Van alle werknemers, is de CEO het minst in de klas te vinden
23 april 2007 -
Veel topmanagers hebben een nogal ambivalente houding ten opzichte van hun eigen opleidings- en ontwikkelingsbehoefte. Uit onderzoek van de Novations Group blijkt dat van alle werknemers de top het minst geneigd is een training te volgen.
Terwijl negen van de tien eerstelijnsmanagers, acht van de tien beginnende werknemers en driekwart van de ervaren medewerkers dit jaar een opleiding zullen volgen, geldt dit slechts voor zes van de tien CEO's.
Animo "Bedrijfsopleiders weten al lang dat topmanagers niet staan te springen om trainingen," stelt Paul Terry, vice president Talent Management van Novations. "Toch is er nog nooit zoveel animo vanuit bedrijven geweest voor opleidingen voor de top. Ondernemingen zien zich immers geconfronteerd met toenemende concurrentie en pensionerende babyboomers." Aan de andere kant krijgen CEO's natuurlijk meer training dan uit deze resultaten blijkt. Ze nemen immers vaak deel aan visioneringssessies, krijgen coaching, doen aan strategische planning, enzovoort. Dat zijn in feite ook trainingen, aldus Terry.
Overgang Het feit dat zoveel ondernemingen belang hechten aan opleidingen voor hun eerstelijns managers, duidt er wel op dat ze erkennen hoe moeilijk de stap kan zijn naar een leidinggevende functie. "Iemand die heel goed is in een bepaald vak, moet ineens anderen aan gaan sturen. Uit ervaring weten we dat die overgang moeilijk is en, naast training, vraagt om aanzienlijke steun en coaching vanuit het bedrijf." Tweederde van de respondenten zegt inderdaad dat de overstap van specialist naar manager de moeilijkste is de ze ooit gemaakt hebben. Daarentegen noemt minder dan één op de vijf de overgang van manager naar CEO een hele grote. "Veel eerstelijns managers zitten nog maar net in die functie," verklaart Terry. "De meeste topmanagers hebben daarentegen al wat fundamentele kennis opgedaan. Ze begrijpen bovendien dat eerstelijns managers grote invloed hebben op de rest van de werknemers én dat effectieve training voor hun kersverse managers essentieel is voor personeelsbehoud en betrokkenheid."
Structureel proces Hoewel slechts achttien procent de overgang van manager naar CEO moeilijk vindt, stelt Terry dat die echter niet onderschat moet worden. "Een CEO speelt een hele andere rol en moet dingen vanuit een breder perspectief zien. Hij of zij moet cruciale beslissingen nemen, de bedrijfsstrategie uitstippelen, middelen beheren en een hele onderneming aansturen. Het aanstellen van zo iemand moet dus een gestructureerd proces zijn waarin al die zaken uitgediept worden."
Een waar verhaal en goed dat het eens breder onder de aandacht komt. Vijftien jaar werkzaam zijnde als executive (team) coach merk ik dat - ondanks hun overvolle agenda - executives graag naar de bewustwordingsdiners komen en baat hebben bij individuele en teamcoaching in maatwerk workshops, omdat ze de veiligheid ervaren in alle openheid persoonlijke zaken met elkaar uit te wisselen op werk- en priveterrein. Bewustwordingsmanagement blijkt dan bepaald niet zweverig te zijn, zoals wel eens verondersteld wordt bij dat woord, maar nieuwe inzichten en concrete handvatten te bieden, waarmee men direct aan de slag kan en gaat. "De mens in de 21e eeuw" blijkt dan als lees- , studie- en werkboek, met zeshonderd oefeningen, vragen en tips en honderd motto's een waardevol naslagwerk te zijn. Er wordt dus inderdaad al meer gedaan, maar er zijn er nog zeer velen die er baat bij hebben zich individueel of groepsgewijs te laten coachen. Het is eervol en dankbaar werk om naast een headhunter als specialist gevraagd te worden behulpzaam te zijn bij de werving van executives(staf en ceo's) door nog eens in een diepte-interview meer licht op de kandidaat te laten schijnen. Door beide partijen, opdrachtgever en sollicitant gewaardeerd en vruchtbaar. De overgang van de ene naar de andere functie, zoals genoemd, is niet altijd eenvoudig en niet zonder risico, maar een zorgvuldige, professionele extra screening geeft resultaat. Ik breek dan ook graag een lans voor de diverse toepassingen van bewustwordings- management.
Zie www.bewustwordingsmanagement.nl