zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Topmanager heeft meer aandacht voor 'zachte' issues

Klantinzicht – en loyaliteit belangrijkste voor Europese manager

4 mei 2007 - Leidinggevenden leggen steeds meer nadruk op zachte management issues, zoals bedrijfscultuur, kennismanagement en milieuvriendelijk ondernemen. Dat blijkt uit het onderzoek Bain & Company's Management Tools & Trends 2007.

Uit het onderzoek onder meer dan 1200 managers blijkt verder dat:
- negen van de tien managers bedrijfscultuur even belangrijk vinden als strategie voor zakelijk succes;
- zeven van de tien managers milieuvriendelijke producten en diensten als een belangrijk onderdeel van hun missie beschouwen. Deze milieugerichte focus is zelfs belangrijker voor leidinggevenden in opkomende economieën (77 procent) dan in de gevestigde economieën (59 procent);
- kennismanagement voor het eerst in de top 10 van meest gebruikte management instrumenten staat.

Klantinzicht en – loyaliteit topprioriteit


"Europese leidinggevenden geven specifiek aan minder bezorgd te zijn om een economische teruggang en meer bezorgd om het niveau van klantinzicht en klantloyaliteit. Ook plannen zij de komende 5 jaar meer internationale overnames," meldt Harmen Geerts, partner bij Bain & Company.

Top tien managementinstrumenten
Wereldwijd ziet de top-10 van meeste gebruikte managementinstrumenten er als volgt uit; strategische planning (1e plaats), customer relationship management (2e plaats), customer segmentation (3e), benchmarking (4e), kerncompetenties, missie & visie verklaringen (gezamenlijk 5e), outsourcing (7e), en business process reengineering, knowledge management, en scenario & contingency planning (gezamenlijke 8e plaats).

Gebruik en tevredenheid
Op de vraag naar het gebruik en de tevredenheid, geven managers vooral strategische planning, customer relationship management, core competenties en klantsegmentering boven gemiddelde scores. Daar tegenover worden Radio Frequency Identification (RFID), corporate blogs, consumer ethnography, loyalty management en shared service centers beneden gemiddeld beoordeeld. Tegelijkertijd is er een scherpe daling merkbaar in de populariteit van outsourcing en offshoring.

Europees onderscheid
Europese leidinggevenden maken in vergelijking met de rest van de wereld meer gebruik van customer segmentation, benchmarking, scenario & contingency planning en mergers & acquisitions. Ze maken in vergelijking met andere continenten minder gebruik van supply chain management, collaborative innovation, six sigma, corporate blogs en RFID.

 
 Doorsturen   1 reactie  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 
 
 
reacties
 
heer P. Huijbers  |   | 
10-05-2007
 | 
11:31 uur
Vraag ik me toch in gemoede af hoeveel managers overweg kunnen met al die specifieke engelse terminologie. Is daar geen onderzoekje naar te doen?

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10