zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Oudere managers 'groener' dan jonge

13 februari 2007 - Als economie en milieu botsen, kiezen managers jonger dan 40 jaar vaker voor de economie dan de generaties voor hen. Oudere managers reageren beduidend 'groener' op stellingen over het milieu. Dat blijkt uit een enquête onder het lezerspanel van Management Team.

Wat is eigenlijk 'maatschappelijk verantwoord ondernemen'? Onduidelijkheid hierover leverde twee jaar geleden hilarische antwoorden op van middenstanders in een enquête van het economisch beleidsonderzoeksbureau EIM. De vraag luidde: 'Kunt u een voorbeeld noemen van maatschappelijk verantwoord ondernemen?' Tot verrassing van de onderzoekers waren veelgehoorde antwoorden 'ik zit in de dienstverlening' en 'ik hoor de verhalen van mijn klanten aan'. Ik ga met mensen om, dus ben ik maatschappelijk verantwoord bezig.

Associaties


Gevraagd om een bedrijf te noemen dat kan worden geassocieerd met mvo, komt TNT Post als meest genoemd uit de bus. In aflopende volgorde volgen Triodos Bank, Rabobank, Shell, Philips, Max Havelaar, ASN Bank, Fair Trade en The Body Shop. Ruim 43 procent komt niet spontaan op een bedrijfsnaam. Een stuk moeilijker ligt het als wordt gevraagd naar een bestuursvoorzitter die associaties oproept met mvo. Bijna 76 procent van de respondenten kan niet op een naam komen. Zo'n acht procent noemt Bono-sympathisant Peter Bakker (TNT), op afstand gevolgd door Jeroen van der Veer van Shell (twee procent). De breed in de media uitgemeten steun van Bakker voor het World Food Programme van de Verenigde Naties, zal ongetwijfeld een rol spelen bij de antwoorden op beide vragen. De hoge mvo-associatie van de Shell-topman daarentegen, is een merkwaardige. De vraag 'kunt u een bedrijf noemen dat u in het geheel niet met mvo associeert' levert namelijk een nummer 1-positie op voor Shell (twaalf procent). In aflopende volgorde volgen ABN Amro, KPN, McDonald's, Unilever, Aldi en Philips.

Goede sier
De ondervraagden blijken te beschikken over een nogal nuchtere inslag. De stelling 'bedrijven doen aan maatschappelijk verantwoord ondernemen ten dele om goede sier te maken bij het grote publiek', wordt door 63 procent van hen onderschreven. Veertien procent is het oneens met deze uitspraak, en 23 procent stelt zich neutraal op. 'Bedrijven die aan mvo doen, zullen op termijn succesvoller blijken te zijn dan ondernemingen die dat niet doen' kan rekenen op de instemming van 50,5 procent van de ondervraagden. De uitspraak 'mvo is een begrip dat vooral met de mond wordt beleden' krijgt steun van 35 procent, waarbij moet worden aangetekend dat significant meer jongeren (43 procent) dan ouderen (32 procent) het ermee eens zijn. Tot de groep ouderen rekenen we iedereen boven de 40 jaar.

Economie wint van milieu
Er volgden nog meer keurige, verantwoorde reacties. Het streven naar autonome groei is zeker niet strijdig met maatschappelijk verantwoord ondernemen, vindt 71 procent. Ook het ondernemersdoel winstmaximalisatie is dat niet, zegt 58 procent. Maar als het lezerspanel moet kiezen tussen milieu en economie, gaat dat laatste er met de hoofdprijs vandoor. De vraag 'komt voor u op de eerste plaats als milieu en economie botsen' wordt door 45 procent van de ondervraagden met 'economie' beantwoord, 44 procent kiest voor milieu. Meer jongeren (50 procent) dan ouderen (43 procent) laten de economie voorgaan ten koste van milieu.

Materiele bezittingen
Mvo komt pas echt dichtbij als de respondenten wordt gevraagd afstand te doen van een materiële bezitting naar keuze 'als dat een betere wereld ten goede komt'. Ruim 61 procent zou dure vakanties naar verre oorden wel willen laten schieten. Met stip op de tweede plaats staat de leaseauto (26 procent), gevolgd door een deel van het bruto inkomen (25 procent) en een woonplaats die op grote afstand van de werkplek ligt (negentien procent). Deze vraag bood ruimte voor een open antwoord. Een energieslurpende levensstijl (televisie, veel reizen) werd het meest genoemd. Een bekende bijdrage aan een betere wereld is deelname aan een ontwikkelingsproject in een arm land. Maar hoe vaak dit soort vrijwillige acties - al dan niet met collega's van hetzelfde bedrijf - door de media is belicht, 73 procent van de ondervraagde managers heeft nooit aan een dergelijk project deelgenomen. Van de respondenten die dat wel hebben gedaan, blijkt 84 procent boven de 40 te zijn. Op de vraag 'zou u een ontwikkelingsproject doen als uw werkgever dat aanbood?' reageert 56 procent positief, en in dit geval bijna net zo veel jongeren als ouderen, 52 respectievelijk 58 procent.


Bron: Management Team
 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10