Fastfoodketens bieden een schat aan informatie over managementstijlen
26 maart 2007 -
Om onderzoek te doen naar verschillende managementstijlen ging de Amerikaanse managementprofessor Jerry Newman (State University of New York) 14 maanden undercover als werknemer bij vijf verschillende fastfoodketens. Volgens Newman leent de fastfoodindustrie zich perfect tot een onderzoek naar managementstijlen.
Ondanks de bekende gelijkvormigheid in producten en presentatie, ontdekte Newman alles behalve uniformiteit op vlak van managementstijl. Newman ontdekte niet alleen een verschillend HR-beleid per keten en per restaurant, hij werd ook geconfronteerd met verschillen per shift binnen een zelfde restaurant.
Ego-architecten Volgens Newman lijdt de sector vooral onder het enorme personeelsverloop, dat in sommige vestigingen tot 500 procent kan oplopen. "Waarom zou je tegen nieuwe mensen spreken?", vraagt hij zich af, "Binnen 2 maanden zijn ze toch weer weg." Toch is volgens hem de houding van de manager doorslaggevend voor het succes van een vestiging. De beste managers noemt hij de 'ego-architects': zij die het vertrouwen van medewerkers opbouwen door ze te loven voor hun goede werk. De slechtste managers zijn de 'ego-undertakers': zij die het zelfbeeld van hun personeel naar beneden halen door hun fouten te accentueren en hen te beledigen.
Newman publiceerde zijn beviningen in het boek 'My Secret Life on the McJob. Lessons from Behind the Counter.'