2 februari 2007 -
Onlangs zijn in Engeland opnieuw prijzen uitgereikt voor de meest effectieve reclame door de IPA. Tot de prijswinnaars hoorden onder meer Volkswagen, Famous Grouse, ING en Jamie's School Dinners. Een analyse van de prijswinnaars laat zien welke factoren bijdragen aan strategisch succes.
Het tijdschrift Campaign zette een aantal tips op een rijtje:
Zes tips om meer uit uw marketing te halen
1. Zet media voorop. Bij verschillende prijswinnaars is sprake van een originele mediamix. 2. Leg niet teveel vast hoe het budget wordt besteed. Soms is het beter meer te besteden aan executie en minder aan media. Want dat betaalt zich terug in waardering en free publicity. 3. Denk op lange termijn, handel op korte termijn. Dat een campagne een actiematig karakter heeft, betekent niet dat hij niet bijdraagt aan het langetermijneffect. Soms beklijft een enkele ludieke actie langer dan een thema-advertentie of -commercial die maandenlang loopt. 4. Integreer. Bij effectieve campagnes blijken de uitingen in de verschillende media vaak naadloos op elkaar aan te sluiten. 5. Zet het product centraal. Klinkt saai, maar het werkt wel. ING, een van de prijswinnaars, hing de campagne vooral op aan het gunstige rentepercentage. 6. Kies voor een bekende persoon. Dat mag ook iemand zijn die omstreden is. Een betaalzender op tv zette bekende Amerikaanse pornosterren in, en dat sprak de doelgroep aan.
Bron:Marketing Online