Nieuwe werknemer moet betere mailinstructies krijgen
Niet werknemer, maar onderneming aansprakelijk voor schadelijke mail
19 maart 2007 -
Slechts één op de drie Europese bedrijven wijst nieuwe werknemers op het belang van informatiebeveiliging. Dit blijkt uit onderzoek van McAfee. Volgens McAfee lopen ondernemingen hierdoor een groter risico op virussen. Daarnaast kan een onderneming schade oplopen door e-mailberichten van werknemers, als die door de ontvangers als kwetsend worden gezien.
Het Amerikaanse beveiligingsbedrijf adviseert IT-bedrijven om richtlijnen op te stellen voor taalgebruik en inhoud van e-mailberichten. Momenteel zou slechts 39 procent van de ondernemingen dit hebben gedaan. De slechte beveiliging wordt veroorzaakt doordat de meeste bedrijven denken dat de werknemers uiteindelijk zelf verantwoordelijk zijn. Als het misgaat is echter het bedrijf aansprakelijk voor schade, niet de werknemer.
Inwerken McAfee vindt dat IT-bedrijven meer tijd moeten steken in de introductie van nieuwe werknemers, zodat deze beter op beveiligingsrisico's kunnen worden gewezen. Volgens Nu.nl kost dat inwerken ongeveer een halve dag.