Nederlander gaat het liefst met auto naar het werk
Openbaar vervoer onderschatte factor in arbeidsmarkt
4 mei 2007 -
Meer dan een derde (34 procent) van de Nederlandse werknemers verkiest de privé of de auto van hun werkgever boven het openbaar vervoer voor woonwerk verkeer. Naar internationale maatstaven is het gebruik van openbaar vervoer in Nederland relatief laag.
De belangrijkste drempel van het openbaar vervoer is de prijs, zo vindt 28 procent van de Nederlandse ondervraagden. Dit blijkt uit een studie die Kelly Services wereldwijd heeft laten uitvoeren.
Verschil per sekse en beroep Het onderzoek stelde een verschil vast volgens geslacht. Nederlandse vrouwen zijn veel vaker geneigd om het openbaar vervoer te gebruiken dan mannen. Ook valt op dat van de academisch geschoolden maar liefst 67 procent van de gevallen liever met eigen vervoer naar het werk gaat. Ambtenaren, werknemers uit de financiële en dienstverlenende sector, wetenschappers, personeel uit de farmaceutische industrie en de reis- en vrijetijdssector maken juist weer meer gebruik van het openbaar vervoer.
Stimulerende maatregelen Op de vraag welke factor zou stimuleren tot meer gebruik van het openbaar vervoer, werd lagere prijzen het meest genoemd (28 procent) gevolgd door 'meer vertrektijden' (21 procent) en 'grotere toegankelijkheid' (achttien procent). Argumenten zoals meer comfort en meer veiligheid of beveiliging scoorden relatief laag.
Onderschatte factor "Een goed openbaar vervoer draagt bij aan economische groei. Als er betrouwbaar, veilig en betaalbaar openbaar vervoer is, veranderen mensen makkelijker van baan bij schommelende economische omstandigheden en arbeidstrends. Werknemers ervaren bij goed openbaar vervoer ook minder stress in de combinatie van werk en privé /gezinsleven. Om die redenen is het openbaar vervoer is een cruciale en onderschatte factor in de arbeidsmarkt," zo concludeert Jan Kwekkeboom, algemeen directeur Kelly Services Nederland BV.
Luchtvervuiling "Door de actuele milieuproblematiek en de opwarming van de aarde zullen mensen in de toekomst vaker voor het openbaar vervoer willen kiezen," zegt Kwekkeboom. Verkeersopstoppingen en milieuproblemen zoals lawaai, luchtvervuiling en de uitstoot van broeikasgassen worden hoe langer hoe meer als problematisch ervaren. Motorvoertuigen zijn de belangrijkste bron voor de meest voorkomende luchtvervuilende deeltjes in veel steden.
Ik verbaas me over het lage percentage van 18% bij "toegankelijkheid". Heeft iemand wel eens geprobeerd nieuwe industrieterreinen per openbaar vervoer te bereiken? Ik denk dat mensen redenen aanvoeren uit gemakzucht en "prijs" is dan natuurlijk een voor de hand liggende gedachte. Ik twijfel echter aan realiteit van de percentages. Wij zelf wonen in bv Zevenaar, waar op geen van de omliggende industrieterreinen in Zevenaar, Didam of Duiven openbaar vervoer loopt. Zitten de mensen te wachten op een wandeltocht van 10-20 minuten vanaf een bus- of treinstation als het regent of winter is? Waar is oa veel werk? Op de industrieterreinen toch, of niet? Gek he, als de werkplekken niet makkelijk te bereiken zijn met het openbaar vervoer dat iedereen de auto neemt.
heer JA Dekker
|
|
4
-
05
-
2007
|
09
:
38
uur
Vindt u het gek?
Mijn vrouw woont 14 km van haar werk. Met de auto doet ze er 20 min over om er te komen maar met het openbaar vervoer 50 min!
Prijs is dan nog niet eens een issue.
Ron Ladage
|
|
4
-
05
-
2007
|
09
:
50
uur
Waar woont u in Nederland? Dat is de grootste vraag, binnen de Randstad is er goed openbaar vervoer, maar daarbuiten?
De prijs van het openbaar vervoer is buiten alle proporties, wil je met 4 man van b.v. Hulst naar Enschede, dan kan je beter een auto huren of met de eigen auto gaan, een stuk goedkoper.
Zelf heb ik een tijd in Spijkenisse gewoond en wekte op Europoort, jammer maar daar kom je met openbaar vervoer helemaal niet, je kan komen tot Oostvoorne en dan maar lopen, reisduur per auto 40 min, openbaar vervoer een paar uur.
België is een goed voorbeeld van goed en betaalbaar openbaar vervoer, daar hebben ze nog niet alles geprivatiseerd.
Ik woon nu in Zeeuws Vlaanderen en mijn klanten zitten door heel Nederland.
Door de privatisering rijden er steeds minder bussen en zijn er van die zogenaamde buurtbussen (op bestelling) gekomen. Onmogelijk om binnen een fatsoenlijke tijd ergens in Nederland te komen, dan maar in de file staan, levert altijd nog uren tijdwinst op.
Dus er zijn meer redenen om niet met het openbaar vervoer te gaan, dan wat is onderzocht.
Zolang het openbaar vervoer vertrekt op een plaats waar ik niet woon en me brengt naar een plaats waar ik niet wezen moet, zal ik geen gebruik maken van dit vervoer.
Treinen zijn overvol tijdens de spits, rijden vaak niet op tijd en daardoor mis je de overstappunten, bussen sluiten slecht op de treinen aan en je betaalt de hoofdprijs!!!
Gratis of goedkoper openbaarvervoer zal beter scoren en zeker de mensen aantrekken, die in een goed gedekt openbaarvervoer gebied wonen.
Het heeft mijns inzien weinig met opleidingsniveau, man of vrouw te maken, maar met praktisch denken en zorg dragen dat de reistijden niet nodeloos lang zijn.
Frank Heukels
|
|
5
-
05
-
2007
|
12
:
16
uur
Ben het eens met bovenstaande reacties, als je aan beide kanten maximaal 5 minuten hoeft te lopen, is prijs, zitplaats of toegankelijkheid helemaal geen issue. Het gaat om tijd en moeite. We zijn allemaal ruimschoots bereid te betalen voor beiden.
M.a.w. misschien is 34% wel het maximum haalbare, want veel meer bedrijven dan nu kunnen er niet op en rondom stations worden gebouwd/geplaatst. Meer stations duwt ons over e top, dan stijgt de reistijd weer.
En ik ben ook zo benieuwd waar die andere 66% dan de voorkeur aan geven, want al lezende wordt de indruk gewekt (door niet uit te wijden?) dat dit het OV is. En dat zou een fantastische score/prestatie zijn!!!
tine van de weyer
|
|
5
-
05
-
2007
|
13
:
31
uur
In Tilburg is sinds de invoering van gratis OV(oktober 2006) voor 55+ en kinderen -12 het gebruik van het Openbaar Vervoer gestegen van 7% naar 24%. Van degenen die nu met het OV reizen laat 40% de auto staan.
Bussen vervoeren geen lucht meer maar reizigers.
Michel van Hulten
|
|
5
-
05
-
2007
|
14
:
24
uur
Echt waar, als u eens naar mijn website gaat (www.gratisopenbaarvervoer.nl) dan vindt u veel informatie over samenhang van gratis openbaar vervoer met gebruik van het OV (de 'lege stoelen-problematiek), milieu, verkeersveiligheid, opheffen isolement vooral van ouderen, kinderen en gehandicapten, en bereikbaarheid versus mobiliteit. Wilt u nog meer weten stuur mij dan een e-mail met uw vragen en opmerkingen. Dank en groet, Michel van Hulten.
Frank Heukels
|
|
5
-
05
-
2007
|
19
:
14
uur
Eens met bovenstaanden. Het gaat niet om prijs, zitplaatsen of toegankelijkheid (al is me nog niet helemaal duidelijk wat hier exact wel en niet onder valt).
Het is vnl. een kwestie van snelheid en gemak. Woon ik naast een station en werk ik op een station, dan laat ik de auto wel uit mijn hoofd. Woon en/of werk ik minstens 15 minuten van een station af, dan wint de auto het bijna altijd, behalve in de randstad.
En ik ben heel benieuwd wat de andere 66% prevaleert. Want er wordt, naast OV, niks over alternatieven geroepen, dan zeg je dus eigenlijk dat 66% het OV verkiest boven de auto... Knap!