zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Grappig mailadres funest voor carrière

Bacardigirl wordt door recruiters niet serieus genomen

16 april 2007 - Komische en hippe e-mailadressen mogen dan leuk staan, het verkleint de kans op het vinden van een baan bij online solliciteren. Kandidaten met gekke e-mailnamen worden door de recruiters niet serieus genomen. Dat blijkt uit onderzoek dat organisatiepsycholoog Kevin Tamanini van de Universiteit van Ohio uitvoerde.

Veel sollicitatiebrieven en c.v.'s worden online verstuurd. Sollicitanten met serieuze e-mailadressen hebben een streepje voor op hun concurrenten met vreemde namen. Als voorbeelden noemt Tamanini: bacardigirl@hotmail.com, bighotdaddy@yahoo.com of dronkeneekhoorn@hotmail.com.

Lolbroeken


Het bewijs daarvoor leverde Tamanini door aan gekke en serieuze e-mailadressen een c.v. te plakken. Deze liet hij beoordelen door studenten, die als personeelsfunctionarissen optraden. Daaruit bleek dat de c.v.'s die bij de serieuze namen hoorden veel beter gewaardeerd werden dan die van de lolbroeken. Dit terwijl er inhoudelijk geen enkel verschil bestond tussen de c.v.'s.


Bron: Zibb
 
 Doorsturen   7 reacties  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 
 
 
reacties
 
mevrouw J.J. Nikkelen Kuijper  |   | 
16-04-2007
 | 
07:57 uur
Ik kan mij helemaal vinden in de stelling dat mail adressen met een 'grappige naam' niet serieus worden genomen. Maar het feit dat de CV's minder serieus worden genomen vind ik wat kort door de bocht. Onlangs had ik ook een sollicitant met een grappig email adres. In eerste instantie was ik van plan om hem weg te gooien omdat ik dacht dat het SPAM was. Ik heb uiteindelijk wel besloten de mail te openen en toen ik zag dat het echt om een sollicitatie ging heb ik de persoon in kwestie een mail terug gestuurd met de mededeling dat zij een ander mail adres moet gebruiken wil zij serieus genomen worden. Ik heb verder niet de moeite gedaan om serieus in te gaan op de sollicitatie, want om serieus genomen te worden moet je jezelf wel serieus nemen.
Guido Thys  |   | 
17-04-2007
 | 
07:03 uur
Is bighotdaddy@yahoo.com dan zo grappig? Ik ben het eens met Peter Swelsen: aan mensen met een dergelijk adres zijn kosten. En geen geringe.

We zijn er lang aan gewend dat iemand die aan 5 mensen 2 vragen stelt "onderzoek" gedaan heeft, maar dat dit soort onbenulligheid zelfs de academia haalt, grenst aan zieligheid. Sluiten die club.
In een goed onderzoek zou er eerst aan de respondenten gevraagd zijn om een aantal e-mailadressen uit een lijst te selecteren die zij grappig vonden.
En zou er parallel onderzocht zijn of yahoo- en hotmailadressen zowiezo geen wantrouwen opwekken.
Zelf gebruik ik al jaren een e-mailadres dat de meeste mensen grappig vinden en het heeft mij verre van windeieren gelegd. Zie mijn weblogbijdrage "Ons 200-jarenplan om managers aan het lachen te brengen." op deze site (rechterkolom).
heer Peter Swelsen  |   | 
16-04-2007
 | 
08:38 uur
Nou, dit is ook een toponderzoek zeg. Wederom een open deur die met geweld wordt ingetrapt. Toch ervaar ik dat een grappige e-mailnaam, als hotdaddy@lekkerbroek.nl, in de praktijk lang niet altijd wijst op vrolijke ontspoorde types. Integendeel: in de praktijk blijken er achter dit soort adressen vaak boekhouders met een zeer orthodoxe set waarden en normen schuil te gaan. Het vrolijke e-mail adres is alleen een wish be imago. Maar goed, iik snap ook wel dat het daar in het onderzoek niet over gaat. Het onderzoek bewijst dat je beter zo'n naam niet kunt gebruiken als je online wil solliciteren. Wow! Goeie tip zeg. Maar dat had natuurlijk echt niet onderzocht hoeven worden. Het feit dat je met zo'n debiele naam solliciteert wijst er tenslotte op dat je niks snapt of wilt snappen van heersende sociale codes. Maar hoeveel mensen zijn er eigenlijk die op deze wijze solliciteren? (uitgezonderd van degenen die verplicht solliciteren omdat ze hun bijstand niet willen verspelen).Kortom weer een lekker overbodig hapsnaponderzoek. Hopelijk is dit doorwrochte onderzoekje niet betaald met mijn belastinggeld.

Was getekend: Jaap Aap (alias Peter Swelsen)

P.S.: Terecht dat En nu laat ik mijn baard staan het beste managementboek van 2007 werd. Het is ongelooflijk sterk!
heer Peter Jan Ludden  |   | 
16-04-2007
 | 
11:18 uur
Tja, wat mij echt verbaast, is het feit dat een universiteit zoiets onderzoekt, ofwel moet ik dit onderzoek serieus nemen....
Edje  |   | 
16-04-2007
 | 
11:42 uur
dus daarom zit ik al maanden thuis zonder werk? mijn email is: edje@kroketje.nl :o)
dirk alaerts  |   | 
16-04-2007
 | 
12:07 uur
Ik kan me zeker vinden in deze stelling. Hetzelfde geldt voor de "grappige" antwoordapparaten op de mobiele telefoons, vind ik. Het kan inderdaad allemaal grappig en vlot overkomen, maar ik zou dit toch vermijden moest ik ah solliciteren zijn...
Norman Warnars  |   | 
20-04-2007
 | 
09:32 uur
Ook zijn voorkeur voor een bepaalde voetbalclub in je e-mail-adres tot uitdrukking laten komen kan zeer zeker averechts werken. Een Ajax-supporter dacht , dat iedereen dit leuk zou vinden. Helaas voor hem zijn er buiten Amsterdam meer tegenstanders dan voorstanders, dus daar ging hij op de stapel : "Bel ons niet, U hoort nog wel van ons...."
Een zo neutraal mogelijk e-mailadres heeft meer voordelen dan nadelen.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10