zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Grote bedrijven nemen Second Life erg serieus

26 februari 2007 - Bedrijven doen er goed aan met de virtuele wereld van Second Life te experimenteren, vindt zelfstandig internetadviseur Ronnie Overgoor. Maar dan wel 'op een nuchtere manier'. Honderdduizenden euro's investeren en verwachten dat de inkomsten binnenstromen, is volgens hem overdreven en onverstandig. "Maar het is ook niet slim om niets te doen. Het is wel een veld dat heel erg in beweging is."

Geen dag gaat voorbij zonder dat een nieuw bedrijf aankondigt een vestiging in Second Life te openen. IBM, Toyota, Philips, Adidas, ABN Amro, Mazda... steeds meer grote bedrijven nemen de virtuele wereld Second Life erg serieus.

Innovatie


Second Life valt niet onder hun marketingafdeling, maar onder 'innovatie '. Er zijn vele manieren waarop het bedrijfsleven Second Life denkt te kunnen gebruiken. In ieder geval als plaats om reclame te maken. Maar dat is nog nauwelijks de moeite, want het aantal 'bewoners' van Second Life is beperkt. Wereldwijd hebben ruim 3 miljoen mensen zich ooit in deze virtuele wereld begeven, maar velen eenmalig. Op een willekeurig moment zijn er zo'n 20.000 online. Daarbij zijn bedrijfseilanden in Second Life tot nu toe bepaald geen hotspots. Wel loopt in Second Life een aantrekkelijke doelgroep rond. Rond de dertig, hoogopgeleid, vaak werkzaam in de creatieve sector.

Interactie
De interactie met die doelgroep is voor bedrijven minstens zo belangrijk. Second Life draait op het feit dat bewoners zelf spullen kunnen creëren. Zo kunnen ze bijvoorbeeld een virtuele auto van Toyota of schoenen van Reebok aan hun eigen smaak aanpassen. Philips Design wil in Second Life nieuwe ontwerpen testen. In Second Life kan het bedrijf een virtuele versie maken en door potentiële gebruikers laten uitproberen.

Interne toepassingen
Ook voor intern gebruik denken bedrijven Second Life te kunnen toepassen. Het scheelt een hoop vliegreizen als een internationale meeting online wordt gehouden. En bedrijven hopen op Second Life nieuwe werknemers te vinden.


Bron: NRC, Express.be
 
 Doorsturen   4 reacties  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 
 
 
reacties
 
heer F Schophuizen  |   | 
26-02-2007
 | 
23:25 uur
Waarom zou je er een virtuele 3D wereld op nahouden met tekenfilmfiguren als "mensen", terwijl je met een webcams, microfoons en breedband gewoon echt audio-visueel contact kunt hebben met echte mensen? Telecons zijn nu al heel gangbaar in het bedrijfsleven ofschoon nu nog vaak zonder video link - hooguit een shared desktop.

Hoe wil je onze non-verbale communicatie van echte mensen in een virtuele wereld overbrengen op die avatars? Of worden ze over een tijdje vervangen door een live image van echte mensen, waarop je lichaamshouding en gelaatsuitdrukkingen kunt waarnemen, nauwkeurig gesynchroniseerd met het geluid?


Ik heb een tijdje in SL rondgedoold, omdat IBM aankondigde daar "iets" te gaan doen. Het was puur nieuwsgierigheid. Ofschoon het er mooi uitziet (en dat waarschijnlijk nog veel mooier wordt), geloof ik niet dat het dating & gambling element van SL ooit overschaduwd zal worden door serieuze toepassingen van het bedrijfsleven, tenzij...

SL volledig gerenderd wordt met live en real-time 3D informatie, volledig audio en video gesynchroniseerd met de echte (first life) werkelijkheid.

Trouwens... hoe wil je uitproberen in SL dat een Reebok schoen lekker zit, zelfs na uren wandelen nog comfortabel zit en na 10000 uren nog nauwelijks versleten is????
Rob de Ruiter  |   | 
23-05-2007
 | 
00:32 uur
Jammer dat u zo negatief bent, SL is wel degelijk een nieuwe dimensie in marketing, misschien niet nu, maar zeker over een paar jaar.

Rob de Ruiter
www.sl-hosting.nl
Marcel  |   | 
23-05-2007
 | 
10:13 uur
Wellicht is het nu nog te vroeg om te bedenken, laat staan aan te nemen, dat SL potentie heeft.

In 2000 heb ik als ICT Manager van USG (o.a. Unique Uitzendbureau) samen met een commerciele manager meegewerkt aan een experimentele virtuele omgeving. Dit was een initiatief van gemeente Eindhoven en de TU Eindhoven. Die wereld leek al sterk op wat we nu kennen als SL met avatars die vormen van emotie konden tonen. Het initiatief is toen niet doorgezet. Nu 7 jaar later heeft Randstad een vestiging op SL. Hiermee leg je als werknemer en werkgever contact die mogelijkerwijs niet tot stand zou komen via een reallife vestiging. Je kunt ongedwongen informatie inwinnen met een echte medewerker (geen chatbot of script).

Ik denk dat het belangrijk is om je contactvormen aan te passen aan hoe je relaties (werknemers, klanten, leveranciers, derden) met je willen communiceren. Tegenwoordig is dat een heel gamma: bezoek, telefoon, chatten, Second Life, tele- en videoconferencing, website (informatie, self service, webforms, etc), email, post, fax. Er zullen wellicht nog wel andere vormen verschijnen.

Deze contactvormen moeten uiteraard wel naadloos aansluiten op de informatiehuishouding via goed werkende workflows. Het management bepaald of een contactvorm wenselijk / haalbaar (kosten/baten) is of niet.

Nog geen 10 jaar geleden konden maar weinig mensen bedenken dat bijna iedereen een GSM zou hebben en dat al 25% van de huishoudens geen vaste telefoonaansluiting heeft. Een topman van IBM kon 30 jaar geleden niet bedenken dat de PC iets zou worden. Nu heeft bijna elk huishouden tenminste 1 PC en 5o% al een laptop. Zelfs Bill Gates zat midden jaren 90 fout door te denken dat het met internet niets zou worden, maar stelde op tijd zijn visie bij en loopt Microsoft nu weer voorop met de complete Windows Live Suite.

Ik ben, zeker gezien mijn ICT-technische achtergrond, benieuwd of SL wat gaat worden. Echter, niet vanwege de techniek maar juist vanwege het menselijke, gebruikersvriendelijke aspect en hoe je als bedrijf de diverse contactvormen optimaal kunt benutten.
Dave  |   | 
14-10-2008
 | 
14:10 uur
SecondLife blijft groeien zowel in de economie als in de ''actieve'' gebruikers.

Als je echt weet hoe het medium werkt kan je er héél erg veel uit halen wat betreft B-2-B.

Het is maar net hoe je het gebruikt...

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10