zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Tien tips voor een perfecte presentatie

Pas uw lichaamstaal en intonatie aan aan de emotie die u wilt overbrengen.

29 mei 2007 - Een idee alleen is niet genoeg, zelfs een juichend businessplan overtuigt niet. Een sterke lobby wil wel helpen, maar uiteindelijk geeft een presentatie vaak de doorslag bij het nemen van beslissingen. Deze tips van de Amerikaanse succescoach Terri Levine kunnen u helpen om van uw presentatie een succes te maken.

1. Wie zijn de toehoorders?
Voordat u uw presentatie maakt, bedenk dan wie uw toehoorders zijn. Waarom willen ze u aanhoren? Wat zijn hun belangen? Zorg ervoor dat u voldoet aan hun verwachtingspatroon.

2. Wat is uw doel?
Wilt u uw publiek informeren, overtuigen of instrueren? Bedenk welk doel u met uw presentatie wilt bereiken en bereid op basis daarvan uw verhaal voor.

3. De magie van het getal "drie"


"Drie" is een magisch getal. Daarom: stel nooit meer dan drie zaken aan de orde in uw presentatie, gebruik drie bullets per sheet en gebruik drie voorbeelden om uw ideeën te illustreren. 

4. Kies de juiste vorm
Bedenk vantevoren hoe u uw presentatie gaat geven. Denk aan de zaalindeling (u-vorm, theateropstelling), hulpmiddelen (beamer, sheets) en of u al dan niet versterking de in de vorm van een microfoon nodig heeft.

5. Goede visuele ondersteuning
Zorg voor visuals die uw verhaal ondersteunen, zoals grafieken, tabellen, plaatjes. Vermijd tekst-sheets.

6. Oefen met de sheets
Mooie plaatjes zijn alleen effectief als ze naadloos aansluiten bij uw verhaal. Oefen daarom de coördinatie van uw verhaal en de vertoonde plaatjes, zodat het één geheel vormt. Zorg ook dat u exact weet hoe eventuele apparatuur werkt.

7. Maak werk van de handouts
Zorg voor een goed verzorgde, informatieve handout. Pas op dat dit geen "last-minute"-project wordt. De handout is een blijvertje, die een eigen leven kan gaan leiden. Zorg dat deze minstens even goed en mooi is als uw eigenlijke presentatie.

8. Gebruik uw lichaamstaal
Niet uw woorden, maar de manier waarop u ze uitspreekt, uw houding, uw mimiek, uw oogopslag en uw bewegingen vestigen de belangrijkste indruk. Vuistregel is: pas uw lichaamstaal en intonatie aan aan de emotie die u wilt overbrengen.

9. Oefen
Oefen hardop. Niet voor de spiegel, want dan raakt u snel afgeleid. Wel een aanrader is om uzelf op video op te nemen.

10. Plankenkoorts
Dat u zenuwachtig bent voor uw presentatie is heel normaal. Zelfs de meest ervaren artiesten hebben er last van. Vaak zijn de eerste minuten het "engst". Leer daarom de eerste regels van uw presentatie uit uw hoofd. Zodra de spanning minder wordt, pakt u de draad vanzelf op. Go with the flow.

 
 Doorsturen   13 reacties  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 
 
 
reacties
 
Henri Schipper  |   | 
29-05-2007
 | 
09:16 uur
Ik ben gewend om veel presentaties te geven en heb in het verleden een partime docenten opleiding gevolgd, waarbij presentatie een hoofdonderwerp was. De 10 regels welke hier beschreven worden werden toen ook behandeld en werkt echt. Voorbeeld: ik schrijf de presentatie altijd geheel uit. Ik bedenk het dus, het zit in mijn hoofd en zorgd dat ik die ook nog eens bij de hand heb tijdens een presentatie. Dat helpt echt en het gaat van zelf. Nog eeen belangrijke tip. Wanneer je geen duidelijk handschrift hebt en je wil perse naast je presentatie ook iets uitleggen op een flip/over, zorg dan dat die tekst er al opstaat. Doet dat bv middels de computer, grote letters uitprinten en opplakken. Dek het af met karton of papier met verwijderbaar plakband. Tijdens je verhaal hoef je dan alleen de velletjes te verwijderen. Zorg dat de tekst groot en dik genoeg is dat ook veraf de tekst goed te lezen is. Ik ben tijdens het schrijven nogal geneigd tegen het bord te praten. Je verhaal gaat dan voor een deel verloren. Nu niet meer.
Jef  |   | 
29-05-2007
 | 
12:38 uur
Tien goeie tips, dankjewel !!

Waar ik vaak nog mee worstel, is de vraag wat mijn handouts moeten bevatten en of ik ze vooraf aanbied of niet. Handouts leiden mensen af en zorgen ervoor dat ze al vooruit zitten te lezen terwijl jij vooraan je praatje maakt. Dus daarom geef ik ze liever achteraf. Maar dan zijn er weer mensen die bang zijn interessante dingen te vergeten en die uitgebreid nota beginnen nemen, ook al kondig je aan dat er achteraf handouts komen.

Hebben jullie hier ideeën of ervaringen mee? Wat kan je me aanraden?

Ik probeer in de handouts ook altijd meer info te stoppen dan alleen de slides. Is dat een goed idee? Of net niet?

Alvast bedankt voor jullie reacties!

Jef
(Klik hier)
ruth thode  |   | 
29-05-2007
 | 
12:50 uur
Goede tips. Zal er zeker gebruik van maken!!
mevrouw MCJ Hermsen  |   | 
29-05-2007
 | 
13:15 uur
Mooie en relevante samenvatting. Hier kunnen mijn studenten zeker iets aan hebben.
mevrouw Shameeza Van Loon  |   | 
29-05-2007
 | 
16:10 uur
Deze tips zijn uitermate belangrijk en waardevol. Ik heb vaak presentaties gehouden in het Engels en Nederlands. Ik heb meegemaakt dat ik een presentatie moest houden voor een Frans- en Engelstalig publiek in het Engels. Mijn voorbereiding was ook om mensen in mijn presentatie te betrekken en af en toe ingestudeerde Franse zinnen te gebruiken. Ik garandeer dat je dan de aandacht van je publiek krijgt en behoud.
kamsiah  |   | 
29-05-2007
 | 
20:51 uur
Ik geef al heel lang presentaties, maar hier staan dingen bij waarbij ik zelfs verbaast ben en dat zegt veel!
Zelf heb ik geen angst voor presentaties, maar als ik zo kijk word ik wel een beetje zenuwachtig voor de volgende presentatie. Ik hoop dat de tips, die ik nog niet kende, mij helpen om het tot een goed eind te brengen.
Bedankt in ieder geval!

Mevr. Kamsiah de Cock,
Breda
mevrouw E.G. Bruin  |   | 
29-05-2007
 | 
21:33 uur
Goede tips.
Ik zou er nog een willen toevoegen: probeer ook contact te zoeken met je publiek en af en toe een vraag te stellen of een grap tussen door. Breekt het ijs en dan wordt het geen monoloog waarbij iedereen in slaap valt.

Succes allemaal

Lia Bruin
jose.kaptein@gmail.com  |   | 
30-05-2007
 | 
06:43 uur
Precies op het juist moment komen deze tien tips mijn computertje binnen! Deze week ga ik nl. een presentatie geven, waar veel van afhangt voor het bedrijf.
Dank
Jose Kaptein
mevrouw nancy soerel  |   | 
1-06-2007
 | 
13:12 uur
een andere tip is oogcontact met je publiek. Je moet de hele zaal tijdens je presentatie aankijken, niet naar een bepaalde richting blijven kijken. De rest van het publiek voelt zich dan niet betrokken bij het geheel.

Groetjes
Nancy Soerel
mevrouw A.E. Campen  |   | 
4-06-2007
 | 
12:04 uur
Nog een tip: zorg voor een pauze tijdens een presentatie die langer duurt dan een half uur. Een fijn ontspanmoment. Grote kan koffie en thee op tafel doet het bij mij altijd goed, mensen maken even een babbeltje terwijl ze zichzelf en elkaar inschenken.
Kan jij direct van de gelegenheid gebruikmaken om aan een paar personen te vragen of alles nog duidelijk is, er nog vragen zijn etc. Persoonlijke aandacht dus.
N. Maasdam  |   | 
19-08-2008
 | 
12:14 uur
Ik denk idd dat de meest ontbrekende tip is dat een presentatie een communicatieproces is, dus mét mensen. Contact maken is een essentieel onderdeel. Ik vind de tips goed, maar versterken op accenten de neiging om heel gefixeerd een presentatie te geven. Een goede presentatie kan ontspannen, menselijk en levendig gegeven worden. Tot slot heb ik medelijden met de meneer die zijn presentatie eerste helemaal op papier uitschrijft. Dat kan veel efficienter.
Patrick  |   | 
20-08-2008
 | 
10:50 uur
Veelal beginnen presentaties met een vooraf opgestelde zaal,koffietassen op tafel ...Ik heb zèèr goede ervaringen met (als de groep niet te groot is, vb.max.20 personen),dit alles NIET klaar te zetten. De koffiestand zover mogelijk in de zaal, zelfbediening, mensen bij aanvang vragen om de stoelen en tafels mee te rangschikken...Je bereikt een aantal zaken : de mensen ''ontdooien'', komen spontaan los en zie je ook onmiddellijk wie de initiatiefnemers zijn.
Aan de uitschrijver van zijn presentatie : maak een flapover met het hoofdschema van je presentatie, de topics ... en laat dat de hele tijd hangen. Bij aanvang overloop je deze grote lijnen.
j.  |   | 
13-06-2016
 | 
20:08 uur
Ik vind het een mooie samenvatting. Als verkondiger van het Evangelie, vraagt presentatie top prioriteit, vanwege de relevantie van de boodschap.
Ik mis een binnenkomer. Het is een goede zaak om met een verhaaltje te beginnen, die richting geeft aan de vraag, die je aan het publiek gaat stellen en naar het doel verwijst.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10