Bedrijfscultuur is even belangrijk als strategie, aldus de manager.
30 maart 2007 -
Tot voor kort werd er weinig aandacht aan geschonken door het management, maar thema's als bedrijfscultuur, milieu en kennismanagement staan momenteel volop in de aandacht. Negen van de tien managers vinden bedrijfscultuur inmiddels even belangrijk als strategie. Dit blijkt uit internationaal onderzoek van consultancybureau Bain & Company.
Ook het milieu heeft een hoge plaats op de managementagenda verovert: voor zeven van de tien topmanagers zijn milieuvriendelijke producten en verantwoord handelen een belangrijk deel van hun missie. Opvallend is dat vooral managers in opkomende economieën het milieu prioriteit geven (77 procent), in gevestigde economieën ligt dat percentage op 59.
Globalisering zonder outsourcing Tegelijkertijd is er een scherpe daling merkbaar in de populariteit van outsourcing en offshoring. Niet alleen hebben deze onderwerpen veel minder prioriteit dan in 2005, ook het aantal bedrijven dat er gebruik van maakt is sterk gedaald. Dit wil overigens niet zeggen dat de globalisering ten einde is. Ongeveer vier van de tien managers noemen buitenlandse overnames cruciaal om hun groeidoelstellingen te realiseren en meer dan de helft zegt dat samenwerking met China en India essentieel voor succes is. Bijna tweederde denkt dat innovaties een flinke 'boost' zullen krijgen middels samenwerking met 'buitenstaanders' en zelfs concurrenten.
Chinezen minst optimistisch Chinese managers hebben de grootste bedenkingen over de nabije toekomst: bijna de helft bereid zich voor op economische stagnatie. In Amerika geldt dit slechts voor 27 procent, in Azië voor achttien procent, in Europa voor vijftien procent en in Zuid-Amerika voor tien procent.