22 augustus 2001 -
De Consumentenbond is niet te spreken over het rapport van Twijnstra Gudde inzake de NS. In het op 22 augustus uitgelekte rapport staat dat de NS niet gebonden moet worden aan maximum tariefstijgingen.
De Consumentenbond is het daar pertinent mee oneens: prijsstijgingen zijn pas verantwoord als de kwaliteit verbetert. En die is de afgelopen maanden alleen maar verslechterd. Bovendien is bij de NS helemaal geen sprake van een financieel probleem, aldus de belangenorganisatie.
Onzin De Consumentenbond vindt de nu door Twijnstra gedane suggestie dat de prijzen voor de trein te laag zijn volslagen onzin. 'Prijzen moeten in relatie staan tot de geleverde kwaliteit, zeker bij een monopolist waar de consument geen keuze heeft. De afgelopen maanden is de dienstverlening van de NS alleen maar achteruit gegaan,' aldus een persverklaring. Het meest recente voorbeeld hiervan noemt de bond de 300 treinen die structureel uit de dienstregeling zijn gehaald gedurende de zomermaanden. De Consumentenbond wijst erop dat bestuursvoorzitter Huisinga van de NS heeft gezegd dat de verminderde kwaliteit nog zeker anderhalf jaar aanhoudt.
Kant noch wal Het argument van Twijnstra dat de NS in financiële problemen komt, raakt kant noch wal, meent de Consumentenbond. De NS maakte in 1998 200 miljoen gulden winst, in 1999 260 miljoen en in 2000 werden aandelen Telfort, tot dan eigendom van de NS, verkocht voorruim 4 miljard gulden. Van het rendement van die hoge inkomsten heeft de reiziger nog helemaal niets gemerkt, stelt zij.