zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Relatie tussen manager en ex-werknemer is uitstekend

15 februari 2007 - Van de Nederlandse managers weet 95 procent waar een medewerker gaat werken als die ontslag heeft genomen. Bijna de helft is bereid de ex-medewerker opnieuw aan te nemen als hierom wordt gevraagd. 49 procent van de managers wil een tegenaanbod doen als de werknemer ontslag wil nemen.

Dit blijkt uit een internationaal onderzoek door Robert Half Finance & Accounting. In dertien landen werden 2.395 Finance & Human Resources Managers ondervraagd.

Nieuwe werkplek


In Nederland is de relatie tussen (ex-)werknemer en werkgever uitstekend. Volgens de ondervraagde Nederlandse managers zeggen medewerkers altijd (62 procent) of meestal (33 procent) waar ze gaan werken wanneer ze ontslag nemen. Ook internationaal gezien vertellen medewerkers meestal aan de managers waar ze gaan werken als ze ontslag hebben genomen (44 procent), maar in Spanje vertellen de medewerkers zelden (30 procent) tot nooit (22 procent) waar hun volgende baan is. Ook de Franse (39 procent), de Tsjechische (56 procent) en Italiaanse managers horen zelden waar hun medewerkers naartoe vertrekken.

Concullega's
Richard Vincent, Branch Manager van Robert Half Finance & Accounting: "Dat in Nederland een tendens ontstaat waarbij (ex-)werknemer en werkgever goed contact onderhouden, verbaast ons niet. De Nederlandse arbeidsmarkt is competitief, maar ook één waar het netwerk van groot belang is. Veel bedrijven zien de noodzaak in van het delen van kennis en informatie. Er wordt ook steeds minder gesproken van concurrenten, maar des te vaker over 'concullega's'. Ook wij merken dat een goed netwerk van groot belang is. Goed personeel of interessante vacatures bereiken ons via ons netwerk en onze concullega's."

Nieuwe kans
Als de ex-medewerkers hun oude baan weer terug willen, zouden Nederlandse (49 procent) en de Belgische (35 procent) managers zonder meer bereid zijn om hen opnieuw aan te nemen. Dit in tegenstelling tot de overige managers die ondervraagd zijn. Internationaal gezien zouden de managers de ex-medewerkers opnieuw aannemen na een uitgebreide screening (51 procent). Luxemburgse managers zijn een uitzondering; achttien procent peinst er niet over om ex-medewerkers hun baan terug te geven.

Tegenbod
Over het algemeen willen managers hun medewerkers graag behouden. Wanneer een van de beste werknemers ontslag wil nemen, overweegt 57 procent van de ondervraagde managers om een tegenaanbod te doen. Dit is echter niet het geval in Nederland. Van de Nederlandse ondervraagden zou slechts 49 procent overwegen een tegenaanbod doen. De Tsjechische managers zijn stelliger in hun reactie. Van de managers zou 83 procent overwegen een tegenaanbod te doen. De Luxemburgse managers sluiten zich hier niet bij aan: 51 procent doet geen tegenaanbod.

Steeds meer investeren
"Door de krapte op de arbeidsmarkt zijn veel bedrijven bang werknemers te verliezen waardoor er een gat ontstaat dat moeilijk op te vullen is. Om dit tegen te gaan zijn bedrijven steeds vaker bereid om te investeren in hun werknemers om hen binnen het bedrijf te houden. Deze krapte op de arbeidsmarkt heeft er ook voor gezorgd dat de Nederlandse managers vergevingsgezinder zijn wanneer werknemers hun oude baan terugwillen", aldus Richard Vincent.


Bron: Management Team
 
 Doorsturen   1 reactie  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 
 
 
reacties
 
Ron Ladage  |   | 
15-02-2007
 | 
15:42 uur
Vind dit wel een erg positief verhaal en zet er toch wat bedenkingen bij.
Woorden zoals "concullega’s" kom ik vaker in België tegen dan in ons land.
Hoe kleiner het bedrijf is hoe meer het woord concurrent wordt gezegd.
Ik vraag me wel eens af waarom een werknemer echt weggaat.
In een klein onderzoek binnen een groot bedrijf, heb ik eens ex-werknemers opgebeld met de vraag wat de echte reden was van vertrek.
Vaak is het een verbetering van de functie of geld, maar ook minder positieve zaken waren de oorzaak, maar werden niet uitgesproken.
We stoppen veel tijd in de aanname procedure, maar we vinden het heel gewoon dat we niet reageren en net zoveel tijd stoppen in de "weggaan procedure", terwijl dat toch een heel goede indicatie is hoe ons bedrijf echt is.
We gaan nu weer een lange tijd in dat instroom i.v.m. de uitstroom van de ouderen plaatsvindt en dan redt je het niet alleen met geld.
De sfeer, het beleid naar de werknemers toe en loopbaanperspectief worden heel belangrijk.
Binnen de industrie hebben we de afgelopen jaren veel bezuinigd, gereorganiseerd en daar zie dat b.v. operator voor € 50,-- meer verkassen naar de concurrent, want het is overal een beetje hetzelfde geworden, dus bij even verslappen van de zorg voor het personeel, begint de loop.
Maak zaak van de goede eigenschappen van je eigen bedrijf, dan voorkom je verloop van mensen die je zelf hard nodig hebt.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10