7 maart 2007 -
De massamedia staan meer en meer onder druk van vernieuwende en interactieve manieren van reclamemaken. De centrale vraag daarbij voor de marketeer is of het reclamebureau in de pas loopt met actuele en toekomstige veranderingen in het medialandschap.
Ordina geeft in het maartnummer van het Tijdschrift voor Marketing vijf actiepunten voor elke marketeer. Belangrijk hierbij is dat indien de antwoorden op de vragen een onbevredigend gevoel achterlaten, de marketeer afscheid neemt van het reclamebureau, melden de auteurs.
De actiepunten op een rij:
1. Is het reclamebureau accelerator of rem? Menig reclamebureau is nog gebaat bij snel geld uit (massa)mediacommissies en standaardcampagnes, die binnen hun 20ste eeuwse organisatiemodel makkelijk uitgerold kunnen worden. In dit geval remt het dus de ontwikkeling naar marketing en reclame die passen binnen het nieuwe medialandschap.
2. Strookt de media-inzet met de doelstellingen? Massamedia zijn ongericht, vanuit het oude model 'kennis - houding - gedrag'. Terwijl de werking 'actie - (instant)reactie' veel actueler is. Massamedia zijn weliswaar prima hulpmiddelen om landelijke bekendheid op te bouwen en het imago van een bedrijf bij te schaven, maar je doelgroep is lang niet altijd een doorsnee van de Nederlandse bevolking. Hierdoor geef je al snel tonnen uit aan waste.
3. Ziet het reclamebureau uw bedrijf als reclamezender of als kleine spin als onderdeel van een groot communicatieweb? Binnen dat virtuele web tellen mond-tot-mond reclame en consumentenreacties zwaarder dan reclameboodschappen. Binnen dat web zijn de relaties met medewerkers, hun partners, oud-medewerkers en leveranciers, en hun boodschap vaak belangrijker dan u denkt. 4. Rekent het reclamebureau met grp's of laten zij de kwaliteit van de contacten tellen? Wat is meer waard: een automobilist die en passant uw reclameboodschap op de zuil van een billboard leest of een aanbeveling van uw dienst of product door een consumentenpanel, waarbij de doelgroep actief navraag doet? 5. Vraagt het reclamebureau het de (potentiële) consument of doen zij zelf vooronderstellingen? In reclamebriefings en debriefings wordt van het algemeen veronderstelde uitgegaan en in oppervlakkige woorden de doelgroep geschetst, terwijl u met eenvoudige online-enquêtes of data-analyses veel scherpere uitgangspunten en profielen kunt trekken.
Bron:Marketing Online
We hebben hier dus over promotie, en niet over marketing?
tamara
|
|
22
-
03
-
2007
|
11
:
52
uur
we hebben het hier zeker over marketing. informatie brengen aan de man. het probleem tegenwoordige tijd is dat de meeste mensen niet meer aandachtig kijken naar reclame, maar grondig verder zappen. het wordt steeds moeilijker om informatie te geven als mensen steeds meer bezig zijn met zich zelf. toch zijn er nog zo veel mogelijkheden om dit te doen. maar je moet maar durven!!
Het beste is een mix van meerdere reclame-uitingen. Online en offline. Uiteraard zoeken mensen online via zoekmachines doelbewust naar een product of dienst en is aanwezigheid daar wenselijk. Maar via andere uitingen zoals sponsoring, reclamemasten, tv-reclame, radioreclame kan een product of dienst wel onder de aandacht gebracht worden om mensen aan te zetten om er naar te zoeken. Daarnaast kan bekendheid beslissend zijn bij een aankoop of opdracht. Ook hiervoor lenen de traditionele reclamemiddelen zich goed.