zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Offshoring: niet doen om kosten te besparen maar om beter te presteren

Kostenbesparing alleen geen goede basis voor offshoring

23 mei 2007 - Het klinkt tegenstrijdig maar uit onderzoek van A.T. Kearney blijkt dat ondernemingen die gaan offshoren in de hoop hun prestaties te verbeteren uiteindelijk drieëneenhalf keer meer geld besparen dan degenen die het vooral doen omdat ze willen snijden in de kosten.

Dit resultaat bevestigt het groeiende besef dat offshoring niet automatisch tot kostenbesparingen leidt. Uit recent onderzoek van Compass Management Consulting, bleek ook al dat ondernemingen zich meer en meer realiseren dat het outsourcen van IT en andere processen vaak duurder blijkt dan wanneer ze in eigen huis gehouden waren.

Personeelstekort


Ook onderzoek van de Duke University en firm Booz Allen Hamilton toonde al aan dat kostenbesparingen steeds minder vaak de belangrijkste reden voor offshoring is. Ondernemingen besteden steeds vaker verfijnde, cruciale onderdelen uit, zoals productdesign en research & development. En dan vooral omdat ze in eigen land niet aan de juiste mensen kunnen komen.

Operationele processen
A.T. Kearney nam 42 multinationals onder de loep die aan offshoring doen en ontdekte dat degenen die op tenminste drie van zes operationale processen beter scoorden, ook degenen waren die de meeste kosten bespaarden. Die besparingen kunnen oplopen tot wel 44 procent. Bedrijven die in twee of minder processen beter presteerden bespaarden gemiddeld slechts 30 procent. "Het is duidelijk dat wie zich richt op betere prestaties, vanzelf beloond wordt met lagere kosten," aldus Arjun Sethi, vice president van A.T. Kearney. "Als je teveel nadruk legt op kostenbesparingen, kom je daarentegen niet meer toe aan het verbeteren van je bedrijfsprocessen. Scorende bedrijven zien offshoren daarom als holistisch onderdeel van hun bedrijfsvoering met als doel de gehele onderneming naar een hoger plan te tillen."

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10