Aantal e-mailcontacten bepalend voor succes binnen onderneming
1 mei 2007 -
Het gebruik van e-mail op de werkvloer verbetert de productiviteit van de werknemer. Tot die conclusie komen Neil Gandal (Tel Aviv University), Charles King (Greylock McKinnon Associates) en Marshall Van Alstyne (Boston University) na het onderzoek 'Information Technology Use and Productivity at the Individual Level'.
Ze volgden daarvoor nauwgezet het e-mailgedrag van de werknemers van een Amerikaanse headhunterbedrijf. De economen gebruikten gegevens over zaken als het aantal mailtjes dat iedere werknemer verstuurde en ontving, de gemiddelde lengte ervan, het aantal ontvangers en de hoeveelheid namen in het adresboek. Vervolgens keken ze of e-mailjunkies meer of minder succes hadden bij het vinden van geschikte kandidaten voor opdrachtgevers, dan headhunters met minder intensief e-mailgebruik.
Aantal contacten belangrijker dan aantal mailtjes
Uit de analyse blijkt dat vooral het aantal e-mailcontactpersonen binnen het bedrijf een grote positieve invloed heeft op de productiviteit van een werknemer. Het aantal mailtjes is van minder belang, het gaat vooral om de sociale positie binnen het (digitale) netwerk van het bedrijf. Die factor is zelfs belangrijker - zo blijkt uit het onderzoek - dan bijvoorbeeld de ervaring, leeftijd en opleiding van de werknemer. Wie zijn adresboek goed beheert, en zijn e-mailcontacten warm houdt, zit als een spin in het web van het bedrijf. Zo iemand krijgt meer voor elkaar dan de ervaren collega die elke maand op cursus gaat, maar zijn Outlook met tegenzin opent.
Bron:Management Scope, Express.be
Ja logisch... een headhuntersbedrijf is bij uitstek afhankelijk van contacten. De titel van het artikel suggereert (ten onrechte) dat dit ook voor andere bedrijfstakken geldt.