Marketeers controleren resultaat van hun bureaus niet
27 februari 2007 -
Reclamebureaus kunnen nauwelijks voldoen aan de veranderende vraag van hun klanten, en marketeers laten het na om de resultaten van hun bureaus te meten. Zo zegt Forrester Research. Het marktonderzoeksbureau legt met het rapport 'Help Wanted: 21st Century Agency' een vinger op de zere plek van veel Amerikaanse reclamebureaus, die worstelen met het veranderende medialandschap en hun nieuwe rol daarin.
Hoe kunnen ze hoofdpartner van de marketeer blijven, in een tijd die vraagt om verregaande specialisatie, in een steeds digitalere omgeving, dat was de vraag die Forrester zich stelde. In het onderzoek maakten de researchers gebruik van de zogenaamde Net Promotor Score, waarbij een groep marketeers het volgende werd gevraagd: 'Zou jij een bepaald product of bepaalde dienst van je bureau aanbevelen aan iemand anders?'
Gevoel is niet te meten De bureaus scoorden een magere 21 procent, dat wil zeggen dat maar weinig klanten hun diensten zouden aanbevelen bij anderen. Aan de andere kant zegt 76 procent van de marketeers dat ze niet weet hoe men de ROI van hun bureaus moet berekenen. 69 procent zegt dat bureau-ROI te moeilijk is om te meten. Peter Kim, onderzoeker bij Forrester: 'Er is altijd een mate van ontevredenheid bij marketeers over hun bureaus. Het verbaast me echter dat driekwart van de marketeers de resultaten niet tegen de meetlat legt. Op basis waarvan is men dan ontevreden? De ontevredenheid hangt meer samen met een gevoel, niet met slechte cijfers. En een gevoel kun je niet meten.'