zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Nederland staat op tiende plaats voor werknemer

Multinationals essentieel om expat aan te trekken

27 april 2007 - Achttien procent van de Europese werknemers zou in Nederland willen werken. Hiermee staat Nederland op de tiende plaats van landen die aantrekkelijk zijn om in te werken. De Verenigde Staten (35 procent), Engeland (34 procent) en Frankrijk (30 procent) scoren aanzienlijk beter. Multinationals als Philips, Shell, KLM en Heineken zijn bepalend voor Nederland als vestigingsland.

Waar in Engeland maar liefst 88 procent van de ondervraagden wel eens een avontuur in het buitenland aan wil gaan, wil 49 procent van de Nederlandse werknemer dat. Een en ander blijkt uit onderzoek van de Intelligence Group en Stepstone in negen Europese landen.

Immigratiebeleid staat werving in de weg


In Nederland wordt bij het werven van personeel in 31 procent van de gevallen over de grens gekeken (Duitsland 55 procent, Denemarken 53 procent). De redenen zijn met name de internationale werkomgeving van de werkgever en tekorten op de arbeidsmarkt zijn. Nederlandse bedrijven proberen met name Belgen, Duitsers en Engelsen te werven. Uiteindelijk blijken taalproblemen (43 procent), wetgeving (41 procent) en het nagaan van referenties (26 procent) echter beperkend te werken. Ook het immigratiebeleid werkt niet mee. Sinds maart 2006 is dit beleid in Nederland op dit punt restrictiever geworden. Dit bemoeilijkt het aantrekken van werknemers uit het buitenland, aldus Yumi Stamet, manager van de Intelligence Group International.

Vooral ambitieuze mensen
Zij vervolgt: "Bedrijven zouden goed moeten kijken waarom iemand in Nederland zou willen werken. Je moet proberen te voldoen aan zijn of haar behoeften: buitenlandse ervaring opdoen, carričreontwikkeling maar ook het salaris of de liefde zijn redenen om een avontuur in het buitenland aan te gaan. Daarnaast zoeken buitenlanders in Nederland specifiek een geloofwaardige en betrouwbare werkgever. De buitenlandse werknemer wil in Nederland een zekere mate van impact hebben, verantwoordelijkheid dragen en de corporate cultuur eigen maken. Ambitieuze mensen, zou je het kunnen zeggen, die er ook van uit gaan dat ze stevig betaald worden."

Multinationals
Stamet: "Het is daarom belangrijk dat Nederland z'n multinationals koestert. Zeker de trek van een aantal hoofdkantoren naar Amsterdam is een belangrijk pluspunt in de aantrekkelijkheid op de internationale arbeidsmarkt. Expats willen in het centrum zitten van de culturele smeltkroes. Daar waar het gebeurt. Amsterdam fungeert wat dat betreft als een magneet. Zeker nu beursgenoteerde bedrijven steeds meer onder druk komen te staan van activistische hedgefunds is het belangrijk om ook het werkgelegenheidsvraagstuk en de aantrekkelijkheid van Nederland niet uit het oog te verliezen. Want als er al te flink wordt opgeknipt verliezen we mogelijk onze tiende plaats en daarmee een belangrijk potentieel op de internationale arbeidsmarkt dat hard nodig is om de vergrijzing en de economische groei in Nederland op te vangen."

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10