zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Nieuwe werknemer moet het doen met koffiebeker

Er moeten betere manieren zijn om een nieuwe werknemer in te pakken....

9 mei 2007 - Talentmanagement belangrijk? Meer dan de helft van de Amerikaanse bedrijven geeft slechts een koffiebeker of t-shirt met de bedrijfsnaam om nieuw personeel te paaien. En alsof dat niet erg genoeg is, zijn de introductieprogramma's, die de grote meerderheid overigens wel voert, veelal extreem kort en wordt er naar de effectiviteit al helemaal niet omgekeken.

Dit blijkt uit onderzoek van het Institute for Corporate Productivity (I4CP). Hieruit blijkt verder dat hoewel bijna negen van de tien bedrijven een introductieprogramma voor nieuwe werknemers heeft, ongeveer de helft denkt dat een dag of minder daarvoor lang genoeg is en een derde het in twee of drie dagen propt.

Eerste dagen cruciaal


"In het kader van de huidige krapte op de arbeidsmarkt, zijn de eerste dagen in een nieuwe baan cruciaal. De eerste indruk heeft namelijk grote invloed op de loyaliteit van de werknemer," stelt onderzoeksleider Jay Jamrog. "Bovendien missen ondernemingen de kans in te spelen op de sterktes en zwaktes van de nieuweling, die ongetwijfeld tijdens de sollicitatieprocedure aan het licht zijn gekomen."

Inspanning beloond
Ook uit eerder onderzoek van Jamie Gruman, hoogleraar aan de Canadese University of Guelph, bleek dat werkgevers die veel aandacht besteden aan het inwerken van nieuwe mensen beloond worden met minder personeelsverloop en meer productiviteit, betrokkenheid en initiatief. Uit dit nieuwe onderzoek van het I4CP komt echter naar voren dat meer dan de helft van de bedrijven niet meer doen dan pennen, shirts, muismatten of mappen met de bedrijfsnaam uitdelen en twaalf procent zelfs helemaal niets doet om nieuwe werknemers zich thuis te laten voelen.

Directe introductie
"Een t-shirt is best leuk, maar er zijn vast veel betere manieren om indruk te maken op nieuwe medewerkers," stelt Jamrog sarcastisch. "Bedrijven zouden van de gelegenheid gebruik moeten maken om de nieuweling te introduceren bij leidinggevenden en andere sleutelfiguren in de organisatie. Het mes snijdt dan bovendien aan twee kanten: de leiding krijgt meteen een indruk van de manier waarop de nieuweling tegen de markt en de onderneming aankijkt."

Effectiviteit
Een ander punt van aandacht is de effectiviteit van introductieprogramma's. Bijna de helft van de ondervraagde ondernemingen meet die met behulp van enquêtes, één op de vijf middels het aantal mensen dat binnen een jaar vertrekt en één op de zes kijkt naar prestaties. 22 procent doet echter helemaal geen moeite om de effectiviteit te meten.

 
 Doorsturen   2 reacties  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 
 
 
reacties
 
D. Tieman  |   | 
12-10-2008
 | 
22:27 uur
Wordt er tegenwoordig eigenlijk nog wel ingewerkt? Ik heb het afgelopen jaar bij 2 grote bedrijven gewerkt en kon daar mijn draai niet vinden omdat niemand de moeite heeft genomen om mij in te werken. Er wordt echter wel verwacht dat je heel snel alles weet.
Hoe is dit mogelijk als niemand je inwerkt?
Dit zou wat mij betreft wel eens onderzocht mogen worden.
Lambrecht  |   | 
9-09-2010
 | 
12:20 uur
Tegenwoordig is het inwerken een basis samen met de vorming die de leidinggevenden aanbieden.
Zij zullen ervoor zorgen dat je de baan naar behoren zal uitvoeren en volledig opgeleid wordt. Jouw tijd kost immers geld.U moet ervoor zorgen dat u snel geld opbrengt in plaats van kost.
Ook zal er geobserveerd worden in hoeverre u de moeite doet om uzelf in te werken. Hoe meer moeite jij doet. Hoe meer moeite de firma zal doen voor jou.U hebt immers tijdens het sollicitatie gesprek laten weten dat u capabel bent voor het uit te voeren takenpakket.
Vraag niet voor minder problemen of moeilijkheden, vraag voor meer oplossingen, kwaliteiten en inzichten. Wat zou jij kunnen doen hebben om jezelf sneller en efficiënter in te werken? Met bovenstaande mentaliteit zal u ongetwijfeld nog meer banen laten gaan.
Zoek wat jij kan doen voor de werkgever en niet wat de werkgever kan doen voor u.


REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10