zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

E-mailjunkies zijn productiefste werknemers

Aantal e-mailcontacten bepalend voor succes binnen onderneming

1 mei 2007 - Het gebruik van e-mail op de werkvloer verbetert de productiviteit van de werknemer. Tot die conclusie komen Neil Gandal (Tel Aviv University), Charles King (Greylock McKinnon Associates) en Marshall Van Alstyne (Boston University) na het onderzoek 'Information Technology Use and Productivity at the Individual Level'.

Ze volgden daarvoor nauwgezet het e-mailgedrag van de werknemers van een Amerikaanse headhunterbedrijf. De economen gebruikten gegevens over zaken als het aantal mailtjes dat iedere werknemer verstuurde en ontving, de gemiddelde lengte ervan, het aantal ontvangers en de hoeveelheid namen in het adresboek. Vervolgens keken ze of e-mailjunkies meer of minder succes hadden bij het vinden van geschikte kandidaten voor opdrachtgevers, dan headhunters met minder intensief e-mailgebruik.

Aantal contacten belangrijker dan aantal mailtjes


Uit de analyse blijkt dat vooral het aantal e-mailcontactpersonen binnen het bedrijf een grote positieve invloed heeft op de productiviteit van een werknemer. Het aantal mailtjes is van minder belang, het gaat vooral om de sociale positie binnen het (digitale) netwerk van het bedrijf. Die factor is zelfs belangrijker - zo blijkt uit het onderzoek - dan bijvoorbeeld de ervaring, leeftijd en opleiding van de werknemer. Wie zijn adresboek goed beheert, en zijn e-mailcontacten warm houdt, zit als een spin in het web van het bedrijf. Zo iemand krijgt meer voor elkaar dan de ervaren collega die elke maand op cursus gaat, maar zijn Outlook met tegenzin opent.


Bron: Management Scope, Express.be
 
 Doorsturen   1 reactie  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 
 
 
reacties
 
heer F Schophuizen  |   | 
2-05-2007
 | 
07:25 uur
Ja logisch... een headhuntersbedrijf is bij uitstek afhankelijk van contacten. De titel van het artikel suggereert (ten onrechte) dat dit ook voor andere bedrijfstakken geldt.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10