Digitaal persoon positiever beoordeeld dan geschreven tekst
Chatbot komt betrouwbaarder over dan stuk tekst
10 mei 2007 -
Bedrijven maken in toenemende mate gebruik van digitale personen op websites. Digitale personen zijn op mensen lijkende figuren die zaken uitleggen en advies geven en worden bestuurd door geavanceerde computerprogramma's. Hierdoor krijgen ze steeds meer 'echte' menselijke kenmerken.
Sommigen hebben levensechte gezichtsuitdrukkingen, kunnen emoties uitdrukken en zijn in staat om taal te gebruiken. Verder kunnen ze op een intelligente manier gebruikers van informatie voorzien.
Positieve effecten
In vergelijking met geschreven teksten hebben digitale personen op een website positieve effecten. Dat blijkt uit een onderzoek waarbij de onderzoekers twee websites voor een nieuw product vergeleken. De controlesite bracht de informatie over door teksten, terwijl op de experimentele website een digitale persoon de teksten voorlas. De website met de digitale persoon werd positiever beoordeeld. De proefpersonen beoordeelden deze website als betrouwbaarder. Tussen de twee soorten websites was geen verschil in de houding ten opzichte van het product.
Bron:Kluwer Management
Het lijkt erop dat een generatie die grootgebracht is met veel plaatjes en weinig tekst op hun wenken bediend worden. De infantilisering gaat dus verder.
Anderzijds verbaast het me vaak dat het op sommige websites van bedrijven goed zoeken is naar "de echte voorwaarden" als het gaat om aanbiedingen. Sommige informatie blijk dan "verborgen" te zijn.
Als een digitaal persoon met zogenaamde echte gezichtsuitdrukkingen alleen belangrijke informatie gaat weergeven is dat een prachtige manier om crusiale informatie "achter te houden".
Dat proefpersonen de website met het digitale sprekende mannetje betrouwbaarder achten zeg waarschijnlijk meer over de proefpersonen dan over de vorm.
Vraag: Wel niveau hadden de proefpersonen?
Mark Leenaerts
|
|
10
-
05
-
2007
|
09
:
41
uur
Deheer Geenen slaat de schrik al om het hart bij het denken aan vooruitgang. Ik geloof goed dat hij 60 jaar geleden ook al steigerde toen bekend werd dat personen de krant voor zouden gaan lezen op de kijkbuis ("het Journaal, bah, alsof ik zelf de krant niet kan lezen").
Dat was slechts gekheid, natuurlijk. Meer serieus: het zal zo'n vaart niet lopen met deze zogenaamde Talking Heads. Ze lenen zich niet om de tekst even gauw te scannen op relevante informatie, en missen de eigenschap dat de user de snelheid kan dikteren.
heer E Geenen
|
|
11
-
05
-
2007
|
10
:
34
uur
Mijnheer Leenaerts, voor mij was het in de tijd dat de dorpsomroeper verdween door de radio.
Die "talking heads" hebben voor mij niets te maken met vooruitgang. Het lijken mij gewoon reclameanimaties waar al zoveel van is. Zelfs in sommig onderwijssoftware komen deze "waterhoofdjes" voor. Alles uit oogpunt van besparing. Ik vind het meer en meer een verarming dat het geven van informatie of het kunnen hebben van een contactpersoon bij een bedrijf of waar dan ook steeds meer ingenomen wordt door software. Dit los van het verkrijgen van(geschreven) informatie op internet.
Persoonlijk kontakt vind ik belangrijk. De tendens is nu al dat administratieve handelingen door de klant zelf mag worden verricht. Wat soms welkome aanvulling is. Niet om de klant te bedienen op zijn wenken maar alleen op basis van kostenbesparingen zijn die mogelijkheden geschapen, uiteraard. Ook al lijkt het anders. Over een aantal jaren zal dat van "mogen" naar "moeten" verschuiven waarbij het geven van informatie waarschijnlijk alleen nog via voice-responce wordt gegeven. Bij sommige bedrijven en instanties is het verkrijgen van specifieke informatie al een hordeloop. Met die "waterhoofdjes" wordt het misschien wel leuker. Maar beter?