16 mei 2007 -
Vertrouwen is van invloed op het bedrijfsresultaat, vertrouwen moet deel uitmaken van de procedures van een organisatie, vertrouwen is essentieel voor innovatie, vertrouwen is kapitaal (leiders moeten het opbouwen voordat ze het kunnen uitgeven), en ten slotte: vertrouwen is steeds belangrijker voor succes maar ook steeds moeilijker te handhaven voor leiders.
Dat zijn de belangrijkste conclusies uit een nieuw Manpower Witboek over de resultaten van een onderzoek naar leiderschap en vertrouwen van Manpower Professional.
Blijvende betrokkenheid
"Duidelijk is dat bestuurders vertrouwen hoog op de agenda moeten plaatsen en ervoor moeten zorgen dat het op alle organisatieniveaus verankerd raakt. Op die manier zorgt de organisatie voor blijvende betrokkenheid van zowel vaste als tijdelijke krachten. Met name in een steeds krapper wordende arbeidsmarkt is betrokkenheid wezenlijk voor werving én behoud van medewerkers," aldus Ernst Dekker, directeur van Manpower Professional. Vertrouwen is noodzaak Uit het onderzoek blijkt dat bestuurders het nog altijd moeilijk vinden om vertrouwen te kweken op organisatieniveau. Ook al weten ze dat vertrouwen en de betrokkenheid van medewerkers mede bepalend zijn voor innovatie en resultaat. En ondanks het feit dat uit de Edelman Trust Barometer, een enquête onder 2000 opinieleiders wereldwijd, blijkt dat 50 procent van de ondervraagden weigert te werken voor een bedrijf als er geen vertrouwen is. Sterk bepalend voor het creëren van een omgeving met veel vertrouwen blijken technologiegerelateerde ontwikkelingen (zoals het toenemend aantal afstandwerkers), demografische veranderingen, grootschalige migratie binnen Europa en de grotere vraag naar vertrouwen onder kenniswerkers.
Sociaal IQ Ernst Dekker: "Gebrek aan vertrouwen kost bedrijven geld, niet alleen vanwege de tijd die gemoeid is met nodeloze controles en extra controles, maar ook door gemiste kansen op inkomsten. Sterk vertrouwen is nodig voor innovatie -het levensbloed van Europa's kenniseconomie. Gezien de steeds complexere omgeving waarin leiders opereren, moeten ze beschikken over een hoog sociaal IQ om vertrouwen te kunnen kweken. Vertrouwen stimuleert betrokkenheid en onderzoek laat zien dat sterke betrokkenheid een positief effect kan hebben op het bedrijfsresultaat."
Signalen en tips Het Manpower Witboek wordt ingeleid door Dr. Rens van Loon, leiderschapsexpert van Right Management (binnen de Manpower Groep specialist voor loopbaantransitie, organisatieontwikkeling en outplacement). Hij benadrukt het belang van authenticiteit voor succesvol leiderschap en wijst erop dat 'vertrouwen' behalve een zelfstandig naamwoord óók een werkwoord is. Behalve theorie over leiderschap, intellectueel of sociaal kapitaal en categorieën van vertrouwen, presenteert Manpower een aantal leerzame case study's van o.a. Hewlett-Packard, UPS, Cirque du Soleil, Bata, én de Mount Everest-expeditie. Het Witboek eindigt met een dertigtal praktische tips: 10 signalen van gebrek aan vertrouwen, 10 tips om vertrouwen te kweken en 10 tips om een betrouwbare leider te worden.
Mijn eigen 'leiderschapstheorie' zegt dat je als chef maar drie houdingen en gedragingen moet vertonen: je moet open zijn (niet naïef), eerlijk en consistent/consequent. Op die manier creëer je geloofwaardigheid en dat is de basisvoorwaarde voor vertrouwen. Vertrouwen leidt dan weer tot zekerheid voor de medewerkers, nodig voor verandering en innovatie. Als er geen innovatie is in een onderneming of weerstand tegen verandering dan moet iedere chef de omgekeerde weg eens afleggen om te zien waar het misgelopen is. Vaak komt die dan weer uit bij één van de drie basishoudingen. Vertrouwen is inderdaad nodig om mensen te laten 'durven' dingen doen, initiatief nemen, fouten maken, enz.
Lou Fredrix
|
|
16
-
05
-
2007
|
10
:
01
uur
Het begrip " Trust and Power on the shopfloor" is een al eeuwen geldende regel.
Zonder een optimale invulling van deze factoren kan een bedrijf / organisatie niet optimaal functioneren.