Werven in kennissenkring personeel biedt mogelijkheden
Vrienden en kennissen kunnen ideale collega's blijken
23 mei 2007 -
Werkgevers kunnen kapitalen besparen als ze potentiële werknemers meer proberen te werven in de kenniskring van hun bestaande werknemers. Uit onderzoek van het Britse Capital Consulting blijkt echter dat slechts achttien procent van de werknemers actief gestimuleerd wordt vrienden en bekenden aan te dragen voor vacatures.
Toch zegt een kwart dat ze wel iemand kennen die ze meteen aan zouden raden bij hun werkgever. Dit suggereert dat bedrijven een grote vijver met goed personeel links laten liggen, die bovendien niet de wervingskosten met zich meebrengt die werving- en selectiebureaus in rekening brengen.
Betere match Maar zelfs zonder officieel beleid ten aanzien van het aandragen van vrienden en bekenden, heeft de helft van alle werkenden wel eens iemand naar voren geschoven in hun bedrijf, zijn vier van de tien zelf wel eens voorgesteld en zou tweederde in de toekomst graag iemand introduceren. Capital Consulting stelt dat kandidaten die op die manier binnenkomen bij voorbaat al de goedkeuring van tenminste één werknemer kunnen verdragen, vaak beter bij de onderneming en de functie passen en het bedrijf meteen al beter kennen en begrijpen. Omdat ze al iemand in het bedrijf kennen, voelen ze zich sneller thuis en blijven ze bovendien vaak langer dan mensen die via de formele weg binnenkomen. Bovendien presteren ze over het algemeen beter, al is het maar om degene die hen binnengebracht heeft niet in een kwaad daglicht te stellen. Geen slechte zaken nu goede werknemers moeilijk te vinden zijn en bovendien zeer eenvoudig te implementeren en enorm kostenbesparend.
het is bekend dat bijvoorbeeld Yacht gebruik maakt van, wat ik "netwerkwerving" zou willen noemen.
Netwerkmarketing werkt ook in werving en selectie. Waarom zou het niet zo zijn. Iedereen heeft wel mensen in zijn netwerk die zeer competent zijn en deze netwerken gebruiken kan echt geen kwaad.
Aan de andere kant moeten we ook waken voor vriendjes politiek. In Franse bedrijven is het bijna een cultus dat managers hun maitresse een baantje aanbieden, dat valt minder op dan de pied a terre die ze tot voor kort ter beschikking stelden aan hun courtisanes. Treffend voorbeeld is de recente rel rond de voorzitter van de wereldbank.
De "normale" selectieprocessen dienen dus steeds gevolgd te worden.
jan camus
|
|
23
-
05
-
2007
|
21
:
53
uur
er is een hemelsbreed verschil tussen netwerking en vrienden- kennissenkring. weinigen zullen bereid zijn een vriend of kennis naar voor te schuiven gezien daarbij de ongeschreven medeverantwoordelijkheid komt voor het al dan niet slagen van de voorgestelde. tenslotte is het zo dat de beste kennissen of vrienden uit de privésfeer, zich meestal ontpoppen tot rotcollega's in de werksfeer omdat ze zich juist door die band iets meer "onkwetsbaar" gaan gedragen
Ad de Beer
|
|
24
-
05
-
2007
|
08
:
24
uur
Voor zover ik weet passen ook je familie en vrienden in de eerste schil van je netwerk.
"Je bent wie je kent" is toch de basis van netwerken?
Ik vind de reactie van Jan wel erg negatief in deze.
heer el wit
|
|
25
-
05
-
2007
|
07
:
47
uur
Ons bedrijfje draait min of meer onbedoeld hierop. Is van familiebedrijfje vriendenbedrijfje geworden. Grootste probleem op dit moment is dat ik functioneringsgesprekken met mijn "vrienden"moet houden. Dit vergt ontzettend veel relativeringsvermogen en energie en heeft weerslag in de privesfeer. Toch scoren we "ermee". De sfeer is zeer goed en mensen zijn erg betrokken met elkaar. Dit heeft ook een zeer goede invloed op de kwaliteit van ons product en de interactie met onze klanten. Er is eigenlijk ook geen hierarchie, de "neuzen staan de zelfde kant op".
Andre Huizing
|
|
29
-
05
-
2007
|
15
:
09
uur
Uit onderzoek van Capital Consulting blijkt dat werven via het personeel te weinig gebeurt. Avanade, de joint venture van Microsoft en Accenture, neemt bijna de helft van de medewerkers via het interne netwerk aan. Het bedrijf stimuleert medewerkers actief om vrienden en bekenden aan te dragen voor vacatures, door recruitment als gemeenschappelijk organisatiedoel te stellen. Zo herinneren we medewerkers geregeld aan het belang van het aandragen van potentiële medewerkers. Hiernaast betrekt Avanade haar medewerkers zoveel mogelijk bij het recruitment proces door middel van nieuwsbrieven, het voeren van sollicitatiegesprekken en persoonlijke waardering wanneer een kennis van een medewerker aangenomen is.
Dit werkt natuurlijk alleen als er een positieve en professionele organisatiecultuur is. Als medewerkers tevreden zijn met hun baan, willen zij zich graag als ambassadeur voor hun bedrijf opwerpen. Iemand die op een verjaardagsfeestje met veel passie vertelt over zijn werk, draagt dat enthousiasme snel over op anderen. Uit eerder onderzoek van Avanade blijkt dat het enthousiasme dat Avanade-medewerkers uitdragen met name voortkomt uit de mogelijkheid om met de nieuwste Microsoft-technologie te werken, de ontwikkelingsmogelijkheden en de state-of-the-art projecten.
Andre Huizing, General Manager Avanade Netherlands
Ad de Beer
|
|
30
-
05
-
2007
|
14
:
36
uur
Ik kan het even niet nalaten. Maar de mogelijkheid om met de nieuwste MS Software te werken enthousiasmeert?
Van Vista ben ik alleen maar depressief geworden.
Het is wel bekend dat de ICT sector veel met netwerkmarketing werkt. Yacht heeft de premie voor het aanbrengen van nieuwe werknemers inmiddels verhoogd naar 2000 euro bruto.
In het kleinbedrijf, zeker de kleinere familiebedrijven, worden vaak alleen maar mensen uit het eigen netwerk aangenomen.
De vraag is wel of dit de effectiviteit van het bedrijf bevorderd. Ik heb het tegendeel ook vaak gezien.
Een goede en objectieve selectieprocedure moet ook bij netwerkwerving aan de basis van het proces staan.
Anders wordt het wel gezellig, maar niet erg effectief op de zaak.