zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Kledingkeuze van invloed op promotie

23 januari 2007 - Een op de drie managers laat een eventuele promotie voor een belangrijk deel afhangen van de kledingkeuze van een medewerker. Slechts zeven procent van de leidinggevenden zegt helemaal niet te letten op hoe medewerkers zich kleden.

Voor zestig procent speelt de kleding in enige mate een rol bij de beoordeling van personeel. "Het motto dat je je moet kleden voor de baan die je ambieert, geldt nog altijd", zegt directeur Diane Domeyer van Office Team, dat onderzoek liet doen onder 150 topmanagers van Amerikaanse bedrijven.

Kledingtips


"Kleding is niet het enige waarop mensen worden beoordeeld, maar speelt wel een rol. Met goede kleding alleen verdien je geen promotie, maar ongepaste kleding kan wel een afknapper zijn." Domeyer geeft de volgende tips voor ambitieus personeel. "Bedenk of managers in jouw bedrijf dit dragen. Zo nee, dan is het waarschijnlijk ook voor jou geen goede keus. Verder moet het niet te veel afleiden, niet slordig of versleten zijn en lekker zitten. Met de juiste kleding zie je er beter uit en word je zelfverzekerder."


Bron: Zibb
 
 Doorsturen   6 reacties  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 
 
 
reacties
 
heer johnny hoebregs  |   | 
23-01-2007
 | 
07:26 uur
Dat kledij belangrijk is zal ik niet ontkennen, maar ik vind wel dat de tijd van een jasje en een dasje verleden tijd is hoor. Ik zelf geef managementvormingen en ik heb ondervonden dat je met een jasje en een dasje alleen maar een afstand schept tussen de deelnemers en de trainer. Terrecht dat je niet met oude versleten kledij moet afkomen, maar goed zittende vrije tijdskledij moet zeker kunnen.

groetjes johnny
Ton  |   | 
23-01-2007
 | 
09:13 uur
Ik houd me altijd voor dat ik het bedrijf vertegenwoordig en dat wil ik optimaal doen. Wat mijn collega's ervan denken vind ik welliswaar belangrijk maar ondergeschikt.
christiane rethy  |   | 
13-12-2007
 | 
09:22 uur
Meer fomele kledij wordt nog altijd meer gewaardeerd dan de losse en vlotte vrijetijdskleding. Een leuk pak moet niet perse met een das en voor de dames eveneens een formeel maar vlot uitziende rok en bloes doen het nog steeds. Het is inderdaad een eeuwig discutiepunt maar als ik moet kiezen tussen iemand in een vlotte jeans en slobbertrui en een formeler uitgerust persoon, kies ik voor de laatste. Het personeel is het visitekaartje van je bedrijf, dus ook hyn houding reflecteert zich in hun presence.
Mateen Siddiqui  |   | 
28-07-2008
 | 
20:34 uur
Liet Office Team onderzoek doen onder 150 topmanagers van Amerikaanse bedrijven?

Geloof ik helemaal niets van.

Voor het geval ik me vergis: kan het onderzoek op deze site geplaatst worden, ik ben erg geinteresseerd.
Henk-Jan van Essen  |   | 
29-07-2008
 | 
17:13 uur
Ik begrijp heel goed dat de kledingkeuze een rol speelt bij de beoordeling van personeel. Initieel bij de sollicitatie, en later bij een promotie. Waarom? Nou daarom, want de kledingkeuze valt wat mij betreft onder het kopje 'gedrag' en op de werkvloer is gedrag het beste meetbaar. Als iemand zegt ambities te hebben, dan zie je dat aan zijn of haar gedrag. Als iemand zegt klantgericht te zijn, dan zie je dat aan zijn of haar gedrag. De voorbeelden van mensen die 'JA' zeggen, en 'Neen' doen, kennen we ook allemaal. (Dat we daar als manager dan een waardeoordeel aan hangen zoals: 'Aan hem heb je ook niets', is dan weer een leuk onderwerp voor een management training).
Wl jammer dat we h e l e m a a l naar het land aan de overkant van de plas moeten, om 150 managers te interviewen, voor iets wat ook in NL had gekund: gedrag meten.
'Zo, dus jij hebt ambities, waar zie ik dat dan aan?'...Je verdiept je meer in de onderwerpen waardoor je slimme dingen inbrengt tijdens de werkbespreking. Je stopt met klagen en komt met verfrissende oplossingen. Je trekt net wat later je jas aan dan de 16.55 uur wat je eerder deed én, én je kleed je net wat minder nonchalant dan dat je gewoon was. Gewoon omdat dat leuker is om te zien en omdat je mij (en iedereen om je heen) de indruk geeft dat je vanochtend voor de kledingkast je best hebt gedaan om er ordentelijk uit te zien. Je haar mag nog steeds hip in de gel. Je bril mag nog steeds fluoricerend groen en je schoenen mogen best van de laatste krodil zijn die op aarde rond liep. Gedrag. Daar gaat het naar mijn (bescheiden?) mening over.
Bovendien kun je beter 'overdressed' zijn, dan 'underdressed', ook al heb je het vermoeden dat je collega's, of cursisten daardoor wat afstand houden.
chantal berwaerts  |   | 
31-07-2008
 | 
10:08 uur
Ja hoor, kleding vind ik ook belangrijk, maar tailleur voor de dames en costuum en das voor de heren, vind ik helemaal ''verleden tijd''. Ik leid een rekruteringsbedrijf in Wallonië (België) en vraag uitdrukkelijk aan mijn consulenten en psychologen zich proper en modern te kleden. Van mij mag dat gerust een rokje met 't shirt, kleedje of gepaste broek voor de dames zijn, en voor de heren een hemd en broek, met eventueel een jasje. Met deze reaktie wil ik ook bekend maken dat mijn klanten deze kleding appreciëren, geen afstand tussen klant,psycholoog of consulent en ook niet tussen kandidaat, psycholoog of consulent.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10