zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Aardige manager is niet altijd de beste manager

14 februari 2007 - De meeste mensen, ook managers, worden graag aardig gevonden. Teveel tijd besteden aan populariteit winnen onder het personeel kan echter desastreus blijken voor managers. Managers die teveel bezig zijn met het opbouwen van een band met hun team, brengen de productiviteit en prestaties namelijk in gevaar.

Dit blijkt uit onderzoek van Hay Group. Hay Group analyseerde de waarden van de leiders en de invloed daarvan op de teamprestaties bij twintig managementteams van Fortune 500 bedrijven.

Niet teveel inmenging


Teams waarin de leden van elkaar afhankelijk zijn en samen aan een doel werken, blijken effectiever te presteren. Teams die daarentegen bestaan uit een verzameling individuen presteren beduidend minder, hoe goed of ervaren de diverse teamleden ook zijn. De best scorende managementteams blijken degenen die veel waarde hechten aan mensen en teamrelaties. Cruciale voorwaarde is echter dat de managers zich niet teveel in het team mengen, concludeert Hay. Managers die dit wel doen, maken zich vaker schuldig aan voortrekkerij en zijn minder geneigd harde beslissingen te nemen. Ook laten ze veelal na noodzakelijke inkrimpingen door te voeren of  in te grijpen als iemand de vooruitgang in de weg staat met zijn gedrag. Om de teamprestaties te optimaliseren moeten leidinggevenden zich steeds afvragen of hun relatie met het team de prestaties ten goede komen of juist ondermijnen.

 
 Doorsturen   8 reacties  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 
 
 
reacties
 
karel huyskens  |   | 
14-02-2007
 | 
12:21 uur
Heb zelf een "lange weg" als direkteur afgelegd.
In het begin zoek je naar een profiel van management.
Streng en afstandeijk, dan "onder de mensen", open deur,
amicaal etc.
Uiteindelijk ga je naar een midden van de weg wijze, waarbij je
zowel links als rechts kunt hanteren. Mensen moeten wel weten wat ze aan je hebben.
Belangrijkste is dat je bewust manager bent. Met andere woorden:
een proces van steeds nieuwe dingen uitdenken en ze trachten te realiseren door inspanningen van andere mensen.
Ad de Beer  |   | 
14-02-2007
 | 
08:42 uur
Opnieuw worden managers en leidinggevers over een kam geschoren.
Voor een leidinggever is het belangrijk om een goede band te hebben met mensen. Voor een manager is het leuk meegenomen.
Maar, we gaan toch niet iedere dag naar ons werk om vrienden te maken? We gaan naar ons werk om het bedrijf of de organisatie te sturen door de woelige baren van de commercie en de economie.
Goede persoonlijke verstandhoudingen kunnen erg belemmerend werken op de voortgang van een bedrijf. Ik heb het aan den lijve een paar keer meegemaakt dat ik mensen die niet goed functioneerden aan heb moeten zeggen. "Ik dacht dat we vrienden waren" reageerde ooit een controller die het slechte nieuws had aangehoord.
"Ja, dat zijn we, daarom verlos ik je nu van werk wat je niet aankunt......."
och, later is het weer goedgekomen tussen ons.
Peter  |   | 
14-02-2007
 | 
08:59 uur
Niks nieuws onder de zon... Managers die TEVEEL... daarin zit bij voorbaat al een zwakte. De zwakte is het overschot. Het is de kunst juist te doceren.

Zelf laat ik mij leiden door een voor mij perfect management boek. 'de Bijbel. Als ik daarin lees hoe Jezus zijn discipelen, zijn leerlingen managend, dan liggen daarin hele bruikbare tips. Ook waarschuwt Hij voor een overschot.
Was de Manager (Jezus) niet zelf een Leider...? Hij leert mij dat een echte leider niet gekomen is om gediend te worden maar om te dienen. Hierin ligt de kloe. Hierin merk ik dat mensen enthousiast en gemotiveerd raken als ik dit principe toepas.
Dat is een bewogenheid over en een betrokkenheid tot mijn collega's, die ogenschijnlijk worden opgemerkt!
Met dit 'krediet' kan ik ze heel gericht aansturen en zelfs behoorlijk corrigeren...
Harde beslissingen worden hierdoor ook makkelijker te 'slikken'. Leer je mensen dat "Nee" ook een antwoord is. Weliswaar vaak niet het antwoord waar ze op wachten of verwacht hadden... maar door de relatie die ik met ze heb, komen we er altijd goed uit. Zelfs als mensen hierdoor naar een andere afdeling moeten of niet meer "in dienst" blijven.
Ron Ladage  |   | 
14-02-2007
 | 
09:16 uur
Je zal tegenwoordig maar manager zijn.
Het ene goedbedoelde advies over het andere heen.
Elk jaar een nieuwe hype te verwerken, trainingen de een nog beter dan de andere, zelfsturende teams, flexibel zijn, aardig gevonden moeten worden en ga zo maar door.
Wanneer je in een bedrijf werkt waar zelfsturende teams functioneren, dan is de manager de facilitator van de teams en hij controleert of alles loopt volgens de planning.
Bij andere vormen van werken, denk aan verkoop, zal hij stimulerend moeten managen.
Kortom laat de manager meer zichzelf zijn, aardig wanneer dit kan, hard en duidelijk op momenten dat het moet.
Een manager dient van zichzelf ook leidinggevende capaciteiten te hebben, want je kunt niet alles uit een boekje leren.
Wanneer ik de laatste jaren kijk wat er aan veranderingen heeft plaats gevonden, dan zie ik dat de rol van managers heel snel verandert.
Waar vroeger de directeur bepaalde, zijn het nu de aandeelhouders, dus manager zoek je eigen weg, haal daar de training en coaching, waar je wijzer van wordt en wat een aanvulling en verbetering van je eigen skills zijn.
Dan redt je het de komende jaren zeker wel.
Nanette  |   | 
15-02-2007
 | 
07:12 uur
De lange weg als directeur loop ik nu, de deur stond/staat altijd open. Mijn bedrijf 'bedacht' ik ongeveer 1 jaar geleden en binnen dat jaar lopen er 25 mensen rond 'die aandacht willen'. Dat vraagt van mij een transformatie om duidelijker op de middenweg te lopen (mooie metafoor). Mijn rugzak vol skills puilt uit, ik gooi er steeds meer uit en zoek een balans vanuit ratio met de juiste empatische woorden. Managers, directeuren, werknemers gewoon allemaal mensen, die mogen leren van hun keuzes.
Nanette  |   | 
17-02-2007
 | 
01:27 uur
It's not about arriving.........

Het doel mmmmmmm is altijd in beweging, er is nooit een rechte weg om een doel te bereiken. Tijdens de reis zul je meerdere malen het pad opnieuw bepalen.

Lateraal, empatisch, rationeel telkens weer een combi van wat voor jou als mens belangrijk is. Dicht bij jezelf altijd blijven. Authentiek, autonoom en lef. Je eigen weg blijven lopen.

Voor de rest bestaan er geen fouten, het zijn slechts leermomenten.

It's not about arriving.........


thijmengrootjen@skynet.be  |   | 
20-02-2007
 | 
09:33 uur
Volgens mij is dagelijks goed management bedrijven, gelijk aan dagelijks met uw beste klanten omgaan.
Het is aan u "of uw beste klanten beste klanten blijven" en zo is het ook met uw medewerkers.
Heeft u twijfels over uw management stijl, vraag dan aan uw medewerkers hoe zijzelf met de beste klanten zouden omgaan.
Onze beste klanten stellen hoge maar realistische eisen aan ons, want anders waren het allang niet meer onze beste klanten en dit is een wederzijds gegeven.
Tip, vraag uzelf ook maar eens af of uw beste klanten ook uw beste vrienden zouden zijn en/of blijven.



Wim  |   | 
16-02-2007
 | 
12:21 uur
Ik moet hierbij denken aan Alice (van Alice in Wonderland), die op een wegsplitsing aan de uil de weg vraagt. Kortom hier bleek het belang van een doel of geen doel. Wat is uw doel, en hoe gaat u dat bereiken. Als het uw doel is om aardig gevonden te worden is er niets mis met de stelling. Wilt u daarintegen ook nog iets voor uw organisatie/ bedrijf betekenen dan moet u uw doel wellicht bijstellen. Volgens mij is het daarom een uitdaging een gemeenschappelijke doel te bereiken.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10