Personeelsadvertenties: een sterk ondergewaardeerd marketinginstrument
26 maart 2007 -
Zeker in tijden dat de economie weer aantrekt, is het belangrijk om op te vallen met een personeelsadvertentie. Toch zijn de advertenties vaak saai en kleurloos volgens Chris Kersbergen, manager hr-communicatie bij de ING Bank.
"De personeelsadvertenties lijken allemaal op elkaar door hun standaardopmaak. Bovendien vertelt een advertentie zelden iets wezenlijks over de werkgever en waarom en op welke manier deze zich van andere aanbieders onderscheidt. Dat is een gemiste kans," zegt Kersbergen die verantwoordelijk is voor de corporate branding binnen de ING Bank.
Ondergewaardeerd Personeelsadvertenties zijn een strategisch en essentieel onderdeel van de arbeidcommunicatie, maar tevens een sterk ondergewaardeerd marketinginstrument. Volgens Kersbergen moet juist in een advertentie de corporate identiteit gecommuniceerd worden. Daarbij moeten de kernwaarden en de authenticiteit van het bedrijf centraal worden uitgedragen. Herkenbaar imago Een imago is de som van alle bedrijfsactiviteiten. Daarom is het essentieel dat de verschillende bedrijfsonderdelen nauw met elkaar samenwerken en zo naar buiten toe een herkenbaar imago projecteren. Dit betekent dat de afdelingen corporate branding en de hr-afdeling nauw met elkaar moeten samenwerken. En dat is niet altijd het geval in grote en verzuilde ondernemingen.
Bedrijven weten voor hun reclame vaak een goed en duur marketing en reclame bureau te vinden.
Maar voor personeelsadvertenties mag het schijnbaar niet te veel kosten.
Maak van je personeelsadvertentie eens een reclame boodschap, hierin kan je kwijt waarom de mensen nu juist bij jou bedrijf moeten komen werken en vooral willen werken.
Sla je twee vliegen in een klap, je profileer je op de juiste wijze en je doorbreekt de saaiheid!