Verwachtingen tussen CEO en manager bepalen succes
CEO en manager hebben uitgesproken verwachtingen van elkaar
11 april 2007 -
Volgens Larry Bossidy, onder meer voormalig CEO van Honeywell en vice voorzitter van General Electric, zijn de heersende verwachtingen tussen CEO en manager cruciaal voor de performance en groei van de onderneming.
Zo verwacht een CEO van zijn managers dat ze betrokken zijn; goede ideeën genereren; bereid zijn om samen te werken en om leiding te geven aan initiatieven; andere managers en leidinggevenden parallel met hun eigen ontwikkeling ontwikkelen; op de hoogte zijn van relevante recente ontwikkelingen binnen en buiten de onderneming; anticiperen op zowel interne als externe kansen en bedreigingen; zelf de verantwoordelijkheid nemen voor de eigen groei en ontwikkeling en een `all season player` zijn (en dus ook positief gedrag vertonen wanneer de zaken slecht gaan en tijdens crises).
Duidelijkheid Anderzijds mogen medewerkers van de leidinggevende verwachten dat hij duidelijk is ten aanzien van de richting waarin de business of de onderneming zich beweegt; duidelijke doelstellingen formuleert; frequent, specifiek en onmiddellijke feedback geeft; op het juiste moment besluitvaardig is; toegankelijk is; eerlijk en open is en op een rechtvaardige wijze beloont.