zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Google vormt risico voor sollicitant

2 maart 2007 - Werkzoekenden lopen grote kans de ideale baan mis te lopen, omdat over hen verkeerde informatie op internet staat. Personeelsfunctionarissen die kandidaten voor een baan 'even googelen', kunnen snel een verkeerde indruk van iemand krijgen. 

EPN, platform voor de informatiesamenleving, signaleert op dit gebied misstanden. Deze onafhankelijke stichting onder leiding van SER-voorzitter Rinnooy Kan roept personeelsmensen op altijd alle informatie bij de persoon in kwestie te checken. Vaak wordt dit nagelaten bij het screenen van sollicitanten.

Onjuist beeld


Uit een uitgebreid onderzoek van EPN naar persoonlijke informatie op internet blijkt dat één op de tien mensen een onjuist beeld van zichzelf ziet op internet. Men herkent zich niet terug, vaak omdat anderen onzin over hen melden of personen met elkaar worden verward. Ongeveer 80 procent van de mensen die hun naam op internet opzoeken, vindt die daadwerkelijk. In ruim een op de drie gevallen gaat het echt alleen over henzelf. Bij de rest wordt ook informatie gevonden die niet op hen betrekking heeft, maar op anderen met dezelfde naam. In dit laatste geval bestaat kans op verwarring van persoonlijke gegevens. EPN stelt vast dat dit risico steeds groter wordt.

Risico's
Universiteitsbladen zoals de UK (Groningen) en de Observant (Maastricht) krijgen regelmatig verzoeken van ex-studenten om hun naam uit het onlinearchief te halen. Betrokkenen willen namelijk niet met jeugdzonden worden geconfronteerd. Ook mensen met veelvoorkomende namen lopen risico. De naam Theo Janssen komt 925.000 keer op Google voor. Met de zoekterm 'diefstal' erbij bedraagt het aantal hits 20.100. Verkeerde conclusies zijn dan al snel getrokken.

Navraag
Uit de studie komt verder naar voren dat veel mensen voor of na de kennismaking met anderen via Google kijken of zij meer over die persoon te weten kunnen komen. Ongeveer 27 procent doet dit bij zakelijke contacten, vijftien procent bij privécontacten. Vrijwel alle personeelsmensen gebruiken hiervoor internet, zo blijkt uit een telefonische rondvraag. Eén op de drie mensen keurt het af dat steeds meer persoonlijke informatie op internet beschikbaar komt.


Bron: De Telegraaf, Zibb
 
 Doorsturen   6 reacties  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 
 
 
reacties
 
Rita Ainoel  |   | 
2-03-2007
 | 
21:14 uur
Daarom heeft professor Hubert Rampersad de Persoonlijke Balanced Scorecard ontwikkelt (Scriptum, 2006) die bij werving en selectie als een zeer effectief middel wordt ervaren. Met behulp van deze methode krijgt het bedrijf een beter inzicht in de ambities en beweegredenen van de kandidaten die zich presenteren. Slectie op basis van een indrukwekkende CV en wollige assessments is volstrekt onvoldoende. Er wordt namelijk vaak gelogen in CV's en onjuiste informatie op Internet vermeld. Technisch gesproken kan een kandidaat wel geschikt lijken voor een bepaalde positie, maar wanneer bijvoorbeeld de organisatiecultuur niet in lijn zijn met datgeen wat de kandidaat tot optimale prestaties aanspoort, zal veel van de theoretische capaciteit en productiviteit van deze kandidaat niet worden aangeboord. daarom is een effectieve selectiemethode dringend nodig in corporate Holland. Er wort namelijk door de huidige ojuiste aanpak veel kansen verloren. De nieuwe methode van Rampersad laat zien wat mensen bewegen en wat hun ambities zijn, en maakt het mogelijk de meest geschikte (en productieve) kandidaat te selecteren voor de juiste job.
Hiermee is het mogelijk om sneller een betere match tussen het functieprofiel en de kandidaat te vinden, effectiever te selecteren en selectie interviews gestructureerder aan te pakken met behulp van een diepgaander inzicht in de ambities van de kandidaat. De nieuwe methode is onlangs in Nederland ontwikkeld en wordt momenteel in diverse landen toegepast, inclusief de US.
Ton  |   | 
5-03-2007
 | 
11:55 uur
Het Googlen van personen maakt nogmaals duidelijk dat je beter onder pseudoniem kunt werken.

Wil iemand je kapot maken dan kan internet ook tegen iemand gebruikt worden, onfrisse figuren zetten een paar fikse leugens op internetsites met alle gevolgen van dien.


Vrijens E.M.C.  |   | 
4-03-2007
 | 
03:22 uur
Herken je meteen de mentaliteit van vele selecteurs. In plaats van het investeren in de mens, wordt tijd en geld gestoken in het controleren van de mens.
Ik vind het hoezo al discriminatie wanneer mensen met een strafblad het risico lopen om van verdere deelname aan een selectieproces uitgesloten te worden.
Als een straf volbracht is, waarom moet iemand dan verder veroordeeld worden?
Wanneer gaan werknemers een werkgever of overheid aanklagen wanneer er bijvoorbeeld fraude is gepleegd?
Waarom wordt er niet meer geinvesteerd in de betrokkenheid en de bekwaamheid van personeel?


Marc Overes  |   | 
6-03-2007
 | 
08:25 uur
Alleen praten over de nadelen gaat voorbij aan de gigantische voordelen voor een sollicitant.

Je kunt er ook zelf voor zorgdragen dat Google letterlijk struikelt over juiste en overtuigende informatie die een sollicitatie op een positieve wijze ondersteunt.

Dat personeelsfunctionarissen zich te snel laten leiden door vage informatie op het internet geeft zoals in een eerdere reactie omschreven, ook mogelijkheden voor een externe legitimering van je kwaliteiten.


Het is altijd weer aan de gebruiker om informatie op waarde te schatten en te gebruiken. Dus is niet de juistheid van informatie maar eigenlijk de kwaliteit van de personeelsfunctionaris aan de orde, die moet over voldoende vermogens beschikken om juiste conclusies te trekken.

Helaas is die beperkende factor niet eenvoudig te ondervangen, velen bezetten al jaren een vaste plaats en zijn absoluut achtergebleven in de mogelijkheden om informatie te ontsluiten en op waarde te beoordelen.

Johan Wieles  |   | 
5-03-2007
 | 
22:48 uur
Inderdaad google is een risico voor de sollicitant.

Een tijd terug trof ik zo op you tube filmpies aan over de sfeer op de werkvloer en in de pauze.

Welke sfeer er heerste,personeel zat tegen elkaar aan te rijen als fun een soort wip bewegingen .
Was echt niet normaal en de naam van het bedrijf stond erbij vermeld.
Het bedrijf heeft de filmpies dacht ik laten verwijderen omdat ze er een slechte naam door zouden kunnen krijgen immers dat heb je zo bij ongewenst gedrag filmpies.
Moest een paar anti pest filmpjes erop zetten toen trof ik de filmpjes aan via google video

Groeten Johan Wieles


Vrijens E.M.C.  |   | 
5-03-2007
 | 
19:08 uur
Beste Ton, ik denk dat je zo niet mag denken. Als iemand je echt kapot wilt maken, dan gebeurt dat. Ik snap alleen niet dat sommige mensen contstant bezig zijn naar het zoeken naar iets in plaats van het doen van iets met hetgeen je hebt of binnen je bereik ligt.
De oorsprong van dit verhaal doet me echter denken aan een excuus bij het betrapt worden naar het surfen in zijn baas zijn tijd. Waarschijnlijk een HM-er.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10