2 april 2007 -
Minder reistijd is voor veel werkzoekenden belangrijker dan salaris of een interessantere baan. Door de stijgende behoefte aan privé-tijd wordt reistijd gezien als nutteloze, onzinnige tijdsbesteding. "Door het huidig economische klimaat hebben werknemers de mogelijkheid om vergelijkbare functies ook dichter bij huis uit te voeren. Sollicitanten krijgen het voor het zeggen"
Dit zegt Michiel Stokman van werving- en selectiebureau G-Recruitment. "Vooral (jonge) hoger opgeleiden willen niet ver reizen. 63 procent vindt 45 minuten te lang. Meer dan 90 procent van de HBO/WO-ers vindt een uur reizen te veel. Veel werkgevers worden door sollicitanten als onbereikbaar beschouwd."
Drukke wegen worden vermeden Werkgevers die alleen bereikbaar zijn via drukke snelwegen als de A1, A2, A4, A12, worden vermeden door sollicitanten. Maar ook N wegen als de n209 (Bergschenhoek) n201 (Aalsmeer) en n302 (Hoorn) zitten vast. "Voorbeeld: Zelfs Schiphol-Rijk wordt door Amsterdammers en Haarlemmers veelal als te ver gezien, zowel via de auto als via het openbaar vervoer," aldus Stokman. De bereidheid om te reizen onder sollicitanten met een auto van de zaak is overigens hoger dan gemiddeld. Groter aanbod Organisaties die ver van woongebieden zijn gelegen, bijvoorbeeld op bedrijvenparken en industrieterreinen, zijn de dupe. Zij ondervinden zeer veel problemen met het verkrijgen van sollicitanten. Vaak reageren helemaal geen geschikte kandidaten op een personeelsadvertentie. Ook organisaties in de grote steden hebben last. In de grote steden is het aanbod van werk voor hoger opgeleiden groter dan de arbeidspopulatie.
Artikel geeft de pijnpunten aan, maar zien zaken over het hoofd.
Opvallend de opmerking, werknemers hebben een hogere bereidheid als het gaat om reizen met een auto van de zaak.
Daar ligt een van de grootste knelpunten van dit onderwerp. Natuurlijk is de reistijd een punt van overweging, maar het constante geknoei van de Nederlandse regeringen is de grootste oorzaak.
De overheid wil de mensen uit de auto dwingen en naar het openbaar vervoer toe te brengen, wat overigens niet op die plaatsen komt waar bedrijven zich vestigen.
Reis je met de eigen auto, dan is de vergoeding € 0,19 per kilometer en daar zitten alle kosten in.
De brandstof, die elke maand hoger wordt in prijs en niet gecompenseerd wordt, parkeergeld, tolgelden en nog meer.
Buiten de 30 km mag je geen onbelaste vergoeding ontvangen. En werkgevers hebben ook de behoefte niet om meer te geven dan de overheid voorschrijft.
De aankondiging dat we straks per km betalen, zal dit onderwerp nog meer gaan bevestigen!
Nederland wordt te vol, op de weg en ook in het openbaar vervoer. De NS wil in de spits de tarieven verhogen en busbedrijven heffen veel onrendabele lijnen op en zetten dan vrijwilligers op zogenaamde buurtbussen.
Het gaat dus steeds hopelozer worden in de toekomst en de overheid zal dit alleen maar verergeren, dus werkgevers jullie zullen voor de kosten opdraaien, anders krijg je geen werknemers meer binnen je bedrijf.
Een andere oplossing is de bedrijven terug in de steden, maar dat is een utopie!
Dennis
|
|
3
-
04
-
2007
|
19
:
25
uur
Dat kan ik dan weer niet rijmen met het zogenaamde file zen. Laatst nog een onderzoek onder ogen gehad waaruit bleek dat de meeste mensen het helemaal niet erg vinden om te reizen, ik snap er niks meer van. Ik wordt in ieder geval gestoord van de huidige toestand van het verkeer. Men heeft het gewoon laten verslonzen en nu zitten we met de gebakken peren. En die kilometerheffing daar snap ik ook helemaal niks van. De meest simpele en doeltreffende kilometerheffing is gewoon brandstof nog eens 2 keer zo duur maken, waarom moet daar dan weer een miljarden verslindend mega project van worden gemaakt.
Stef
|
|
4
-
04
-
2007
|
12
:
52
uur
Mijn mening en ervaring is geheel tegengesteld aan die van de heer Stokman. Ik ben werkzaam in dezelfde sector en ben vennoot in een middelgroot Werving & Selectiebureau gevestigd te Almere.
Deze stad kent een zeer groot aantal forensen richting Utrecht en Amsterdam (dagelijks tientallen kilometers file en overvolle treinen). Helaas moeten wij merken dat inwoners van Almere de reistijd en fileleed voor lief nemen bij een functie met meer aanzien (en salaris) in bijv. Amsterdam. De stelling van de heer Stokman kan ik dus in het geheel niet plaatsen omdat onze ervaring is dat er voor ca. 10% salaris gewoon in de file wordt gestaan of 2 uur per dag in de trein wordt gezeten. Dit geldt met name voor hoger opgeleiden.
Carlo Post
|
|
11
-
04
-
2007
|
11
:
14
uur
Voor mij als fervent en overigens ook principieel openbaar-vervoer-reiziger telt de reistijd overigens minder. Wat veel belangrijker is dat je een baan verkrijgt waarin je jezelf volledig kwijt kunt en overigens ook kunt vinden.
Ik werk op dit moment in het centrum van Rotterdam bij een IT-bedrijf en pendel 4 dagen van de week (alle werkdagen behalve de woensdag) heen en weer tussen Utrecht en Rotterdam (1 uur en 25 minuten enkele reis van deur tot deur met fiets, trein en tram of metro). Voorheen werkte ik in Soesterberg en was ik - ondanks het feit dat ik aanzienlijk dichter bij huis zat - bijna dezelfde hoeveelheid reistijd kwijt (1 uur en 10 minuten enkele reis).
Wat betreft zitgelegenheid in de trein: doorgaans heb ik te allen tijde zitgelegenheid tussen Utrecht en Rotterdam en vice versa (behoudens de enkele keer dat er te korte treinen zijn) en doorgaans is het een tamelijk betrouwbare verbinding (op de zeldzame keren na dat het mis is tussen Utrecht en Gouda of wanneer Utrecht weer eens met een computerstoring te kampen heeft). In voorkomende gevallen weet ik ook de alternatieven te vinden.
Kort samengevat: ik herken dit punt van het verlangen naar een kortere reistijd minder en voor mij zijn de inhoudelijke aspecten zwaarwegender dan de geldelijke aspecten.