19 februari 2007 -
Bedrijven, managers en oudere werknemers zijn nog niet ingesteld op de komst van 'werknemer 2.0'. Werknemer 2.0 is de nieuwe werknemer, niet alleen gewend aan virtueel werken en kennis delen via nieuwe media, maar ook gewend om virtueel te leven. Deze `Millennials` zijn hoogopgeleide multitaskers die niet weten hoe een leven zonder internet eruit ziet.
Dat stelt Valerie Frissen, senior strateeg bij TNO ICT en bijzonder hoogleraar ICT en sociale verandering aan de Erasmus Universiteit, in Het Financieel Dagblad.
Ouderwets georganiseerd Ook volgens onderzoeksbureau Forrester dreigt er een nieuwe digitale kloof die te maken heeft met de manier waarop jonge werknemers werken en leven en is het bedrijfsleven niet toegerust op de instroom van deze nieuwe werknemer. Bedrijven zijn immers ouderwets georganiseerd met hierarchische structuren en klassieke pijplijnmodellen. De bijbehorende IT-systemen zijn gebaseerd op controle, efficiency en productiviteit en deze passen niet bij de eisen en behoeften van de nieuwe generatie die gewend is aan netwerken en het delen van kennis.
Collectief eigendom Een belangrijke oorzaak van de nieuwe digitale kloof is dat kennis voor jongeren eerder een collectief eigendom is dan dat het voor ouderen is. Dit mentaliteitsverschil vloeit voort uit het opheffen aan de schaarste van informatie.
Ik vraag mij af of dit werkelijk een probleem zou opleveren. Als voor de genoemde generatie informatie en kennisdelen als gemeen goed wordt gezien zal dit de interne communicatie alleen maar ten goede komen. Daar komt bij de het jongeren zijn die zich kunnen aanpassen aan de werkomgeving.
mark leenaerts
|
|
19
-
02
-
2007
|
20
:
56
uur
Ik ben 23, was early-adopter van internet, mag in mijn vrije tijd graag de computer overbelasten en studeer kennismanagement aan de RU te Nijmegen. Een ras-millenial, zou ik denken!
Ik vermoed dat het wel los zal lopen met "ons" soort en de compatibiliteit met bedrijven. Natuurlijk zal het bedrijfslandschap veranderen door de komst van de multitasker die van jongs af aan met de computer en sociale netwerken geconfronteerd is, maar de impact zal minder groot zijn dan gedacht.
Zo zal de verandering minder rigoreus zijn dan voorgesteld. Web 2.0'ers komen niet van een andere planeet, "we" gaan gewoon anders met tools en kennis om. Werd voorheen de PC ingezet als een grote archiefkast voor gegevens, nu biedt zij meer mogelijkheden tot het overbrengen van minder expliciete en sociale kennis.
Bedrijven zullen dit opvangen met een incrementeel veranderen van hun ICT-tools en organisatie-structuur. Kleine bedrijven kunnen dit makkelijker, zullen voorop lopen, grote bedrijven volgen op basis van de best-practises.
Het aanpassingsvermogen van werknemers (misschien wel beter dan voorheen!) zal opvangen dat bedrijven niet direct meehobbelen in de 2.0-trend. Neem die 'digitale kloof' maar gerust met een korrel zout: de generaties die opgroeide met de radio, telefoon en televisie (stuk voor stuk ingrijpende uitvindingen!) hebben zich ook nog gewoon kunnen integreren.
Ik ben het eens met de strekking van het artikel - "bedrijven zullen zich aan moeten gaan passen aan de 2.0'er" - maar ik geloof niet dat het bedrijf zich moet gaan wapenen als ware het een dreiging: de generatie 2.0 zal zelf meebouwen aan de verandering!