Patrick De Maeseneire: winnaar van de Vlerick Award 2007
24 april 2007 -
Belgische managers die aan het hoofd staan van een groot, internationaal bedrijf waren eerder uitzondering dan regel. Anno 2007 is het aantal Belgen in internationale topmanagementfuncties verveelvoudigd en worden ze alom geroemd voor hun open mentaliteit, diplomatieke vaardigheden en talenkennis.
Hoe komt het dat Belgen de laatste jaren zo succesvol zijn in het buitenland? Een eerste reden is ongetwijfeld de algemene internationalisatie van het bedrijfsleven met het niet te onderschatten belang van Brussel als Europese hoofdstad, waar veel internationale bedrijven hun Europese hoofdkwartier gevestigd hebben. Veel Belgen krijgen zo een eerste kans op managementniveau en kunnen op termijn doorgroeien naar internationale managementfuncties bij de moederbedrijven.
Open mentaliteit
Maar er is méér: Belgische managers hebben meestal een goede opleiding genoten en hebben een goed ontwikkelde talenknobbel. Verder worden de Belgen gewaardeerd omdat ze perfect in staat zijn om te gaan met verschillende culturen. Talenkennis speelt hierin een rol, maar ook de 'open mentaliteit' van de Belgische manager. Belgen zijn in de ogen van de wereld 'diplomaten' die steeds naar het compromis zoeken. Verder plaatsen ze zichzelf niet snel op de voorgrond. Ze voelen spanningen perfect aan en weten vooral hoe ze die moeten ontzenuwen. Tot slot worden ook Belgische waarden als werklust en doorzettingsvermogen geroemd, in combinatie met flexibiliteit en de 'voeten-op-de-grond'-mentaliteit.
Vlerick Award 2007 Een kwartet van de nieuwste generatie Belgische topmanagers – Paul Bulcke, Rudi De Becker, Patrick De Maeseneire en Georges Ugeux – werd dit jaar genomineerd voor de Vlerick Award 2007. Dit initiatief van Vlerick Leuven Gent Alumni bekroont jaarlijks een Belgische manager die op internationaal vlak uitstekende en duurzame resultaten behaald heeft. De winnaar werd Patrick De Maeseneire, CEO van Barry Callebaut, de grootste leverancier van chocoladeproducten ter wereld. In vier jaar tijd verviervoudigde De Maeseneire de beurswaarde van de Zwitserse chocolatier dankzij kostenverlaging, groei buiten West-Europa en Noord-Amerika en de lancering van innoverende producten.