op hoog niveau aan om klimaatveranderingen in kaart te brengen en die te vertalen naar de bedrijfsstrategie. Hierdoor groeit de vraag naar toppers met zowel technisch als strategisch inzicht. Naar verwachting is de branche in 2012 gegroeid tot vier keer zijn huidige omvang. De lonen stijgen evenredig.
Stijgende lijnen Andy Cartland, directeur van Acre Resources, zegt dat specialisten op het gebied van klimaatverandering snel een vaste plek in de bestuurskamers in zullen nemen. "Consumenten eisen milieuvriendelijke producten, aandeelhouders zetten bedrijven onder druk om actie te ondernemen. Klimaatverandering komt dus steeds hoger op de agenda van grote ondernemingen. Het zal niet lang duren voor hele afdelingen in het leven geroepen worden die zich puur en alleen met dit onderwerp bezighouden." Nu al is het aantal mensen binnen grote ondernemingen dat zich bezighoudt met klimaatverandering de afgelopen drie jaar verdriedubbeld en het aantal banen op dit gebied is het laatste jaar toegenomen met 200 procent.
Moeilijke taak Specialisten op het gebied van klimaatverandering wacht echter geen gemakkelijke tijd. Nu steeds meer bedrijven exact willen weten wat ze het milieu aandoen is, onder andere, diepgaand onderzoek naar de CO2-uitstoot van bedrijfsprocessen vereist. Vervolgens moeten bedrijven diverse strategieën ontwikkelen om die uitstoot te verlagen. Onder andere via minder energieverbruik, efficiëntere bedrijfsvoering en gedragsverandering. Van de klimaatmanagers wordt bovendien verwacht dat ze met meetbare resultaten komen om de raad van bestuur, aandeelhouders en consumenten voor te leggen.