zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Vijf vooroordelen over duobanen – en waarom ze niet waar zijn

Duobanen bieden meer voordelen dan de meeste managers onder ogen willen zien

11 mei 2007 - Duobanen zijn niet populair bij managers: ze worden afgedaan als te duur en moeilijk te leiden. Managers beroepen zich echter veel te snel op vijf hardnekkige vooroordelen om verder maar niet over de optie na te hoeven denken. Die vooroordelen worden echter onderuitgehaald door Stephen Miller, manager van de Society of Human Resource Management en Kelly Watson, oprichter van Career Partners.

Hieronder de vijf vooroordelen en de tegenargumenten die bewijzen dat ze niet (hoeven te) kloppen.

1. Een duobaan is duur


"Werkgevers vrezen dat een duobaan dubbele sociale lasten met zich meebrengt. Natuurlijk zijn ze iets meer kwijt, maar die kosten zijn maar een fractie van alle personeelskosten. Bovendien worden vakantiedagen, ziekteverlof en pensioenregelingen afgedragen op basis van het aantal gewerkte uren en maakt het in die gevallen dus niet uit of iemand een baan deelt," stelt Miller. Bovendien blijkt dat mensen die een baan delen minder vaak ziek zijn en productiever zijn dan anderen. "Dit kan komen omdat ze minder werkdruk ervaren, minder gestresst zijn en meer tijd hebben hun privé leven in goede banen te leiden." Het komt er in feite op neer dat een werkgever voor een kleine meerprijs profiteert van de kennis en ervaring van twee personen.

2. Twee mensen zijn moeilijker te leiden dan één
"Ten gevolge van globalisering, toenemende concurrentie en steeds plattere bedrijfsstructuren moet een manager steeds meer mensen tegelijk aansturen en heeft hij daar tegelijkertijd minder tijd voor. Meer mensen in dienst nemen, lijkt dit probleem alleen maar te verergeren. Toch hoeft het leiden van mensen die één baan delen niet tot meer werkdruk te leiden. Door kandidaten te selecteren die elkaar goed aanvullen, kunnen ondernemingen sterke teams samenstellen die in feite fungeren als één persoon en, juist omdat ze samen optimaal willen presteren, zelfs minder aansturing nodig hebben," argumenteert Miller.

3. Als er één schaap over de dam is…..
Veel werkgevers zijn bang dat als één iemand zijn baan mag delen, iedereen dat wil. "Sommige bedrijven zijn bang dat een beetje flexibiliteit zal resulteren in een personeelsbestand dat de kantjes eraf loopt. Of dat iedereen uiteindelijk zijn baan wil delen en het een puinhoop wordt," zegt Miller. "Toch is een duobaan een van de makkelijkst te realiseren manieren om flexibiliteit te creeren. Bovendien levert het ondernemingen de inzet, kennis en ervaring van twee in plaats van één persoon op. ze profiteren bovendien van extra back-up, meer gewerkte uren, uitgeruste medewerkers, meer kennis en de loyaliteit van twee tevreden werknemers."

4. Er is niemand te vinden die een baan wil delen
"Niet alle bedrijven hebben een groot aantal mensen ter beschikking die graag dezelfde functie zouden delen," Ook de meeste werving- en selectiebureaus focussen met name op fulltime medewerkers. Toch hoeft dit geen obstakel te zijn, aldus Miller. "Je kunt bijvoorbeeld oud-medewerkers inschakelen die met pensioen zijn gegaan of vertrokken zijn om meer tijd te kunnen besteden aan hun gezin. Deze mensen kennen het bedrijf al, hoeven niet meer ingewerkt te worden en willen wellicht graag terugkeren als parttimers. Bestaande werknemers kennen wellicht mensen die geïnteresseerd zouden kunnen zijn."

5. Het werk blijft liggen
Miller legt uit: "Veel bedrijven zijn bang dat zodra twee mensen verantwoordelijk zijn, geen van beide zich verantwoordelijk voelt, dingen dus niet gedaan worden en de schuld daarvoor steeds bij de ander gelegd wordt. In de praktijk gebeurt echter vaak het tegenovergestelde. Flexibiliteit leidt er vaak toe dat mensen zich des te harder inzetten. Als je de teams bovendien behandelt als één enkele werknemer en het beoordeeld op gezamenlijke effectiviteit, leidt dat ertoe dat beide teamleden beter hun best doen en zich beide verantwoordelijk voelen voor het eindresultaat."

 
 Doorsturen   16 reacties  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 
 
 
reacties
 
mevrouw E. Flock  |   | 
11-05-2007
 | 
09:56 uur
Vooroordelen komen vaak voort uit slechte ervaringen. Maar slechte ervaringen zijn niet blijvend (gelukkig). Volgens mij hangt het slagen van duo-baners als goed ingespeeld team in grote mate af van het soort werk dat gedaan moet worden. Bijvoorbeeld kunnen bij ons kantoor de advocaten niet als duo-baner werken. Echter, ik werk thans ruim zeven jaar in de advocatuur en al onze secretaresses zijn vrouwen, waarvan eenderde duo-baners zijn. Ik zou niet meer anders willen. We hebben onze duo-baners een aantal tips en instructies gegeven hoe de werkoverdracht te regelen. Daar, waar het niet goed werkt, wordt er gelijk ingegrepen in de vorm van werkoverleg en -afspraken met de betrokkenen en wordt er gekeken wat nodig is om de overdracht beter te laten verlopen en de verantwoordelijkheden goed te verdelen. Maar als het dan weer loopt dan is het ook goed. Onze duo-baners hebben slechts één restrictie, zij mogen niet tegelijkertijd met verlof (overlapping van 1 of 2 dagen is niet erg). Op deze manier heb ik gedurende het hele jaar voldoende bezetting en heb ik in tijden van hoge werkdruk altijd een aantal parttimers die wel een extra dag willen werken. Op die manier is bij ons de continuïteit in de bezetting gewaarborgd. Tot nu toe heb ik parttimevacatures altijd goed kunnen invullen. De gemiddelde leeftijd bij onze duo-baners is 38. Dus wel of niet duo-baners inzetten is mijns inziens een kwestie van kaders scheppen. Ik ben zeer nieuwsgierig naar de ervaringen in andere bedrijven.

Isaac  |   | 
11-05-2007
 | 
12:56 uur
Je zou eens aan een cliënt van zo'n bedrijf moeten vragen, wat die ervan vindt... nooit dezelfde persoon aan de lijn; altijd 'nee, mijn collega met wie u dat hebt besprak is er morgen weer'; 'nee, dat staat in haar computer en daar kan ik niet in'. Of: 'ik werk vandaag tot 12 uur; mijn collega belt u daarover terug.'

Deeltijd is geboren uit luxe voor de werknemer, de werkende moeder, de huisman - NIET voor de cliënt -- en die betaalt wel hun salaris.

Houd toch eens een enquete onder kopers - Business-to-Business of particulieren: wilt u deeltijdmedewerkers bij uw beste leveranciers? J/N? Wat denk je?

Dienstverleners of productleveranciers: deeltijdpersoneel levert in extern gerichte functies steeds min. 1 dag vertraging op voor de cliënt - en ik kan het wten, ik BEN cliënt!
S Kandaz  |   | 
11-05-2007
 | 
20:00 uur
Deeltijd is samenleven en samendelen. Optimum deelname en participatie in geld en goederenstroom. Deeltijders inderdaad niet in de front office positioneren, maar in de office magement en backoffice functies. Wel dient er een goed werkende instrucitiebeleid en werkstyteem aanwezig te zijn, waar men onafhankelijk van elkaar de werkzaamheden voort kan zetten. Recente onderzoeken hebben bewezen dat 1 jaar werken of stage gelijk is aan 3 jaar studie. Ook het feit dat bedrijven en ondernemers naar de ervaringen van de stagiairs ondersteunt mijn stelling. Kijk maar naar de houding bij werving en selectie. Men roept en piept dat er genoeg banen in den lande aawezig is (zie de vacatures), maar vinden van geschikte en ervaren personeel is niet te vinden. Juist deeltijdfuncties dragen erbij dat de know- how en de techonologie ook door deze categorie productiviteit up to date blijft. Er is in dit land ook duaalleren aanwezig. Met demotiverende en negatieve vertoning kan men niet bijdragen aan de motoriek van de economie.
Annelies  |   | 
11-05-2007
 | 
20:57 uur
Bij een goed lopende duobaan met een goede continuïteit is het natuurlijk belangrijk dat je elkaar op de hoogte houd van alle zaken waar je mee bezig bent geweest, nog mee bezig bent en die nog moeten gebeuren.
Dit kost niet zoveel tijd en kan op diverse manieren.
Als ik vandaag een cliënt spreek die gisteren mijn collega aan de lijn had weet ik al waar het over gaat en wat er besproken is voordat ik deze cliënt spreek, dus geen enkel probleem!
Janine  |   | 
14-05-2007
 | 
11:09 uur
De reactie van Isaac vind ik nogal kort door de bocht. Duidelijk een cliënt die helaas een slechte ervaring achter de rug heeft, met een part-timer of duo-baner? Het lijkt me niet goed deze ervaring te gaan generaliseren. Duo-baan moet kunnen, het komt allemaal op communicatie aan. Een goed overleg en logboek voor elkaar. Daar zijn tegenwoordig systemen voor.... En natuurlijk heb je altijd ook weer figuren die de kantjes eraf lopen en het liever overlaten aan hun collega... die figuur zal Isaac wel net aan de telefoon hebben gehad!
Mark Nobelen  |   | 
14-05-2007
 | 
15:51 uur
Mijn partner heeft samen met haar zus een duobaan in het bedrijf van hun vader. Zij hebben een 'overlapdag' (woensdag) ingesteld. Dan zijn ze beiden op kantoor en bespreken (zo kort mogelijk) de eventuele problemen en verdelen die. Dat werkt enorm goed. Noch hun vader, noch deze twee dames zouden nog terug willen naar de situatie van 38 uur +. Nu is het ieder 25 uur. Zijn er samen lekker 50. Zo kan het ook!
isaac  |   | 
14-05-2007
 | 
20:52 uur
Lees de reacties nou eens goed. 'Als', 'het dient'. 'het zou', 'het moet kunnen', 'overlapdag', 'goed overleg', 'Bij een goed lopende duobaan met een goede continuïteit is het natuurlijk belangrijk dat je elkaar op de hoogte houd van ', de reactie van S Kandaz staat BOL van de Plastictaal - lees het eens en probeer te begrijpen hoe deze mensen samen een huis moeten bouwen... Arrgghhhh....

Niemand van de schrijvers is ondernemer; het zijn allemaal betaalde werknemers voor wie het o zo voordelig is, plezierig en comfortabel.

Men denkt/praat vanuit hun eigen modelletje maar -- géén van de schrijvers runt een bedrijf. Wedden?

OF: géén van de schrijvers is een cliënt; wedden?

Try me!

Isaac
itm@wanadoo.nl  |   | 
14-05-2007
 | 
21:38 uur
Isaac heeft niet zomaar toevallig één slechte duojob-cliënt-ervaring. Attentei:

Alle hier voorgaande schrijvers zijn GEEN ondernemer, noch CLIENT. Het zij allen werknemers en die vinden deze luxe heerlijk, zonder nadenken over het effect op de cliënt, die hun salarsissen betaalt.

Citaat van een vakvrouw:
'De duobaan is een bewerkelijke constructie, hoe je het ook wendt of keert', beaamt Karin Korstanje, algemeen directeur van uitzendorganisatie Ad Rem. Ze heeft nooit een duo op één baan gezet. Klanten vragen nooit uit zichzelf om duo's. Wel had Korstanje zelf ooit twee personeelsfunctionarissen op één stoel. Dat leidde binnen Ad Rem tot verwarring en dubbel werk. Korstanje. 'Binnen ons bureau was toch behoefte aan één aanspreekpunt en één gezicht. Ik merkte zelf ook hoe verwarrend het werkte. Als ik op maandag aan de een iets had doorgegeven, kwam de ander daar op donderdag toch weer op terug. En dan kon de overdracht nog zo goed zijn.'

Korstanje vindt alleen functies 'waarbij je het werk duidelijk kunt verdelen in A tot en met H en I tot en met Z' geschikt. Dus niet de doorsnee managementfunctie: 'Zodra het aankomt op strategisch werk en leidinggeven kun je niet twee mensen op één stoel zetten. Als er twee managementstijlen door elkaar gaan lopen, heb je de poppen aan het dansen. Er ontstaat onnodig veel ruis, daar waar je het juist moet hebben van communicatie.'

Laat nu eens een CLIENT of een ONDERNEMER (Kapaitalen van mij) hier mij de voordelen van een dujob uitleggen.

Wedden dat dat niet gaat?

Isaac
drs. Mark Nobelen  |   | 
14-05-2007
 | 
23:14 uur
Beste Isaac,

Hoe kom je er bij dat er onder de reflectanten op dit artikel geen ondernemers of consumenten zouden zitten? Ik vind dit vrij aanmatigend. IK BEN WEL DEGELIJK ONDERNEMER. En consument/CLIëNT zijn we volgens mij ALLEMAAL.

Managers (ook in duobanen) dienen professionals te zijn. Zijn ze dat niét, ja, dan houd het op natuurlijk. Daar heb je volledig gelijk in.

Voor mij hoeft het fenomeen duobaan niet per sé, maar ik heb er principieel geen bezwaar tegen. Als de beiden elkaar maar respecteren en (waar nodig) aanvullen. Het mag natuurlijk nooit een 'afschuifsysteem' worden.

Mark.

Marloes van Onna  |   | 
5-08-2008
 | 
09:38 uur
Zijn er ook vacatures/ banensites die 'handelen' in duobanen. Ik ben namelijk net moeder geworden en vanaf 1 oktober a.s. op zoek naar een uitdagende baan in Utrecht voor 3 dagen in de week op het gebied van communicatie. Vaak zijn het de administratieve baantjes die 'overblijven' voor parttimers/moeders en dat, vind ik, is niet het leukste werk.

Hoor het graag. Anders is het wellicht een gat in de markt. Een soort datingsite alleen dan voor duobanen!

M.vr. gr.
Marloes
R.V. Molenbroek  |   | 
5-08-2008
 | 
18:01 uur
Een duo-baan is misschien een successtoty in een callcenter waar het toch niet uitmaakt.
Maar Isaac heeft gelijk dergelijke zaken worden nooit bekeken vanuit het klanten perspectief.
Het gemak is puur en alleen voor hen die het doen en voor de rest van ons die er mee te maken heeft is het pure elende.


me  |   | 
6-08-2008
 | 
08:51 uur
Duobanen kunnen heel goed als er wekelijks overleg is. Zowel onderling als met hun leidingevende.
Onze klanten vinden het geen bezwaar.
Waar je wel als leidingevend alert op moet zijn is dat ieder zijn eigen fouten moet herstellen en het afschuifsysteem goed bewaken.
Voordelen zijn met de vakantie en ziekte, er is altijd iemand aanwezig.
A.J Wittenberg  |   | 
7-08-2008
 | 
10:52 uur
Volgens mij heeft iedereen die in een organisatie werkt een duo-baan (multi-baan).

Om dit even duidelijk te maken als je met 10 man in een organisatie werkt, wordt er voor 400 uur per week aan werk verzet ( althans laten we het hopen) dat is knap lastig om door een persoon te laten doen (met maar 168 uur per week is dat het maximum maar dan moeten de meeste mensen ook nog slapen). Dus het wordt een kwestie van hoe werk te verdelen over meerdere persoon en eigenlijk dus een multi-baan.

In elke organisatie(2 of meer medewerkers) kom je het probleem van verantwoording delen en informatie uitwisselen tegen. Dus het probleem ligt niet aan duo-banen maar aan het organiseren van je organisatie.

Bovenstaande opmerkingen gelden ook voor management banen. Ook daar zijn duo-oplossingen mogelijk ( lees minder dan 40 uur per week) . De vraag is alleen hoe je verantwoordelijkheden verdeeld en hoe je zorg draagt dat de informatie goed word uit gewisseld.

Als laatste mijn opinie als klant. Ik ben in het geheel niet geïnteresseerd hoe de organisatie zijn werk organiseert. Als ik contact heb met de organisatie wil ik deze kunnen zien en ervaren als een eenheid. Wat ik ooit verteld heb moet de organisatie onthouden. Kortom het is waarschijnlijk raadzaam voor een organisatie om klanten kontacten centraal te registreren zodat alle medewerkers kunnen zien wat er tussen klant en organisatie besproken is. In dat geval maakt het niet meer met welk individu je te maken krijgt binnen die organisatie. Dus ook niet of het een duo-baan is.
Tamara  |   | 
7-08-2008
 | 
11:05 uur
Volgens mij kan het net zo goed mis gaan als je slechts 1 persoon op een functie hebt zitten. We zijn allemaal mensen en mensen maken fouten, dus kan die ene persoon net zo goed zelf vergeten de client terug te bellen.
En hoe vaak komt het niet voor dat je toch doorgestuurd wordt van de een naar de ander... ''Daar ga ik niet over, dan moet je die collega hebben'' en dat uiteindelijk niemand je een fatsoenlijk antwoord kan geven. Allemaal verschuiving van de verantwoordelijkheden. Volgens mij is het gewoon de taak van de leidinggevenden om de touwtjes goed in handen te hebben, de vinger aan de pols te houden en controleren of alles goed gaat en zo snel mogelijk ingrijpen als er problemen ontstaan.
Als je 2 professionals op de functie hebt zitten, (die je als manager meestal zelf hebt aangenomen ofwel zelf hebt ingewerkt), en die genoeg motiveert, ga ik ervan uit dat die wel verantwoordelijk genoeg zijn om de overdracht niet ten koste te laten gaan van de kwaliteit van dienstverlening.
En zo kun je toch nog wat tijd overhouden voor je priveleven. Want volgens mij werken we allemaal om te kunnen leven en niet leven om te kunnen werken...
Marloes van Onna  |   | 
9-10-2012
 | 
12:44 uur
Inmiddels zijn we 5 jaar verder....en is een duobaan de oplossing! Nu voor werkzoekenden en over 5 tot 10 jaar voor werkgevers.

Welke directeur/ HR Adviseur durft het nu al aan om innovatief en met het oog op de toekomst een duobaan communicatie/project/events/ marketing/pr aan te gaan met ons?

Ik heb op LinkedIn een oproep geplaatst:
(Klik hier)

Er zijn ontzettend veel reacties vanuit werkzoekenden gekomen om samen met mij een duobaan aan te gaan.

Welke werkgever durft het aan en wil met ons een pilot starten? Laat het mij weten!

Groet, Marloes
mark nobelen  |   | 
29-01-2013
 | 
17:22 uur
Geachte Marloes,

Alweer 3 maanden later dan jouw reactie.

Jouw Linkedln werkt volgens mij niet (meer), maar kom maar op! Laat zien wat je plan is. Wij zijn altijd 'in' voor spannende projecten.

M. vr. gr.,

Mark Nobelen.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10