Consument gevoelig voor virale marketing, manager niet
Managers delen enquêtes en games niet met rest van de organisatie
2 mei 2007 -
Marketeers die mikken op een virale campagne denken in de eerste plaats aan microsites, games en videoclips, zo blijkt uit de '2007 Viral Marketing Survey' van Marketing Sherpa. Verder blijkt echter ook dat de doelgroep gewend is geraakt aan virale acties; consumenten zijn niet meer zo snel onder de indruk van een filmpje of game.
Ervaren marketeers vinden het maken van 'coole microsites' een stevige aanrader, 37 procent beweert hiermee schitterende resultaten behaald te hebben. Een derde boekte mooie resultaten met online games, ongeveer evenveel als de marketeers met goede ervaringen met videoclips.
Ervaring loont Er is volgens de onderzoekers wel een verschil in de antwoorden van ervaren en minder ervaren marketeers. Ervaring loont blijkbaar in virale marketing, want voor bijna alle toegepaste virale marketingtechnieken boeken de ervaren marketeers vaker goede resultaten dan de beginners.
Manager ongevoelig Maar virale marketing werkt niet altijd. Bij beslissingnemers bijvoorbeeld. Wanneer managers deelnemen aan een spel of enquête hoef je niet te verwachten niet dat zij de boodschap ook zullen doorsturen naar iemand in de organisatie, aldus MarketingSherpa.
Natuurlijk werkt het niet voor managers. Die bemoeien zich niet met de inhoud, maar alleen met het organiseren van de mensen, het werk en de geldstromen. Virale marketing appelleert met name aan de inhoudelijke gevoelswaarde.
De chauffeur van de directeur ervaart heel iets anders bij "deze auto rijdt erg goed" dan de directeur.