Creatieven aansturen grote uitdaging voor managers
Creatieven vereisen een speciale aanpak van hun manager
21 maart 2007 -
Niet alleen in de creatieve sector (reclame, media, modeontwerp etc.) speelt creativiteit een grote rol. In vrijwel elke sector wordt het onderscheidend vermogen bepaald door de creativiteit waarmee nieuwe producten, markten en productieprocessen worden ontwikkeld. Creativiteit op de werkvloer aansturen is een lastige managementklus, zo blijkt uit een artikel in Management Team.
Succesvolle innovatieve bedrijven hebben in meerderheid een platte, weinig hiërarchische structuur. Er wordt gewerkt in regelmatig van samenstelling veranderende teams. De werknemers zijn hoog opgeleid en breed inzetbaar en het management staat open voor nieuwe ideeën. Uit onderzoek blijkt dat onderdrukking en angst funest zijn voor het creatieve proces. Zelfvertrouwen en creativiteit hangen sterk samen.
Chaos
Dat klinkt mooi, maar de praktijk voor managers is lastig. Werken zonder hiërarchie kan ontaarden in chaos. Managers hebben als taak om processen voorspelbaar te maken en risico's uit te bannen. Ze moeten het juiste midden zien te vinden tussen beheersing en vrijheid. Hoe moeilijk de praktijk van het aansturen van creatievelingen is bleek bij een Brits bedrijf waar de succesvolle innovaties van de afgelopen tien jaar werden geëvalueerd. De beste ideeën waren afkomstig van een klein aantal mensen die allemaal door hun collega's als 'moeilijk om mee samen te werken' werden gebrandmerkt. Stuk voor stuk hadden ze bovendien het bedrijf inmiddels verlaten.
Bron:Management Team
Als je de verschillen tussen besturen, ondernemen en managen onderkent, dan wordt het gemakkelijker creativiteit te sturen.. Doorgaans is het de ondernemer die dichtst bij de marktbehoefte staat en dus het beste gevoel heeft welke creativiteit er aangemoedigd moet worden. Het is een taak voor de algehele leiding (leiderschap) ondernemen en managen in een goede balans met elkaar te brengen. Zie voor nadere details www.samenondernemen.nl
heer Harm de Jonge
|
|
23
-
03
-
2007
|
09
:
42
uur
Creativiteit moet je niet beteugelen maar exploiteren.
Wat ik hier bedoel is dat creatieve geesten zich moeten kunnen manifesteren. Als je ze gaat omkaderen knappen ze af en voelen ze zich miskend. Creatieve geesten zijn niet moeilijk te managen als je ze maar die juiste kaders geeft. Dit is per individu verschillend maar in grote lijnen hebben ze meer vrijheid nodig dan de “normale”werknemer. Wel moeten ze zo nu en dan beteugeld worden. Geef je ze deze ruimere kaders dan kun je lang op hen rekenen en zijn ze zeer loyaal.
Gijs Breedveld
|
|
27
-
03
-
2007
|
20
:
15
uur
Ik ondervind dat creativiteit en ondernemen bij elkaar horen. En ook dat management en creativiteit niet goed samen gaan.
In de innovatieve processen van vandaag lopen teveel managers rond die professioneel alles aantoonbaar onder controle willen hebben omdat het nu eenmaal zo hoort. KPI's BSC's, tooltje zus, tabelletje zo. Etaleurs en camoufleurs zijn het geworden, die managers.
Geen wonder dat ze te weinig prioritijd geven aan onderwerpen waarvan ze nooit hebben ondervonden hoe het wel kan werken.
En zeg nu zelf, is "managen" één van uw primaire processen? Zo niet, dan uitbesteden, want zo hoort het vandaag de dag.
Het artikel geeft prachtig aan wat de creatievelingen onder ons al jaren verkondigen. Jammer genoeg ken ik niet genoeg Nanny's om al ons creatievelingen eens op te voeden.