Scholen laten bedrijven en studenten in de kou staan tijdens stage
19 april 2007 -
Bedrijven beoordelen de stagebegeleiding vanuit scholen met een 5.4. Dit blijkt het Nationale Stageonderzoek 2006 gehouden door Stageplaza.nl. Van de ondervraagden vindt 22 procent dat er te weinig begeleiding is vanuit de scholen. Bedrijven gaven hun slechte beoordeling omdat scholen maar weinig betrokken zijn bij de stage van de studenten.
Vanuit de scholen is er weinig belangstelling en bereidheid om tijd vrij te maken voor de stagiair. Docenten hebben zelden contact met het stagebedrijf. Wanneer er wel sprake is van begeleiding dan blijkt deze onzinnig te zijn en geen inhoud te hebben.
Welke begeleiding? Roosters en terugkomdagen worden slecht gepland en gecommuniceerd. Ook het commentaar als 'welke begeleiding?' gaven bedrijven op als argument voor de beoordeling. Zeker op mbo-niveau laat de begeleiding te wensen over. Over de houding van stagebegeleiders staan bedrijven versteld. Zo blijkt uit het onderzoek dat de stagebegeleiders vaak een arrogante en onvriendelijke houding hebben. Bedrijven krijgen het gevoel dat scholen hen zien als profiteurs.
Ook studenten ontevreden Al eerder gaven studenten aan dat scholen slechte stageservice bieden. In het Studentenonderzoek 2006 van Stageplaza.nl kwam naar voren dat ruim 46 procent van de ondervraagde studenten de begeleiding matig tot slecht beoordeelden. Uit datzelfde onderzoek kreeg zelfs 27,56 procent van de studenten helemaal geen stagebegeleiding vanuit school. Hierbij gaven studenten aan dat de slechte beoordeling kwam door gebrekkige communicatie en weinig voorlichting. Ze kregen weinig tot geen hulp bij het zoeken naar een stageplek. Ook onduidelijkheid over de eisen aan een stage en het contract leidde tot de slechte beoordeling. Sommige van de ondervraagde studenten gaven zelfs aan dat zij geen stageservice hadden gekregen.
Meer betrokkenheid geëist Bedrijven eisen van scholen dat zij meer betrokken zijn bij de stages. Dit kan bijvoorbeeld door docenten meer bezoeken af te laten leggen bij bedrijven. Ook is er meer ondersteuning en coaching van de studenten nodig. Informatie over het lesplan van de student maakt het makkelijker om de stage passender te maken.
Het is geen wonder dat de stagebegeleiding onder druk staat. Op veel scholen worden er steeds minder uren beschikbaar gesteld voor de begeleiding van stagiaires. Het lijkt er steeds meer op dat de scholen stage belangrijk vinden, maar er geen tijd en energie in willen steken. De docenten hebben zo veel taken gekregen in het veranderende onderwijs, dat de stage er bij in schiet. Het is heel teleurstellend dat op deze manier de stages niet het rendement kunnen opleveren, dat eigenlijk noodzakelijk is om tot een goede beroepsvorming te kunnen komen.
heer A.B. Jakobs
|
|
19
-
04
-
2007
|
09
:
21
uur
Het blijft een lastig onderwerp stage(begeleiding). Bedrijven die klagen, dat het niveau van afgestudeerden zwaar onder de maat is (wat hebben ze eigenlijk geleerd op school) en scholen die klagen dat stagebedrijven maar moeilijk te vinden zijn en dat bedrijven stagaires vaak inzetten als (goedkope) arbeidskrachten. Om deze vicieuze cirkel te doorbreken is in de regio noord-limburg een aardig initiatief ontwikkeld. Een convenant tussen een regionaal opleidingscentrum en een inmiddels flink aantal bedrijven in de sector van de financiele dienstverlening. Niet alleen het opleidingscentrum heeft daarbij gekozen voor zgn. competentiegericht onderwijs ook de stages sluiten op die manier op elkaar aan. Wat bij de eerste stage niet aan de orde is gekomen komt bij de tweede enz. Op deze wijze houden school en bedrijfsleven elkaar scherp maar zelfs bedrijven onderling spreken elkaar aan op eventueel gesignaleerde tekorten. Het convenant is inmiddels 2 jaar "oud" maar de bevindingen zijn uitermate positief. Een goed voorbeeld dat absoluut navolging verdiend.
K.
|
|
19
-
04
-
2007
|
09
:
33
uur
Kan me in dit artiekel helemaal vinden. Zelfs het vinden van een stage plek duurt bij sommige scholen te lang. Als ze dan een stage plek hebben, waar ze moeten solliciteren, dan past het 9 van de 10 keer niet bij de opleiding!
Benieuwd hoe ze dit op gaan lossen
heer p. zwart
|
|
19
-
04
-
2007
|
09
:
45
uur
Ik kan beamen dat begeleiding slecht kan zijn vanuit scholen. Tijdens mijn afstudeerstage is onze begeleider 1x langsgeweest en daarna nog een keer bij de eindbeoordeling. Vanuit school werden vrij hoge eisen gesteld. Ze bleven hameren dat het afstudeeronderzoek moest aansluiten bij de opleiding. Wij hadden nota bene een onderzoek dat precies aansloot bij de opleiding en wel bij een gerenommeerde multinational.
Op het moment dat wij de eerste tussentijdse gesprekken kregen kwam onze begeleider een half uur te laat maar hij was ook weer binnen een kwartier weg. Hiervoor moest hij reizen van Zwolle naar Delft!
Ook tijdens de eindpresentatie kreeg hij het voor mekaar om weer ruim 20 minuten te laat te komen. Dit terwijl er 5 mensen speciaal vrij hadden gemaakt vanuit het hoogste MT van de organisatie! Uiteindelijk zijn we met een zeer goed resultaat geslaagd maar nu ik dit artikel lees, komen deze feiten wel weer even naar boven.
Ik hoor nu ook weer van een stagiair (HBO) die bij ons aan de slag is, dat zijn begeleider niet langs komt omdat hij 'een man van de praktijk is' en dergelijke gesprekken niet nodig vind! Dat kan mij dus ook echt kwaad maken. Als die kerel echt een man van de praktijk is dan moet de regel: 'voorkomen is beter dan genezen' hoog in het vaandel staan. Als er nu iets mis gaat dan heeft die begeleider naar mijn mening dan ook geen recht van spreken meer en zal de stagiair ongeacht het resultaat altijd een voldoende moeten krijgen.
Er is volgens mij een speciaal stage- en afstudeerbureau aanwezig bij de scholen. Dat was bij ons in ieder geval wel het geval. Deze controleren de studenten en zijn aanspreekpunt. Het zou dan ook goed zijn als deze mensen ook de functie krijgen om de docenten te controleren en aan te spreken.
MC Musters
|
|
19
-
04
-
2007
|
10
:
02
uur
Ik ben het er geheel mee eens als afstudeerder technische bedrijfskunde. Hoewel ik slechts 1 van de gedupeerden ben en dus spreek vanuit mijn eigen ervaring;
Ik heb mijn stagebegeleider in drie maanden slecht één keer gezien en tien e-mails uitgewisseld. Tevens heeft mijn bedrijfsbegeleider hem nog nooit gezien en volgens mij ook nooit gesproken.
Verrassing? Nee, ik heb al twee andere stages gedaan en het ging niet veel beter. Gelukkig dat ik zelf wel weet hoe ik moet werken, nu nog zien wat zij zeggen in de beoordelingen...
Hidde van Erp
|
|
19
-
04
-
2007
|
11
:
13
uur
Fantastisch onderzoek, het bevestigd e.e.a. wat ik als stagebedrijf ook ervaar. Wat ik mis in deze berichtgeving is echter wel een stuk bevindingen van "de student/scholier", ook hun gedrag en kritiek zou onderzoek waardig zijn. Scholen kunnen soms laks overkomen maar studenten ......
Ik merk binnen mijn bedrijf dat studenten vaak excuses gebruiken die in het artikel ook genoemd worden. Dit is echter niet handig, omdat studenten zullen moeten leren van hetgeen ze in hun schoot geworpen wordt en er zelf een marktconforme draai aan te geven.
De student staat immers op het punt om de arbeidsmarkt op te gaan en niet de docent. Een docent heeft enkel contactmomenten met de bedrijven en de belangen liggen van beide instanties ver uiteen. Een bedrijf wenst profijt te hebben van stageloper en zal investeren in tijd. Een docent/begeleider heeft als doel om een juiste methodiek aan te leren bij de student en dit terug te zien in het stageverslag.
De student zal als moderne, toekomstige medewerker ZELF zijn persoonlijke ontwikkeling moeten regelen. De tools hiervoor zijn het beste te halen uit de ervaringen die ze in het bedrijfsleven opdoen. De docent zou met name een moderne en realistische methodiek moeten vinden om dit in een stageverslag te kunnen toetsen en tegelijk een meerwaarde voor het bedrijf (als aanbevelingen voor de langere termijn) in dit verslag te krijgen.
Docenten moeten zich steeds beter inleven in een realistische methodiek voor een goed verslag.
Bedrijven moeten studenten kunnen laten meewerken (profijt op korte termijn) EN aanbevelingen serieus implementeren waar nodig.
Studenten zullen zichzelf moeten ontplooien met de input die ze krijgen van de opleiding en het bedrijfsleven. Zit dit er niet in? Dan zal daar aan gewerkt moeten worden of juist niet..
Met vriendelijke groet,
PublisherPartners
ing. Hidde van Erp - eigenaar
Ron Ladage
|
|
19
-
04
-
2007
|
11
:
27
uur
Artikel slaat de spijker op zijn kop.
In 2005 ben ik eens dagvoorzitter geweest bij een bedrijvenorganisatie die de problematiek van de instroom van jongeren in de techniek aan de orde stelde.
We hadden de helft leerkrachten en de helft bedrijvenvertegenwoordigers.
Er werden mooie presentaties gegeven, zowel door de scholen als door de bedrijven.
Ik kwam daar een heel gemotiveerde leerkracht tegen, die alles op alles zette om jongeren die uit de boot dreigden te vallen, bij bedrijven een kans te geven in leren en werken.
Aan het einde van de dag was gepland, dat we een bezoek aan een raffinaderij gingen brengen en dat juist daardoor een ongedwongen gesprek tussen de beide partijen kon plaats vinden.
Tot mijn verbazing gingen er van de 50 leerkrachten en slecht 2 mee naar de raffinaderij.
De reactie van de vertegenwoordigers van het bedrijfsleven was logisch: we hebben niet het gevoel dat de scholen staan te springen om zich in te zetten voor de leerlingen om goede contacten met het bedrijfsleven te krijgen en stageplaatsen te ontwikkelen.
De leerkrachten hadden allemaal wel een excuus, ze moesten naar een vergadering of nog een proefwerk nakijken of lessen voorbereiden, terwijl deze dag maanden van te voren was doorgegeven.
Willen we jongeren een goede stage laten lopen, dan moeten de scholen zich meer gaan inspannen richting bedrijven.
En stage lopen betekent ook de leerling bijstaan door zijn stage begeleider, die zijn gezicht regelmatig bij het bedrijf en de leerling moet laten zien en echte interesse tonen!
Vanuit mijn bedrijf Ladage Praktijk Advies probeer ik deze groepen zich meer bewust te laten worden van een andere, meer praktische aanpak van dit probleem.
Leerling Zadkine
|
|
19
-
04
-
2007
|
12
:
31
uur
Er is inderdaad veel te weinig begeleiding soms gewoon helemaal niet. ik heb heel veel moeite moeten doen om een goede stage plek te vinden. mijn leraar zou in het begin op bezoek komen maar is nog nooit langs geweest en zit er nu al een half jaar. echt slecht gewoon
D.
|
|
19
-
04
-
2007
|
13
:
48
uur
Ik me hier zelf totaal niet in vinden maar begrijp wel dat andere studenten hier erg veel mee te maken hebben.
Ben laatste jaars studente aan de Hogere hotelschool te Den Haag, bij ons moet je 2 stages lopen, in het 2e jaar en laatste jaar. M`n eerste stage is geheel gecoordineerd via het stagebureau van school, denk dat wij een van de weinigen zijn die dit hebben. De laatste stage kan ook worden gecoordineerd worden door het stagebureau, krijgen veel presentaties van hotelketens etc...ALs je je eigen stage wil regelen mag dat ook het wordt wel alleen goedgekeurd MITS de functieomschrijving naar de maatstaven is van de school. Ieder student krijgt een begeleider aangewezen, de een is uiteraard meer geinteresserd dan de ander. Veel van deze begeleiders zoeken hun student op, zelfs in het buitenland en buiten europa! EIgenlijk zullen ze op iedere hbo en mbo zoiets moeten hebben zodat de student begeleid wordt.
Aat van Iterson
|
|
19
-
04
-
2007
|
16
:
01
uur
Een onderzoek als dit, geeft een goed signaal af naar het onderwijsveld. Blijft wel staan dat 78% het dus wel redelijk tot goed doet. Natuurlijk zijn er tal van zaken waaraan gewerkt moet worden binnen het onderwijs en oorzaken waarom dingen niet lopen zoals het zou moeten. Maar een groot aandachtspunt is en blijft toch de vorming en begeleiding naar een arbeidszaam leven op zowel laag als hoog niveau. Ik denk dat de beleidsmakers daar eens goed bij stil moeten staan. Te vaak gaat de begeleiding er zo even tussendoor. Ik mag mij, als stagecoordinator, gelukkig prijzen dat de ruimte welke wij binnen onze organisatie, een school voor Praktijkonderwijs, krijgen voldoende is om een zo goed mogelijke begeleiding naar zowel stagiaires als bedrijven te kunnen bewerkstelligen.
Lidwien Jacobs
|
|
20
-
04
-
2007
|
17
:
28
uur
Is het zo vanzelfsprekend om eenzijdig scholen de maat te nemen als het gaat om het onderhouden van contact?
Mij valt als HBO-docent op dat studenten noch bedrijven gepast gebruik maken van de mogelijkheid om even initiatief te nemen tot overleg met de opleiding. Waar de bedrijfsrelatie normaal een belletje zou plegen wordt in geval van een stagekwestie te vaak teruguitleunend gewacht tot er eens iemand van de opleiding contact opneemt. Dat gebeurt natuurlijk in zo'n geval per definitie niet snel genoeg.
Wellicht ontbreekt de basis van gelijkwaardigheid en onderlinge waardering te vaak tussen docenten en bedrijven.
Zonder meer, docenten mogen meer getraind raken in het onderhouden van vlotte inhoudsrijke contacten met bedrijven.
Voordat u oordeelt, vraag wat voor de schoolbegeleiding in tijd vergoed wordt voor direct bedrijfcontact. (in mijn geval 3 uur voor bezoeken in een in stage van een half jaar incl reistijd en burowerk per student). Dan weet u dat alledrie betrokken partijen compacter en doelgerichter te werk moeten gaan.
Stel de verwachtingen dus maar bij of tja, verzin een list. Koop bijvoorbeeld docenturen bij of stem op een partij die het onderwijs meer ruimte geeft.