Internet op de werkvloer…. volgens sommigen zou het verboden moeten zijn.
11 april 2007 -
De toenemende populariteit van sociale mediasites vormt een gevaar voor de productiviteit van de medewerkers en voor de veiligheid van bedrijfsinformatie. Dat stelt het Amerikaanse bedrijf Clearshift. Uit onderzoek blijkt dat 71 procent van het kantoorpersoneel tijdens werktijd privé-mail leest en 51 procent minimaal één uur per werkweek internet (dertien procent zelfs gemiddeld vijf uur of meer).
Internetten kost niet alleen veel productie-uren, maar tevens bestaat het gevaar dat medewerkers bedrijfsissues - en misschien zelfs (koers)gevoelige informatie - naar buiten brengen. Clearshift pleit dan ook voor het verbieden van internettoegang op het werk of het installeren van geavanceerde filters om 'ongewenste' websites te blokkeren.
Acceptatie 50 procent vindt dat werknemers het recht hebben om tijdens hun werk internetsites te bezoeken voor persoonlijke doeleinden en 46 procent van het kantoorpersoneel heeft op sociale mediasites gediscussieerd over werkgerelateerde onderwerpen.
Het is wel de makkelijkste oplossing die Clearshift voorstelt.
Waarom verbieden we medewerkers maar niet meteen ook, om niet de telefoon te gebruiken, behalve als het een klant is. En met de klant mag ook geen persoonlijke relatie opgebouwd worden, want dat kost alleen maar tijd. En alle persoonlijke, familie en vrienden gerelateerde telefoontjes moeten ook maar stoppen.
(Al die persoonlijke paniek telefoontjes leiden toch alleen maar af van het werk. En het wordt toch eens tijd, dat medewerkers zich niet zo van hun werk laten afleiden door de thuis situatie. En het lijkt me dan ook goed, dat we als managers het goede voorbeeld gaan geven. Zieken en gewonden en andere telefoontjes over ongelukken worden niet meer aangenomen, want er moet gewerkt worden.)
Overigens lijkt het me ook goed, om de gesprekjes bij de koffie automaat en aan de lunch tafel te verbieden, want ze zouden wel eens over een persoonlijk onderwerp kunnen gaan. Maar wat misschien nog veel gevaarlijker is, iemand op een belangrijke afdeling zou wel eens kunnen praten met iemand van een onbelangrijke afdeling over koersgevoelige informatie. Verder lijkt het me ook goed om verjaardagen vieren en feestjes af te schaffen, want er zouden wel eens persoonlijke onderwerpen besproken kunnen worden.
En nu we toch bezig zijn, lijkt het me goed om het bedrijfshuwelijk in te voeren. Werknemers trouwen voortaan met het bedrijf, mogen geen externe relaties onderhouden, behalve met klanten en alleen over zakelijke onderwerpen. Werknemers moeten voortaan in panden van het bedrijf leven en het bedrijf zorgt voor sport en ontspanning. Kinderen krijgen is verboden want een afleiding van het werk dat gedaan moet worden en ouders worden toch alleen maar kwetsbaar. Stel je voor dat een kind ontvoert wordt om koersgevoelige informatie te bemachtigen of nog erger het kind wordt ziek.
Ik denk dat het makkelijker is, om als manager het goede voorbeeld te geven, duidelijke afspraken te maken en anderen aan te spreken op hun gedrag, dan een verbod uit te vaardigen. Je bent als manager toch geen regelhandhaver, maar vooral primus inter pares.
mevrouw E Segers
|
|
11
-
04
-
2007
|
13
:
48
uur
Ik vraag me af of de informatie in dit stuk wel just is dit is een artikel om clearshifts product te promoten. Ik zou dit eerst eens laten onderzoeken door een onafhankelijk bedrijf. Een bedrijf die gespecialiceerd is in onderzoeken en niet in het verkopen van hun product. Dit is een verkoop techniek, een ANGST VERKOOP TAKTIEK. Ik zou nou echt nooit dit product kopen van slearshift, maar ik ga wel een onafhankelijk onderzoek laten doen in mijn bedrijf. bovendien weet bij mij in het bedrijf iedereen dat we kunnen zien wat ze op de computer doen. Ook is het onvermijdelijk dat mensen privee dingen gaan doen als ze op het werk zijn dus hebben we het geregeld dat ze tussen bepaalde uren 20 min even privee bezig kunnen zijn.
S.U.Wilm
|
|
15
-
04
-
2007
|
23
:
59
uur
Zakenreizen ook afschaffen, etentjes afschaffen. Bonussen afschaffen. Auto's afschaffen (dat kost pas productietijd+geld al die "zakelijke"ritten en vluchten) Dit gaat weer negens over. Wie kan er nu nog zonder internet werken??
Friedel
heer A.M. Pippel
|
|
25
-
04
-
2007
|
12
:
35
uur
Internetbezoek/-gebruik kost natuurlijk tijd, maar scheelt daarentegen ook weer tijd. Informatievoorziening en inhoudelijke 'voeding' verlopen dankzij het internet naar mijn idee sneller en efficiënter. Verstandig en bewust gebruik, gebaseerd op gemotiveerdheid (voor het werk en de baas) en een gezonde dosis verantwoordelijkheidsgevoel staan daarbij volgens mij doorgaans wel borg voor het niet doorslaan van de balans tussen 'produceren' (lees: 'gewoon werken') en internet gebruiken(inderdaad: een positieve vooronderstelling). Mijn conclusie is dan ook dat bij goed gebruik (zie al het voorgaande) internet een enorme vooruitgang is!
Het kan, zoals het artikel beschrijft, soms wel eens danig uit de hand lopen wat het internet gedrag betreft binnen sommige organisaties. Om de 'bedrijfsgevoelige informatie' er maar eens even uit te lichten die deur staat altijd wagenwijd open en het is aan de integeriteit van de werkne[e]m[st]er afhankelijk hoe men met dergelijke informatie om gaat.
We hebben bijvoorbeeld ook sms om gevoelige informatie 'te lekken' naar potentiele belanghebbenden dus wat dat betreft niet echt een issue. Het overgrote deel van de bedrijven die het intra/extra net gebruiken voor verschillende vormen van weten wel degelijk wat er zoal plaats vind en bij bepaalde verdenkingen wordt er dan ook, gelukkig, steeds daadkrachtiger opgetreden.
Ook de meettechniek is hier op zijn minst gezegd discutabel te noemen. Voorbeeld: Als extern manager moet ik soms verschillende bronnen handhaven, lees o.m. ook email, wardoor ik rustig een webpagina naar de corporate mail open zet om hier periodiek in te kunnen kijken. Zou men de sessie bij elkaar plakken dan zal dit zeker meer dan 20 uur betreffen. Als ik dus 5 dagen voor de klant acteer dan ben ik 4 uur per dag extern aan het mailen?
Daarnaast, is de email een onontbeerlijk instrument voor het management heden ten dage en het onderhouden van contacten met medemanagers, die ook graag operationele ervaring willen uitwisselen, een grote stap voorwaarts. Dit heeft niets te maken met het uitwisselen van gevoelige bedrijfsinformatie daar, als regelmatige reflectant op dit forum,
ik persoonlijk zelden namen gebruik maar wel degelijk praktijk voorvallen en ervaringen voor medemanagers.
Het hele artikel voor mezelf helemaal geen issue feitelijk. Mevrouw E. Segers geeft het aardig weer. Angst verkoopt alleen zou ik het niet zo snel op deze wijze brengen. Voorts is het wel degelijk zo dat bepaald email internet gedrag bij de meeste bedrijven periodiek worden getoetst.
RC PM
Peter
|
|
26
-
11
-
2008
|
07
:
19
uur
een redelijk kortzichtige gedachtengang. Denk web 2 en verder ook web3. Het internet is niet meer een apart ding waar je eens even voor gaat zitten. Het is er en je gebruikt het voor allerlei doeleinden die vaak veel met het werk te maken hebben.
Als ik wil weten of een boek goed is kijk ik eerst op het internet. Heb ik hier bij het werk een iban nummer nodig, dan kijk ik op...
En prive mail... hoort thuis in de bulk van mails.
Mijn gevoel zegt dat dit soort bedrijven ook het nieuwe werken niet zouden stimuleren, omdat de medewerkers dan niet in zicht zijn.