'Managers in de zorg zijn zetbazen van verzekeraars'
25 april 2002 -
Managers in de gezondheidszorg gedragen zich als zetbazen van de ziektekostenverzekeraars. Toch zijn zij niet in de eerste plaats verantwoordelijk voor de wachtlijsten die zijn ontstaan.
Dat betoogt Fred Akkerma in een artikel op M@n@gement.
Nauwelijks verzet Volgens Akkerma worden de problemen in de zorg veroorzaakt door het Ziekenfonds, dat niet kostendekkend werkt, het kartel van de ziektekostenverzekeraars en de kunstmatig laag gehouden aantallen studenten aan geneeskundefaculteiten. Akkerma verwijt het management in de zorg wel dat zij zich hier nauwelijks tegen verzetten.
Zeven maatregelen Volgens de auteur zijn een zevental maatregelen nodig om de gezondheidszorg weer gezond te maken:
1. Schaf het ziekenfonds af en vervang het door een kostendekkend basisstelsel. 2. Afschaffing van het verzekeringskartel; meer keuzemogelijkheden voor de verzekerde. 3. Laat meer studenten toe tot de geneeskundestudies en creëer daarmee aanbod die afgestemd is op de vraag naar zorg. 4. Laat de gezondheidszorg groeien. Geen toezicht meer op tarieven, wel op kwaliteit van zorg. 5. Overheid garandeert zorg voor acute gevallen, verzekerd of onverzekerd. 6. Inkomenseffecten -indien gewenst- opvangen door fiscale maatregelen. 7. Kleinschalige zorginstellingen met competente managers, die niet aan de leiband van de verzekeraars lopen maar de patiënt als uitgangspunt nemen voor de continuïteit van hun instellingen.