Steeds meer onderscheid in reclame voor mannen en vrouwen
25 april 2002 -
Fabrikanten maken steeds vaker aparte reclameuitingen voor mannen en vrouwen. Levensmiddelengiganten Mars en Nestle komen beide met reclamecampagnes voor candybars die specifiek op de mannelijke of de vrouwelijke consument gericht zijn.
De nieuwe marketingtactiek gaat uit van het verschil in betekenis van chocolade voor vrouwen en mannen: het verwenproduct tegenover de snack.
FeminiseringM/b> In Groot-Brittannië `feminiseert` Mars zijn candybars, die het populairst zijn onder mannen. De vrouwelijke Mars is iets kleiner en in reclame staat de vrouw centraal. Candybar Yorkie van Nestle komt met een specifiek op mannen gerichte reclamecampagne. Op de wikkel staat een bordje verboden voor vrouwen en in de reclame staan mannen-onder-elkaar centraal.
Auto's Candybars zijn niet de enige producten die expliciet mannen of vrouwen aanspreken. Zo richten autofabrikanten zich met modellen als de Fiat Punto en Renault Clio specifiek op vrouwelijke kopers. Vrouwen begeven zich steeds vaker op voorheen mannelijk terrein door een Audi of Saab te rijden, bier te drinken en scheerproducten te gebruiken. Het is de vraag of exclusief op 1 sekse gerichte reclame echter wel effectief is. Juist het mannelijke imago spreekt de vrouwen vaak aan.
Bron:MKBnet
Grappig om dit 13 jaar oude bericht terug te lezen. Onderscheid tussen geslacht in de reclamewereld zijn nu aan de orde van de dag en ook producten worden er veelal op aangepast.