Filevermijding belangrijkste redden om thuis te werken
1 mei 2007 -
De traditionele kantooromgeving heeft zijn langste tijd gehad. Van thuis uit werken zit in de lift en zal de komende tien jaar nog fors toenemen. Veel Europese werknemers geloven zelfs dat er tegen 2016 helemaal geen traditionele kantoren meer bestaan.
Momenteel werkt de gemiddelde Europeaan 1 uur en 14 minuten per dag van thuis uit. Merendeels om de file te omzeilen. Dit gaat volgens de ondervraagde werknemers steeds meer worden. De traditionele kantooromgeving zal dan ook verdwijnen aldus het Europese onderzoek 'All in a day's work' van Lexmark.
Tijdsverspilling Het argument dat thuiswerken tijdsverspilling in de hand werkt, gaat volgens de ondervraagde werknemers niet op. Juist werken op kantoor blijkt nogal onderhevig te zijn aan tijdsverspilling. Het Europese gemiddelde spreekt in het onderzoek zelfs van vijftien procent tijdsverspilling per dag. De werknemers geven toe tijd te verspillen aan koffiepauzes, roddelen met collega's, maken van vakantieplannen, zoeken naar ander werk, de krant lezen, privé e-mails versturen en rookpauzes.
Minder afleiding De ondervraagden bewereneven productief of zelfs productiever te zijn als ze van thuis uit werken. Er zouden thuis minder verstrooiingen zijn dan op het kantoor, waardoor de aandacht minder afgeleid wordt. En er is tijdwinst omdat er geen reistijd is. Sommigen geven aan 's avonds het meest productief te zijn. Daarnaast zou thuiswerk ook de creativiteit bevorderen.
Telewerken Telewerken is één van de mogelijkheden om bijvoorbeeld het fileprobleem te omzeilen. Om het telewerken te stimuleren kunnen werkgevers gebruikmaken van de wettelijke telewerkregeling. Op grond van deze regeling geldt een vrijstelling voor de inrichting van de werkruimte thuis van een 'telewerker'. Onderinrichting van de werkruimte wordt verstaan: een bureau, een bureaustoel, bureauverlichting en dergelijke en (andere) aanpassingen van de werkplek die noodzakelijk zijn op grond van de arbowetgeving.
Vraag ook eens de werknemers of ze genoeg verdienen. Om verkeersproblematiek aan te pakken, pak je de infrastructuur aan. Collega's weten nu al vaak niets van elkaar. En wat voor een bijdrage levert thuiswerk aan de betrokkenheid aan een organisatie.
Het hele idee rond thuiswerk is een illusie. Ik wil wel eens zien wat er gebeurt wanneer iemand een computerstoring heeft (zwijgend over de hard/soft ware kennis van medewerkers). Stuur je iemand voorbij?? Je beperkt medewerkers over middelen, terwijl het bedrijf meer zal moeten investeren in dezelfde middelen. Komt voor de overheid mooi uit. Kunnen hun het probleem verleggen en zelfs afschuiven.
Verleg bv bedrijven in omstreken met tekort aan werkgelegenheid en verbreed infra naar noord, oost en zuid. Los je meteen nog twee problemen deels op. Investeer in rivieren, kleine vlieghavens en snelle treinen en verbindingen. Stop het kwartje van kok in vrij openbaar busvervoer gedurende bepaalde tijden rondom het spitsuur. STOP de illusie rondom het thuiswerk, wanneer je deze uitvoert uit oogpunt van verkeersproblematiek. STOP met onzinnige onderzoeken. Pak de problemen aan waar ze zijn en waar ze ontstaan zijn.
X.R. Burchartz
|
|
3
-
05
-
2007
|
07
:
35
uur
Ik ben erg benieuwd waar bovenstaande reactie vandaan komt. Is uw reactie gebaseerd op eigen (negatieve) ervaringen? Ik herken de situatie zoals u hem beschrijft totaal niet in onze organisatie. Uiteraard zullen er banen en type bedrijven zijn waar thuiswerk beter geschikt is dan bij andere bedrijven, maar over het algemeen genomen is dit toch wel een tendens die ik met vertrouwen tegemoet zie.
Hanco van Tol
|
|
6
-
05
-
2007
|
20
:
39
uur
Ik kan me aansluiten bij de tweede reactie. Ook ik zie het thuiswerken als iets wat in de nabije toekomst sterk zal toenemen. Sterker nog ik overweeg zelf een bedrijf te starten wat puur vanuit huis administratieve dienstverlening doet voor andere bedrijven ("homesourcing"zoals de Amerikanen dit noemen). Ik ben het wel met de eerste reactie eens, dat het thuiswerken de files niet zal oplossen. Ik zie het meer als een betere balans tussen werk en prive. 's Ochtends de kinderen naar school brengen. Daarna een paar uurtjes werken. Tussen de middag gezellig met de kinderen eten, en nadat ze weer naar school gebracht zijn, nog even verder werken. Tot slot kan ik ook nog besluiten om (indien gewenst/noodzakelijk) 's avonds nog wat af te maken. Hiermee heb ik meer voordelen dan alleen de reistijd: Ik zie mijn kinderen vaker en opgroeien. Heb geen kosten voor Voorschoolse opvang, Tussenschoolse opvang en Naschoolse opvang, en kan het werk/de tijd indelen zoals ik dat wil. Met de communicatie middelen van tegenwoordig moet het niet moeilijk zijn om in contact te blijven met je collega's.
Mochten er bedrijven zijn die geintresseerd zijn in mijn dienstverlening, ik hou me aanbevolen voor reacties. Ook "toekomstige medewerkers" mogen reageren.
Luut Groenhof
|
|
7
-
05
-
2007
|
14
:
07
uur
In 1999 hebben we ons bedrijf opgericht. We groeiden door naar een kantoor van 200 vierkante meter vol medewerkers. Toch hebben we er in september 2006 voor gekozen over te gaan op een virtueel kantoor. Sindsdien werken onze medewerkers vanuit hun kantoor aan huis. Het is in het begin wel even wennen. Na flink wat aanloop problemen met telefonie en software kan ik niet anders zeggen dan dat we nooit meer terug willen naar een vast kantoor. Nu is Dutchframe wel een bedrijf dat goed met een virtueel kantoor uit de voeten kan. Als internet consultancy en multimediabedrijf past dit heel goed. Als je het lef hebt en de juiste middelen gebruikt zoals VPN server, VOIP, en andere online kantoor faciliteiten dan gaat het perfect. Wel hebben voor de ontvangst van klant en leverancier nog steeds een klein kantoor. Aangezien ik deze extra kantoorruimte aan huis heb is dit goed opgelost. Voor onze workshops hebben we een prachtige locatie in den lande opgezocht. Hier worden onze klanten een dag(deel) in de watten gelegd. We kunnen nu zelfs eenvoudig uitbreiden naar virtuele kantoren in meerdere plaatsen in Nederland. Daar onze werkpleksystemen compleet met telefonie (VOIP) en centrale telefoniste zijn uitgerust kunnen onze medewerkers mits ze een internettoegang hebben overal vandaan werken. Onze medewerkers kunnen werk en privé veel beter op elkaar afstemmen. Daarnaast maken we met z’n allen een stuk minder kilometers. Het geeft ook meer rust en balans in je leven. En geloof het of niet mijn medewerkers leveren een hogere efficiency dan op kantoor. Als u als ondernemer eens van gedachten wilt wisselen hierover dan mag u mij altijd contacten.
Ronald van der Zijde
|
|
7
-
05
-
2007
|
13
:
12
uur
In 2016 iedereen thuis...... daar geloof ik niet in. Wel kunnen een aantal mensen deels op kantoor en deels vanuit huis werken. Maandag op kantoor, dinsdag thuis werken, woensdag kantoor, donderdag thuis en vrijdagochtend weer naar kantoor voor enkele uurtjes.
Dit komt vaak ook de bedrijven ten goede omdat thuis ineens (onbewust) een harder werktempo te voorschijn komt. Geen collega die komt storen of andere zaken die kunnen afleiden. Dat sigaretje thuis of kopje koffie gaat gewoon mee naar de computer.
A Ramkisoensing
|
|
17
-
03
-
2008
|
14
:
07
uur
Ik zie ook dat deze trend zich zal voortzetten.Flexibel thuiswerken is een goed concept. Je kunt thuis en prive echt combineren en tot een geheel maken .
Het holistisch denken kun je nu echt praktiseren waardoor je een stabielere samenleving krijgt. De gobalisering is een feit en het is zaak om het ook echt in tastbare acties om te zetten.De virtuele wereld biedt die mogelijkheden.
S Ter Aar
|
|
18
-
03
-
2008
|
08
:
15
uur
alleen jammer dat een hoop werkgevers wantrouwend zijn tegenover werknemers. Als werkgevers eens meer vertrouwen hadden,dan konden mensen vaker thuiswerken
Ik ben sinds Juni 2006 werkzaam bij Lialis. Lialis biedt al haar Lotus Domino projecten aan via het homesourcing concept. Dit biedt vele voordelen voor zowel de medewerkers (beter balans tussen prive en werk, geen reistijden, flexibele werktijden), als de werkgever (gemotiveerde werknemers, lage vaste kosten), als voor de klant (er kunnen lagere tarieven gehanteerd worden en medewerkers zijn niet alleen van 9 tot 5 bereikbaar).
De nadelen die de dhr. of mevr. Vrijens noemt; medewerkers weten niets van elkaar weten, is ongegrond. Ik spreek mijn collega's dagelijks (via skype of sametime, m.b.v. webcam), waardoor er geen sprake is van isolement. Ook het contact met de klant is intensief en verloopt zonder problemen. Zowel de collega's als de klanten zijn dus op de hoogte van de voortgang van projecten. Bij Lialis wordt dit nog eens versterkt door de projecten fixed price aan te bieden.
Files mogen volgens dhr. of mevr. Vrijens een probleem zijn van de overheid, maar ik persoonlijk wil er niet meer iedere dag instaan. Ik zie het dus wel degelijk als mijn probleem en ervaar het werken via homesourcing dan ook als zeer prettig.
Al mijn collega's vinden het een voordeel om via homesourcing te werken. De opmerking over het salaris gevolg door het hele infrastructuur verhaal is mij vreemd. Salaris staat los van het wijzigen van de infrastructuur in nederland door de overheid. Hooguit zou het kunnen zijn dat de kosten voor werkgevers hoger worden wanneer de overheid meer moet investeren in de infrastructuur. Dit werkt door op de salarissen van de medewerkers. Een verbeterde infrastructuur zie ik dus niet als voordeel van het salaris, eerder als nadeel.
Mensen die in de minder drukke delen van nederland wonen, wonen hier juist vaak vanwege het rustige wonen. De infrastructuur doortrekken naar deze gebieden, maakt deze mensen er niet gelukkiger op. Daarnaast bewijst de samenstelling van mijn collega's dat niet alleen mensen die in de rustige delen van nederland wonen, geinteresseerd zijn in homesourcing (omdat ze minder baanmogelijkheden hebben). Mijn collega's wonen o.a. in Den Haag, Ede, Emmen en Utrecht. Ook mensen die in de randstad wonen vinden het prettig om niet meer iedere dag in de file te hoeven staan.
Nadelen die verbonden zijn aan homesourcing is dat de medewerker discipline moet hebben om de deadlines te halen en dat de grens tussen prive en werk kan vervagen (te lang werken moet ook in de gaten gehouden worden). Echter door een goede tijdregistratie en goed onderling contact kunnen dit soort problemen voorkomen worden.
Wim J
|
|
27
-
02
-
2011
|
19
:
33
uur
Ik ben er heilig van overtuigd dat in 2015/2016 zeer veel mensen ook thuis werken of Telewerken, ''homesourcing''zoals de Amerikanen dit noemen. In Amerika werken ze daar al vanaf 2005/2006 mee. In mij beleving hangt er vanaf bij wat voor bedrijf men werkt. Ik werk zelf voor de Gemeente Rotterdam en heb toevallig een initiatief voorstel geschreven in de Ondernemingsraad. Zoals bekend is zijn de managers en hoofden bij de Gemeente controle freaks. Als ze mensen niet meer kunnen controleren raken ze in paniek en zal je het moeten ontgelden op de een of andere manier. Maar we gaan het voorstellen en kijken wat eruit rolt. Het moet nog wel ingediend worden en kijken wat de Directie hier op te zeggen heeft. Ik vind wel dat er ook wel contact met collega's moet zijn op het kantoor, dus niet alléén maar thuis werken. Maar proberen een goede verdeel sleutel te vinden, dit wat betreft het bedrijf en uiteraard als werknemer.
Het hele thuiswerk gebeuren past natuurlijk wel in de modernisering van de samenleving. De wereld veranderd en daar is de techniek debet aan. Ook met thuiswerken ben je afhankelijk van de techniek. Maar wat hierboven al aangegeven is, wat als er een storing is of het systeem is kapot? Je pakt dan niet even snel een andere computer of iets anders. Je bent afhankelijk van wat je thuis hebt staan terwijl je op het kantoor waarschijnlijk nog meer werkplekken hebt.
Ik vind ook dat het afstand creëert tussen de werknemers. Ook zal de binding met het bedrijf niet super zijn. Mijn mening is dat je als je face to face contact hebt met je collega's dat ook de resultaten beter zijn. Een vergadering via skype of de webcam of iets dergelijks, dat is toch helemaal niets? Resultaten komen pas als je samenwerkt en dat kan niet als je in je eentje thuis werkt.
Peter
|
|
5
-
03
-
2016
|
09
:
03
uur
2016: nog steeds 5 dagen per week 2 x per dag tijdens de spits in de trein. Overheid stimuleert niet voldoende, werkgevers tonen nog te weinig vertrouwen naar werknemers. In 2020 werkt niemand meer thuis...