Vijf gouden tips om ook 'Great Place to Work' te worden
Vitae mag zich voor derde keer Beste Werkgever van Nederland noemen
4 mei 2007 -
Vitae kan zich voor het derde achtereenvolgende jaar 'Beste werkgever van Nederland' noemen. Marcel van Marrewijk, directeur van het Great Place to Work®Institute, overhandigde de award gisteren aan de directie van Vitae. Ter gelegenheid van deze gelegenheid formuleerde Vitae vijf tips voor werkgevers om ook een Great Place to Work te worden.
Een Great Place to Work is volgens het instituut een organisatie waar je 'vertrouwen hebt in de mensen voor wie je werkt, trots bent op wat je doet en plezier hebt met de collega's waarmee je samenwerkt.' Bovendien is het een organisatie waar jeje ontwikkelt envan toegevoegde waarde bentvoor je klanten en leveranciers, vindt Hylke Oldenboom, directeur van Vitae.
Drie maal is scheepsrecht Vitae wint voor de derde keer goud en ontvangt dit jaar ook de special award 'Fairness'. Vorig jaar werden de maand 'sabbatical' die Vitae aan werknemers na vijf jaar dienstverband aanbiedt, en het Social Responsibility project waar werknemers en klanten samen de handen uit de mouwen steken, als opmerkelijk genoemd. "Mede door de sterke cultuur, goede arbeidsvoorwaarden en mooie bijeenkomsten, komt Vitae wederom als winnaar uit de bus. Dit ligt ook aan het feit dat het management fouten durft toe te geven, durft los te laten of juist in te grijpen. Bij Vitae gaat alles vanuit het principe 'hard op de feiten, zacht op de relatie", aldus Marcel van Marrewijk.
Top vijf tips Omdat Vitae voor de derde keer de prijs wint voor 'De Beste Werkgever van Nederland', formuleerde Vitae de volgende vijf tips voor werkgevers om ook een Great Place to Work te worden. 1.Stop dezelfde energie waarmee jesleuteltaan je producten, markten en diensten in nadenken over je eigen mensen. "HR is altijd een ondergeschoven kindje, maarwordt de essentiële succesfactor van een bedrijf," aldus Oldenboom. 2. Wees eerlijk over wat je te bieden hebt. Oldenboom: "De meeste bedrijven drukken zich uit in wat ze allemaal te bieden hebben en dus hoe goed ze zijn. De andere kant is dat je je ook kwetsbaar kunt opstellen, durft aan te geven wat er niet zo goed gaat en dus wat je nodig hebt. Hier bereik je uiteindelijk veel meer mee." 3. Maak dan waar wat je claimt. "Wij maken hier continu werk van. Nu is dat bijvoorbeeld het netwerk van de 'Nieuwe Professional'. Dus we roepen niet teveel en werken met strategieteams om dat netwerk concreet invulling te geven: door onze systemen aan te passen en onze primaire processen." 4. Wees nooit bang om mensen te verliezen als dit ten koste gaat van de duidelijkheid. Hylke Oldenboom licht dit toe: "Iedereen heeft het over binden. En dat is een defensieve insteek. Je moet als werkgever juist een baken durven zijn en dus duidelijkzijn in hoe je mensen beoordeelt." 5.Er gaat niets boven waarachtigheid. Practice what you preach, wees dienend en bescheiden, maar altijd in de werkelijkheid.
Punten Uit het onderzoeksrapport blijkt dat Vitae op alle dimensies (geloofwaardigheid, respect, trots, eerlijkheid en kameraadschap) ruim meer dan tachtig punten op een schaal van honderd scoort. De personeelsbemiddelaar is op alle dimensies zelfs vooruit gegaan ten opzichte van 2006. Vooral kameraadschap staat hoog in het vaandel, volgens Vitae'ers, met een puntenaantal van meer dan negentig. Oldenboom: "Kennelijk is Vitae een plek waar de collegaverhoudingen dicht in de buurt van vriendschap komen.Daar kun je als bedrijf niet eens zoveel aan doen, behalve leuke mensen aannemen en hen de gelegenheid bieden elkaar te ontmoeten. Verder is onze score op respect significant gestegen. Voor ons een bewijs dat Vitae zich doorontwikkelt van leuk naar zinvol!"
Met alle respect, maar volgens mij is er maar een goede tip en dat is sponsor worden van deze competitie! Mijn oprechte felicitaties aan alle winnaars en dat zij hun mensen maar lang aan zich mogen binden.
Met vriendelijke groet,
Wim van den Nobelen
Strictly Finance
ron de bruijn
|
|
7
-
05
-
2007
|
14
:
07
uur
Hartelijk dank voor de felicitaties, en ook mijn felicitaties aan Vitae en de andere winnaars. Vanuit mijn optiek doe je mee aan Great Place to Work omdat je werkelijk wilt weten waar je als bedrijf staat op het vlak van een constructieve en plezierige werksituatie. De mening van de medewerker staat daarin centraal en daarom worden ze allemaal uitgenodigd mee te doen aan het onderzoek. Om daaruit extra input te halen om je als organisatie verder te verbeteren en zowel interessant te zijn en te blijven voor je huidige collega's en voor sollicitanten.
Sponsoring van Great Place To Work (bestaat dat overigens?) helpt je daarin niet, het verandert de mening van die collega's namelijk niet. Wat wel helpt is de opmerkingen van je collega's serieus te nemen en je verbeteringen daarop te richten. Hun mening is bepalend voor de uitslag.
Ik ben een groot voorstander van constructieve en plezierige menselijke verhoudingen op het werk, die ten goede komen van de mens, de organisatie en haar klanten. Daarmee wordt de mens gelukkiger en "de wereld" gelukkiger. En publiciteit door de uitslag van een verkiezing als deze, helpt om anderen dat te laten weten en voor die ideeen te winnen. Ik wens iedereen geluk en plezier toe: op het werk en erbuiten !
Ron de Bruijn
Andarr
(eerste plaats Great Place to Work 2007)
Mediteren helpt. Wie dagelijks een druk schema heeft en zich gestrest voelt, zou baat kunnen hebben bij meditatie. Wie mediteert kan langer de aandacht vasthouden en heeft minder last van angst. Wat ook helpt is een andere ontspannende hobby, zoals lekker relaxen in de sauna of een welnesscentrum.BR, Linda Coleman, Medical Assistant Phlebotomist Jobs