Manager met meerdere gezichten komt vaker tot nieuwe inzichten
3 mei 2007 -
Managers die verschillende sociale identiteiten integreren zijn innovatiever. Deze managers kunnen namelijk meerdere kennissystemen combineren die behoren bij de verschillende identiteiten. Zo komen ze tot vernieuwende ideeën. Dat stellen onderzoekers van de University of Michigan in hun rapport Identity Integration and Innovation.
Mensen met een hoge identiteitsintegratie (II) hebben er geen moeite mee om zich sterk te identificeren met meerdere achtergronden. Personen met een lage II houden deze identiteiten juist strikt apart, en voelen zich er tussenin gevangen.
Vernieuwing
In de huidige managementwereld is vernieuwing een belangrijkere schakel in succes dan routine. Het is dus van belang te begrijpen hoe individuen innoveren, en welke omstandigheden innovatie vergemakkelijken. Er is tot voor kort wel onderzocht hoe structuren en beleid organisatorische vernieuwing beïnvloeden, maar hoe een individu tot een vernieuwend idee komt, bleef vooralsnog onderbelicht. Terwijl het toch een individu is dat de vernieuwing in gang moet zetten.
Koken De wetenschappers van de University of Michigan deden drie onderzoeken om hun stelling te staven. Het eerste onderzoek richtte zich op het combineren van de Aziatische en Amerikaanse keuken door Aziatisch-Amerikanen. Personen met een hoge II waren hier vernieuwender in dan personen met een lage II. Het tweede onderzoek toonde hetzelfde verband tussen II en vernieuwing aan voor vrouwelijke ingenieurs met een hoge integratie tussen hun sekse en professionele identiteit. In het laatste onderzoek werden faculteitsleden met twee verschillende aanstellingen onderzocht. Ook hier bleek een hoge II tussen de verschillende disciplines te leiden tot meer innovatie.
Graadmeter Een hoge integratie van identiteit, of het besef dat verschillende (conflicterende) sociale identiteiten mogelijk zijn, is een goede graadmeter voor het innovatieniveau van een persoon. Overigens werd er geen verschil geconcludeerd wanneer bij de taak slechts een identiteit kon worden betrokken, dus mensen met een hoge II zijn niet altijd innovatiever. De taak moet zich wel lenen voor de verschillende identiteitsgerelateerde kennissystemen. De grootte van de II is overigens geen vaststaand gegeven. Toen de onderzochte personen werden herinnerd aan positieve ervaringen met betrekking tot hun twee identiteiten, nam hun II toe. Bij de herinnering aan negatieve ervaringen nam deze af.
Bron:Kluwer Management
Verschillende sociale identiteiten maken mensen innovatiever. M.a.w. hoe flexibel ben je om die verschillende identiteiten of modellen van de wereld je eigen te maken en dat ook toe te staan. De mens heeft zich door zijn omgeving op jonge leeftijd laten inkapselen door strakke omgevingsmodellen die je beperken tot het niet of beperkt open staan van de verschillende identiteiten.
Vele managers komen ook nog uit de tijd dat we het over harde principes hebben zodat er geen enkele opening bestaat tot zelfontplooiing van de verschillende identiteiten.
Daarbij worden organisaties nog steeds geleid door ouderwetse managers die niet geleerd hebben om eens te kijken hoe het anders kan en dan m.n. hun eigen interne persoonlijke
referentiekader kritisch tegen het licht te houden. De gebruikelijke strakke formats geven meestal geen mogelijkheid tot verandering…..
In dit artikel beschrijft men ook dat vernieuwing noodzakelijk is in deze veranderlijke maatschappij. En in dezen ben ik met de onderzoekers eens dat de vernieuwing bij de manager op zich begint en/of de mens achter de manager. Het is wezenlijk van belang open te staan en flexibel te zijn voor de omgevingsveranderingen, maar vooral bij de verschillende persoonlijke identiteiten en/of delen die de mens in zich draagt. Innovatie is vernieuwing en vernieuwing begint altijd bij jezelf!
heer E. Paepe
|
|
4
-
05
-
2007
|
10
:
08
uur
Ik volg momenteel management, heb een zéér grote diversiteit in mijn leven.
Rond julie ben ik terug werkzoekend. Hebt u geen werk voor mij?