Werknemers moeten zich betrokken voelen bij een hoger doel.
29 mei 2007 -
Om betrokken werknemers te krijgen is het belangrijk dat zij zich emotioneel verbonden voelen met de organisatie. Bedrijven met emotioneel betrokken medewerkers blijken betere resultaten te boeken.
Dat blijkt uit een onderzoek van het consultancykantoor PeopleMetrics onder 5.095 werknemers, die werkzaam zijn bij de 500 grootste bedrijven in de Verenigde Staten.
Individueel
Uit het onderzoek blijkt dat slecht presterende bedrijven ook de minste betrokken medewerkers heben. Ook op individueel niveau blijkt dat goed presterende medewerkers twee keer zo betrokken zijn als slecht presterende medewerkers.
Emotionele verbondenheid Om medewerkersbetrokkenheid te bereiken zijn een goed salaris en secundaire arbeidsvoorwaarden weliswaar belangrijk, maar niet voldoende om topprestaties te bereiken. Volgens PeopleMetrics moet er een emotionele verbondenheid met de organisatie gecreëerd worden voor optimale medwerkerstevredenheid. Dat houdt in dat bedrijven een vorm van zingeving moeten verbinden aan het werken in de organisatie. Werknemers moeten zich betrokken voelen bij een hoger doel.
Waardering Deze emotionele betrokkenheid kan bereikt worden door de dialoog tussen het (hoger) management en de medewerkers aan te gaan, maar ook door successen samen te vieren, plezier te hebben in het werk en individuele waardering te tonen.
Het woord passie betekent volgens Van Dale: hartstochtelijke liefde voor iets of iemand. De one liner insinueert dat het artikel over gepassioneerde medewerkers gaat. Dus niet, want de inhoud van dit artikel gaat over de "betrokkenheid" van medewerkers, en de gepassioneerde medewerker is een zeer selecte groep hierbij. Mijn stelling is zelfs: een gepassioneerde medewerker is op termijn een gevaar voor zichzelf en dus de organisatie. Gerrit Michels www.germarmich.com.
marco goertz
|
|
29
-
05
-
2007
|
13
:
41
uur
Joepie, alweer een internationaal onderzoek dat aangeeft dat het bedrijven en organisaties beter presteren als medewerkers emotioneel betrokken zijn. Het zal inmiddels voor vele wel bekent zijn dat wetenschappers en onderzoekers uitstekend in staat zijn om zichzelf van werk te voorzien waarbij tijd en geldverspilling absoluut geen issue is.
Naast de honderden directe en indirecte onderzoeken naar dit fenomeen lijkt het mij vanzelfsprekend dat emotioneel betrokken mensen beter presteren en dat ik het bijna beangstigend begin te vinden dat we dit nog willen onderzoeken.
Ik heb mijn hele leven al begrepen dat als je emotioneel betrokken bent je beter kan presteren en dat de factor motivatie daarin een heel belangrijke rol speelt. Ik ben er van overtuigt dat ieder gezond denkend mens (inclusief kinderen) dit begrijpt en daarover geen enkele discussie gevoerd hoeft te worden.
Ik maak me eigenlijk veel meer zorgen over het feit dat er zoveel te doen is over dit onderwerp terwijl dit al zo vaak onder de aandacht is en wordt gebracht. Je kunt er natuurlijk eindeloos over schrijven en onderzoeken op los laten, maar uiteindelijk zul je jezelf toch een keer moeten afvragen waarom dit onderwerp steeds weer opnieuw de kop opsteekt.
Ik had geen zin om op dit antwoord te wachten en ben 15 jaar geleden als procesbegeleider het bedrijfsleven ingestapt om directeuren en leidinggevenden sociaal en emotioneel bewuster en intelligenter te maken. Ik zal je vertellen dat ik me een ongeluk ben geschrokken en werkelijk het gevoel had dat ik in een derde wereld land terecht was gekomen. Wat een armoede en onbalans kom je tegen als je werkelijk gaat kijken.
Wat zijn er veel sociaal- emotioneel beschadigde mensen te vinden die ook nog leiding geven aan een organisatie of de verantwoording dragen voor een team of afdeling.
Juist deze leidinggevenden zijn er verantwoordelijk voor dat de bedrijfscultuur mens- gericht moet zijn zodat medewerkers meer de kans krijgen emotioneel betrokken te zijn en dus gemotiveerder. Met andere woorden, als leidinggevenden zelfs niet hun verantwoordelijkheden nemen met betrekking tot hun eigen functioneren en niet aan een mens- gerichte organisatie willen werken, zij zelf emotioneel geen betrokkenheid hebben met hun organisatie. Probeer met dit uitgangspunt je medewerkers dan maar eens emotioneel betrokken en gemotiveerd te houden.
Uit ervaring weet ik dat het bedrijfsleven in dit opzicht in een enorm grote vicieuze cirkel zit en dat het een enorme klus is om dat te doorbreken. Veel bedrijven denken met een workshop of hei- sessie de boel wel even aan te pakken, maar de kern van het werkelijke probleem ligt veel dieper en complexer, maar ook gevoeliger. Juist het onderwerp gevoeliger zorgt voor de meeste weerstand, omdat mensen steeds minder behoefte hebben aan voelen en steeds meer hun emotionele uitvlucht zoeken in hun ratio. Ik kan met zekerheid voorspellen dat als deze trend zich werkelijk blijft doorzetten we maatschappelijk echt emotioneel in de problemen gaan komen.
Ik hoop dat de leiders van kleine en grote organisaties op tijd wakker worden en proberen om eerst hun eigen emotionele betrokkenheid in kaart te brengen om op deze manier een bijdrage te leveren aan een mensgerichte organisatie en dus ook aan onze maatschappij. Ik ga in ieder geval verder om ze uit hun winterslaap te halen en ze bewust te maken van hun eigen onbalans.
Marco Goertz
Marion Naus
|
|
3
-
12
-
2007
|
12
:
09
uur
Passie is liefde voor je werk: betrokkenheid, binden en boeien.
Passie is hartstocht: betrokkenheid, binden en boeien