Offshoring: niet doen om kosten te besparen maar om beter te presteren
Kostenbesparing alleen geen goede basis voor offshoring
23 mei 2007 -
Het klinkt tegenstrijdig maar uit onderzoek van A.T. Kearney blijkt dat ondernemingen die gaan offshoren in de hoop hun prestaties te verbeteren uiteindelijk drieëneenhalf keer meer geld besparen dan degenen die het vooral doen omdat ze willen snijden in de kosten.
Dit resultaat bevestigt het groeiende besef dat offshoring niet automatisch tot kostenbesparingen leidt. Uit recent onderzoek van Compass Management Consulting, bleek ook al dat ondernemingen zich meer en meer realiseren dat het outsourcen van IT en andere processen vaak duurder blijkt dan wanneer ze in eigen huis gehouden waren.
Personeelstekort Ook onderzoek van de Duke University en firm Booz Allen Hamilton toonde al aan dat kostenbesparingen steeds minder vaak de belangrijkste reden voor offshoring is. Ondernemingen besteden steeds vaker verfijnde, cruciale onderdelen uit, zoals productdesign en research & development. En dan vooral omdat ze in eigen land niet aan de juiste mensen kunnen komen.
Operationele processen A.T. Kearney nam 42 multinationals onder de loep die aan offshoring doen en ontdekte dat degenen die op tenminste drie van zes operationale processen beter scoorden, ook degenen waren die de meeste kosten bespaarden. Die besparingen kunnen oplopen tot wel 44 procent. Bedrijven die in twee of minder processen beter presteerden bespaarden gemiddeld slechts 30 procent. "Het is duidelijk dat wie zich richt op betere prestaties, vanzelf beloond wordt met lagere kosten," aldus Arjun Sethi, vice president van A.T. Kearney. "Als je teveel nadruk legt op kostenbesparingen, kom je daarentegen niet meer toe aan het verbeteren van je bedrijfsprocessen. Scorende bedrijven zien offshoren daarom als holistisch onderdeel van hun bedrijfsvoering met als doel de gehele onderneming naar een hoger plan te tillen."